Hallo,
De temperatuur meter die naast de toerentalklok zit blijft steeds op 5 of 6 streepjes staan.
Nu dacht ik al eens gelezen te hebben dat deze moet zakken tot er nog 2 of 3 streepjes staan.
Dus via het hidden menu gisteren de temperatuur in de gaten gehouden.
De temperatuur komt op 68 - 70 graden en loopt daarna niet verder op.
Totale lengte van de rit is iets meer dan 50 km bij thuiskomst nog steeds 70 graden.
Weet iemand of dit normaal is?
Ik verwacht een temperatuur van 95 graden te krijgen?
Alvast bedankt voor de reacties.
Naast dit heb ik ook gemerkt dat de ventilatie van de achterste middenconsole (verwarming achter) niet warm wordt.
(Ik weet niet of dit hier ook maar iets mee te maken heeft maar misschien is het de moeite van het vermelden waard)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag Mike,
Ik heb zelf een 530i, ik heb ook twijfels aaan de temp van het koelwater, bij mij varieert de temp tussen 73 en 84 °C en soms heel even tot 99 °.
Bij mij blijven er nadat de auto op 80° komt 3 streepjes over, dit is dus wel van de benzine versie.
Ik heb op dit forum al de vraag geplaatst.
Gr Goos
Wanneer heb je gemeten, toen het zo koud was afgelopmen weken?
Kan zijn dat hij daarom lager is.
Normaal is hij iets onder de 90 graden op de snelweg.
Daarbuiten kan hij iets daarboven komen omdat je o.a. minder rijwind hebt.
12 jaar
@Goos,
Misschien dat het aantal streepjes dan niet bij elke versie hetzelfde is en dat er bij mij gewoon meer blijven staan.
Feit blijft wel dat ik 80 graden niet eens haal wat ik toch vreemd vindt.
@Pieter,
Nee ik heb deze afgelopen maandag gemeten.
Toen was het ongeveer +7 graden.
12 jaar
Heb je een automaat?
12 jaar
Bij deze diesel motoren komt het vaker voor dat er 1 kant van de klep van de termostaat los zit doordat het plastic kapot gaat, dan staat de klep scheef en sluit hij niet goed meer af, het kan ook zijn dat de EGR thermostaat kapot is en dan hou je ook een open verbinding naar de radiateur zodat de temperatuur niet hoog genoeg wordt.
gr Martin
Dag Martin,
Weet je of dat er een verschil zit in het koelwater systeem (e60) van een diesel of benzine, bij beide zijn er 2 thermostaten bij betrokken toch? Ik neem aan dat de normale water temp. toch ergens stabiel tussen de 90 en 100 ° moet zijn. Waarbij deze temp afh. van de buiten temp na ca 10 km toch wel bereikt zal zijn.
Ik merk dat er veel mensen zijn die de water temp (verborgen meting) wel kunnen opvragen, maar niemand kan goed aan geven welke temp by welk type normaal is.
Ook is het niet duidelijk wanneer je welke thermostaat moet wisselen. Kun je ons verder helpen?
Gr Goos
12 jaar
Goos,
Ik had precies hetzelfde probleem met mijn 320d (m47d2) en heb gewoon beide vervangen, die EGR kost maar 25,- en moet toch los.
12 jaar
@Pieter,
Ja het is een 530d automaat.
@Martin,
Dus het beste is thermostaat vervangen en ook de EGR thermostaat?
(kan meteeen de EGR schoongemaakt worden)
12 jaar
Een automaat heeft een fan met visco koppeling op de waterpomp as zitten.
Controleer even of deze niet vast zit als de motor koud is.
12 jaar
@Pieter,
Ik zal eens voelen of ik er beweging in krijg.
Ik laat het even weten.
12 jaar
De normale thermostaat gaat vaak gewoon stuk en dat is goed zichtbaar als hij eruit is, bij de EGR thermostaat is moeilijk te zien of die stuk is, hij wil wel uit elkaar maar bijna niet meer in elkaar, gezien de kosten van deze thermostaat zou ik hem gelijk mee vervangen.
gr Martin
Bedankt Martin.
Zal toch een titje naar de specialist worden dan.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar