auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 1-Serie: kettingdistributie

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 118d

Auto heeft nu bijna 2 ton gereden en begint het bekende geluid te maken vanaf 1500tpm waarvan youtube volstaat met voorbeelden.
Kom op internet veel tegenstrijdige berichtgeving tegen. Oorzaak zou krukas zijn die invreet op ketting waardoor deze langer wordt en geluid gaat maken. Uiteindelijk zal deze n.a.v. de vele voorbeelden breken. Met alle mogelijke gevolgen. Oplossing zou zijn krukas (incl tandwiel vast) met ketting, spanners en geleiders vervangen.
Nu heb ik gelezen dat er bij de eerdere modellen 'alleen' de ketting, spanners en geleiders vervangen moeten worden.
Ben zelf monteur bij de vag en dus niet bekend met BMW. Heb gezocht van puma tot kassa en terug naar bmw forum raak door alle verhalen de weg kwijt. Wat is wijs.
BMW is uiteraard voor zover ik heb gebeld niet bekend met het probleem.
Auto loopt stationair mooi trillingsvrij en stil. Geen overmatige rook of verbruik. Langzaam aan wordt het bijgeluid duidelijker hoorbaar.
De laatste dagen trekt de auto koud wat onregelmatig (lees schokkerig) op. Eigenlijk alleen bij de eerste keren optrekken vanuit de 3de versnelling merkbaar. Heel sporadisch een bonk hoorbaar. Waarschijnlijk teveel gezocht, maar twee massavliegwiel?
Concreet; overweeg ruilmotor om koppelingsprobleem ook op te lossen gezien de kosten en de uren voor de distributie storing.
Zijn er mensen met andere ideeen en of op en aanmerkingen?
BMW 1 serie e87 118d is van bouwjaar 08-2005 en heeft nu dus bijna 2 ton probleemloos (uitzondering bovengenoemde klachten) gereden.

Geplaatst door

auwdi (0)
badge

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Normaal zit er in uw wagen, als hij van 8-2005 is een M47 motor, die normaal geen last hebben van distributieproblemen !! Als het een N47 motor zou zijn, was na 200.000 km de ketting allang gebroken. Als je de laatste 7 karakters van de chassisnr laat weten, kan ik eens nazien welk type motor er juist in zit. Ik denk voor uw probleem eerder aan een slechte injector, trillingsdemper en twee massavliegwiel .

Bedankt voor je reactie; de laatste 7 karakters van het chassisnummer zijn PU29327.
Ben er inmiddels achter dat de krukaspoelie speling heeft in combinatie met een versleten spannerrol en omlooprol. Gewoon rustig kijken en dingen uitsluiten werkt beter dan problemen zoeken op het internet, want wat je zoekt vind je altijd. En dat brengt niet altijd de oplossing.
Wat betreft de koppeling heb ik het remsysteem ontlucht. Tijdens het ontluchten van de koppeling cylinder wit schuim. Veel lucht dus. Goed ontluchten gaat alleen is mijn ervaring als je remvloeistof apparaat boven de 2 bar druk levert. (Veel kronkels in leiding naar bediening cylinder koppeling).
Trillen bij optrekken is nu verdwenen in hogere versnellingen lage toeren trilt hij echter nog wel minimaal. Zal vermoedelijk tweemassa vliegwiel zijn. Rij door tot klacht erger worden en plaat verder versleten is. Zuinige Hollandse gedachten. Naar mijn idee kan ik hier niet mee kapot rijden.
Nu bijna ton met auto gereden en op deze klachten na echt probleemloze auto met een netjes verbruik tussen de 8 en 900 kilometer op volle tank.
Bedankt voor je reactie, mocht je ooit vag vragen hebben (modellen voor 2005) zal ik het niet na laten te reageren.

auwdi 0
badge

11 jaar

Volgens chassisnr zit er in uw wagen een M47/T2 motor , productie datum van uw wagen is 26-7-2005. Trillingsdemper zit verwerkt in krukaspoelie. mvg.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 1-serie of stel zelf een nieuwe vraag.