Hoi luitjes
ik zit met het volgende probleem ... ik heb sinds korte tijd een tikkend geluid in mijn blok het gaat om een 2,7 m20 met ongeveer 190.000 op de klok,het aparte is dat het geluid er alleen in als ie koud is, als ik even een paar minutjes heb gereden is het zo goed als weg. het geluid lijkt me uit het onderblok te komen (geen kleppen etc)
alles ziet er voor de rest netjes uit alleen nog ff uitlaat flensje checken aangezien die niet lekker afsluit, (overgang spruitstuk naar de downpipes)maar weet zeker dat het geluid niet hier vandaan komt, maar dit probleem ga ik oplossen door het plaatsen van een spaghetti :D dan ben ik er meteen helemaal vanaf
ik heb vandaag even een filmpje gemaakt in de hoop dat iemand het geluid herkend, heb het filmpje opgenomen tijdens de kouden start hier ff de link naar het filmpje
http://www.youtube.com/watch?v=Ke_5rP2mT...
als er mensen zijn die de motor willen horen als ie warm is, laat het me even weten.
het blok kwam uit een bmw van een maatje van me die helaas een ongeluk heeft gekregen, aan de voorkant van het blok was niks te zien alleen de viscofan lag los, aan de onderzijde was meer stuk aangezien hij over de stoep geklapt is ... schade was onderste heft van de carterpan lag eraf en de olie pomp lag eraf voor de rest zag alles er nog zeer netjes uit
de motor is op het moment van het ongeluk ook direct afgeslagen en heeft niet meer gelopen, pas na montage van olie pomp en nieuwe caterpan van mijn ouwe motor + bijhorende vloeistoffen, visco etc weer gestart
hoor het geluid nu ongeveer sinds een week, heb in de tussen tijd van de engine swap en nu ongeveer 300 km gereden gok ik
nou ik hoop dat iemand het geluid uit het filmpje herkend of het probleem, zoja dan hoor ik het uiteraard graag.
alvast bedank !
mvg jan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lastig maar als ik t zo hoor
drijfstang lager
en afgeslagen??
zal wel
maar bij 3000 rpm staat ie niet meteen stil en dan een tik
ik denk dat de krukas vooraan krom is en een hoofdlager eruit wandeld
en hij loopt beroerd
lijkt wel uitlaatpakking zit er geen bougie los
15 jaar
waarom denk je aan een uitlaat pakking?
ik hoor zoiets van tsjak tsjak moeilijk te beoordelen dat wel, ik had alleen een bepaalde herkenning
15 jaar
das emile ratel band
maar dan heb ik t toch goed gelezen da de pakking lekt
maar je hoort ook een br brr tike tike tikeen als ie gas geeft roaar
ja dat wel een beetje een knauwend rauw geluid
15 jaar
Dit is geen drijfstanglager, 't knikkeren is duidelijk als zodanig wel 't zelfde... Drijfstanglager hoor je bij een constant belast toerental en niet bij opkomend toerental. Zeker niet in de hele lage regionen. Meestal hoor je dit vanaf zo'n 3000 toeren als je de slijtage voor het eerst verneemt.
Je zegt alleen bij koude motor... Dan klinkt het eerder als een ietwat kantelende zuiger.
En zo te horen in het filmpje zijn de pakkingen van het spruitstuk/voorpijp niet helemaal dicht.
Is het iets wat spontaan van de ene op de andere dag kwam met deze sterkte van het geluid?
Geluid vind ik even lastig thuis te brengen..Dat de uitlaat ergens lekt is bijna wel zeker.
15 jaar
als ik het zo hoor zijn het je drijfstanglagers en je uitlaat lekt boven bij het flexibelstuk
daardoor trekt hij zuurstof langs je lamda sonde die iets verder zit en daarom loopt je motor
zo onregelmatig .omdat lamda verkeerde info geeft loopt de moter niet mooi rond je krijgt te veel
verschillende krachten op je drijfstangen .daarbij komt dat die outo warschijnlijk lang stil gestaan heeft.
meestal krijg je dan rust plekken in het lager materiaal .die plekken verzadigen met allerlij vocht en dopes
die in elke olie zitten als je de motor weer gaat gebruiken zul je merken dat je lagers toch geleden hebben .
om een lang saai tech verhaal kort te houden .effe nieuwe lagers er in . ongeveer 2.5 tot 3.5 uhr werk.
groetjes ferdiv
de motor heeft ongeveer een maandje of 7 in de schuur stil gestaan ( ingepakt) en de uitlaat is lek bij het spruitstuk zelf nbij de overgang naar de downpipe's bijna boven in dus ;)
het geluid is me pas echt op gaan vallen toen ik de motor een x aan het reinigen was voor de deur, waardoor hij eerst een tijdje niet wou aanslaan pas de volgende ochtend met een beetje contact spray :D hij heeft toen ff op 4 pootjes gelopen daarna 5 etc
dacht nog wel ff het geluid tehoren van een over springende vonk bij de kabels ofzo ... niks bijzonders, maar je gaat toch een beetje op zo'n geluid letten, toen is me ook dit geluid op gevallen
wat ik alleen erg apart vind is dat mij geleerd is dat op het moment dat je lagerschalen kapot zijn het geluid harder word als de motor warm is ... maar dat is in dit geval dus (nog?) niet zo :S erg vaag
15 jaar
daar kon je wel eens gelijk in hebben dan is de olie dunner en vloeit sneller weg tussen de lagers
15 jaar
Als het een lager is die je hoort lijkt het me niet dat hij kapot is gelopen vanwege het onregelmatig draaien van de motor, dit gebeurt niet zo maar ( zo snel )
Als de uitlaat lekt en de lambda daardoor een te arm mengsel meet, en dus meer brandstof inspuit zou wel goed kunnen, Dat kan die lek en het onregelmatig lopen verklaren..
Dat hij even op 4 of 5 cilinders liep kan natuurlijk goed komen doordat het een en ander nat is geworden tijdens het 'wassen'
Komt het geluid niet bij de distributie / spanner vandaan ??
En anders kun je er nog altijd een M50B25 in gooien :-)
Gr Stefan
15 jaar
lambda zit in de pijp die dicht zit ;) de andere is lek
vandaag nog eens geluisterd maar volgens mij komt het geluid echt van onder af :( aan de uitlaat kant is het het beste te horen
en een m50b25 zit er voorlopig ff niet in ... zit net zonder baan dus moet ff goed op de centjes letten, zeker in deze dure maandjes
15 jaar
maar heeft iemand n og een idee hoe ik kan uitsluiten of het mijn lagerschalen zijn ?
15 jaar
bougiedop eraf trekken en onbelast laten meedraaien ofdan je geluid veranderd,nu komen er namenlijk weinig of geen krachten op je lagers
15 jaar
zit je krukaspoulie wel goed vast .
15 jaar
[quote=robby10030]zit je krukaspoulie wel goed vast .[/quote]
jep zit goed vast, ga morgen ff het verhaal met de bougie kabels proberen ;)
15 jaar
nou net ff het geintje met de bougie kabels geprobeerd (sta nu na te roken) zover ik hoor geen enkele verandering in geluid.... alleen als ik hem van de eerste cillinder aftrek valt de motor uit. ( zelfs met een beetje gas )
bougies ook ff gechecked maar die waren behoorlijk zwart :S erg vaag... ga vandaag ook maar ff de ontstekking na lopen
15 jaar
compressie meten
1 bougie kabel mag wat toeren schelen
maar als ie afslaat
jep en doet ie ook alleen op cillinder nr 1, maar knikker geluid verdwijnt volgens mij niet
15 jaar
oeps srry ff post van de kleine die achter de pc kroop
15 jaar
Dat de bougie's zwart zijn betekent toch een te rijk mengsel..
Controleer de inlaat / slangen op lekkage en als dat goed is zou je de weerstand van de kvs temp sensor eens kunnen meten op ohm..anders kan hij altijd nog uitgelezen worden.
Maar dat zal los van het 'geknikker' staan..
15 jaar
oke net ff paar dingen geprobeerd, ff kabel 5 vervangen want die had een klein scheurtje, daarna ook weer kabel 1 los getrokken ... resultaat hij blijft lopen :D
daarna 1 voor 1 kabels los getrokken en geluisterd maar ratel geluidje blijft aanwezig :( wat betekend dit nou ?? (motor was natuurlijk ook al iets warmer)
of had ik ook 1 voor 1 de bougies eruit moeten laten om de compressie weg te halen van de zuiger, of is wat ik heb gedaan alleen de boegie kabel los halen genoeg ?
alvast bedankt voor jullie hulp
15 jaar
bougiekabels eraf is genoeg zo kun je eventuele drijfstanglagerschalen ontlasten als je je bougie eruit haalt maakt dit zo'n kabaal dan hoor je niks meer als hoop geblaas
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar