auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: olieverbuik, onregelmatig lopen koude motor

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: m54

Heb hier een e39 520I uit 2002... Deze wagen heeft twee klachten, ten eerste het olieverbruik van een liter op ongeveer 1000km.... Dit uit zich niet in blauwe walm..... Dus heb ik de klepseals al uitgesloten..... Lees wel op het internet dat ze het hebben over gladde cilinderwanden.... Dit kun je dan oplossen door de wanden te honen, en een setje nieuwe zuigerveren te plaatsen..... Heeft iemand ervaring met dit als oplossing voor het olieverbruik.... Deze wagen heeft 178000km gelopen en dan lijkt het me niet dat de zuigers zelf versleten zijn, aangezien ik op mijn werk wagens tegenkom met km standen van 500000 en die hebben nergens last van....
Het tweede probleem dat ik heb is de koude start... de motor gaat dan onregelmatig lopen en vervolgens gaat het motormanagment lampje aan, wat aangeeft dat er een cilinderuitschakeling plaats vind.... en dit is niet altijd bijdezelfde cilinders.... Als je dan de motor uitzet en opnieuw start is het weer goed... Is hier een link te leggen met het olieverbruik? Heb inmiddels wel al 6 bobines en bougies vervangen, evenals de carterontluchting... Ik lees meer van soortgelijke klachten op problemcar alleen niemand met een oplossing....

Grt Patrick

Geplaatst door

Patje8412 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dag Patrick,

Als je de bougies eruit haalt, hoe zien die er dan uit, zijn er koolstof resten te zien(roet), dit kan leiden tot doorslag waardoor betreffende cilinder kan overslaan. Dit overslaan treedt dan niet altijd op, deze ervaring heb ik gehad met een 528 van 1977 (15 jaar gereden), dit is toen opgelost door de klepsteel rubbers te vervangen.
Voor de motoren van die tijd was dat een bekend verschijnsel, bij jouw type niet.
Lekken de klepsteel rubbers gaven een enorme blauwe rookontwikkeling als je onder hetb rijden, vanaf hoog toeren, langdurig, (geen automaat) het gas los liet.
Als de bougies inderdaad zwart zijn, dan zou dit met het olie verbruik te maken kunnen hebben.
Weet je zeker dat de afvoer van de olie via de peilstok vd carter ontluchting open is?
gr Goos

Goos1 0

12 jaar

Yep, de afvoer via de ontluchting van de peilstok is open......Heb inmiddels blok uitklaar liggen en ga hem honen, en nieuwe zuigerveren plaatsen.... Maar heb inmiddels ook vernomen dat dat het probleem van onregelmatig lopen niet met elkaar te vermaken heeft....

Patje8412 0
badge

12 jaar

Ben er inmiddels achter dat het slecht stationair lopen niet komt door het olieverbruik.... Zuigerveren, olieschraapveren, honen, dat is inmiddels allemaal gebeurt....Maar hij blijft de eerste minuten op 5 lopen..... Als je hem meteen start dan loopt hij op zes, laat je hem dan te lang stationair lopen dan wordt er om de een of andere reden een cilinder uitgeschakeld (niet altijd de dezelfde). Na het opnieuw starten van de motor is dit weer voor bij... Heb ook nu de vanosringen vervangen door die van beisan....Kan het zijn omdat die nog moeten inlopen dat je ook deze klachten krijgt? Gaan de magneetventielen van de vanos ook wel is defect? Hoe is dit te controleren?

Patje8412 0
badge

12 jaar

Probleem zit hem in de klepstoters.....

Patje8412 0
badge

12 jaar

Yep, heb ik ook gehad, bij een M52 probeer eerst een olieflush met een van de bekende middeltjes of een halve liter ATF bij de olie en een half uur stationair laten draaien en daarna verversen met een goeie synteeth + filterwissel. De zes hydraulische klepspelingbegrenzers wisselen kan altijd nog. Als de plunjers echt vastzitten helpt dat flushen natuurlijk niet. Ben wel benieuwd als je ze gaat verwisselen hoe de oude eruit zien en of ze alle 6 versleten zijn.

MJ 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.