Hallo allemaal,afgelopen maandag reed ik zo'n 12km en plotseling liep de temperatuur op totdat het lampje ging branden.
uiteraard zo snel mogelijk de auto aan de kant gezet en laten afkoelen.
daarna naar huis gereden ,bijna thuis motor weer aan de kook.
de dag daarop vloeistof nagekeken en weer een stukje gereden,wederom werd de auto weer heet.
verwarming in de auto blijft koud,slangen worden niet hard,vermoed dat er geen circulatie is.
waterpomp nog geen twee jaar oud.
gisteren weer een klein stukje gereden en de auto bleef netjes op bedrijfstemperatuur.
zou het kunnen dat de thermostaat niet meer naar behoren werkt?
m.v.g Frank
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je niet al te veel koelwater verliest en er geen grote rookwolken achter de auto hangen, dan is een klemmende thermostaat wel voor de hand liggend.
Hoe werkt de koelvin bij jouw auto? Elektrisch of zit die op de krukas poelie? Het is minder waarschijnlijk dat de ventilator kapot is gezien de buiten temperatuur, maar bij lage snelheid (<30km) zou het kunnen.
nee ik verlies geen koelwater, grote rookwolken heb ik ook niet,koelvin werkt perfect.
vermoed zelf ook de thermostaat,rij op het moment alleen een beetje in de buurt, mocht er wat gebeuren ben ik kort bij huis.
hij blijft nu nog steeds op bedrijfstemperatuur, kachel duurt heel lang voor dat die warm wordt.
14 jaar
Duurt het ook lang voordat de motor op temperatuur is? Dat zou dan weer wijzen op een thermostaat die nu continue open staat.
Nee de auto komt normaal op bedrijfstemperatuur, vraag me af of het iets te maken kan hebben met het koude weer van de afgelopen dagen, nu het iets boven 0 graden is doet alles het normaal.
14 jaar
Zou gewoon de thermostaat demonteren, weggooien, en een nieuwe erin zetten, had laatst een zelfde geval, terwijl de thermostaat nog geen half jaar oud was! Deze bleef ook hangen, en werkte erna weer, er was ook niks aan te zien, gelijk weer een nieuwe erin gezet om ellende achteraf te voorkomen.
Kijk maar eens als hij weer te heet word, dan zullen alle slangen wel warm worden, maar de radiateur koud..
Thermostaat is het geld ook niet en is zo vervangen..
Maar Controleer toch de waterpomp maar eens, ook al zou de thermostaat dicht blijven staan, en de motor te warm worden, dan zou je op zijn minst nog warme lucht binnen in de auto moeten krijgen en dat is bij jou niet het geval.
14 jaar
De verwarming heeft al kuren sinds die de fabriek uit kwam,van alles al aan gedaan,de ene keer doet die het ,de andere keer half en dan weer helemaal niet,altijd een verassing.
mocht die weer warm worden check ik even de slangen.
thermostaat vervang ik zo spoedig mogelijk.
14 jaar
Frank
Verwarming doet het niet sinds hij uit de fabriek kwam ??
Even los van het feit dat de motor te warm word, heb je ook al eens de kachelklep gecontroleerd ? Als deze blijft hangen / niet goed functioneerd of aangestuurd word / bedrading, dan heb je kans dat dit het probleem met de verwarming is, zit onder het schutbord, volg de kachelslangen even en je ziet hem, zit dacht ik een 3 polige stekker op.
14 jaar
Ja klopt,ik heb de auto van mijn nicht overgekocht, en zij had hem nieuw, altijd problemen geweest met de kachel, maar geen peil aan te trekken, als ze terug ging naar de dealer deed die het weer, is wel een hoop aan gedaan als ik het moet geloven maar ik kijk het toch even na.
14 jaar
Kachelkranen geven wel meer problemen, ik denk als je een nieuwe monteert dat je van het probleem af bent! De thermostaat zit vast in het thermostaathuis dus deze dient ook mee vervangen te worden ( Toch +-60 ) Toch zal ik de viscokoppeling en de waterpomp ook eens goed controleren aangezien het bouwjaar v.d auto om verdere koelproblemen uit te sluiten.
ik vervang het complete set thermostaat plus huis en pakking, daarna loop ik alle puntjes even goed na, ga er in de loop van de week mee aan de gang, hoop dat het weer een beetje meewerkt,in de kou sleutelen is ook niet alles ;-)
14 jaar
Ik heb de thermostaat vervangen,koelvloeistof bijgevuld en het systeem ontlucht.
zat behoorlijk veel lucht in het systeem,auto wordt niet meer heet en blijft netjes op bedrijfstemperatuur.
en als klap op de vuurpijl wordt ook de kachel weer warm,geen koude handjes meer onder het rijden.
oude thermostaat getest en die deed niets meer,denk dat het lucht in het systeem de oorzaak van de koude lucht is geweest in de auto.
iedereen bedankt voor het meedenken,groetjes frank.
14 jaar
Bedankt voor de feedback Frank!
Gr Stefan
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar