auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: koelvloeistof uit expantievat

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: e36

hallo , ik had een probleem nu opgelost!
mijn 318i 97 touring met 225000km blies het koelwater uit het expantie vat.
bij de garage geweest ze zeiden koppakking lekt.
dus ik zelf maar aan het sleutelen gegaan de kop gevlakt en afgeperst nieuwe pakkingen er op en inelkaar zetten maar .

klaar ...... nee het probleem doet zich nog voor balen!
bmw gebelt ze zeiden dat je de thermostaat moest vervangen , klopt thermostaat wast stuk .
15000km gelden was de thermostaat ook al vernieuwt .

maar goed probleem nog niet opgelost motor gooit het koel middel er nog uit , en er is geen circulatie in het systeem bij het expantievat .
water pomp bekeken er zit wel een meetalen schoep op dus ook goed .
ik kneep in de dikke radiateur slang en hoorde gesis boven op achter bij de klepdeksel, wat bleek het koelwaterflens was gescheurt tegen het blok dus daar zoog hij lucht bij .
zo nieuwe er op een klote plek om er bij tekomen je kan er beter gelijk een nieuwe op zetten met het koprevicie.
weer op nieuw ontluchten.
met het ontluchtings schroef boven het radiateur naast het vuldop.
met mijn mond op het vulgat van het expantievat geblazen net zolang dat er geen lucht meer uit het ontluchtings schroef kwam.
klaar , motor laten draaien kachel op max gezet.
en het ontluchtingschroef weer een beetje open voor de laatste lucht er uit.
zo probleem opgelost!
maar nu begin ik te twijfelen heeft het wel aan de kop gelegen !
ik denk dat het alleen aan het thermostaat gelegen heeft?

Geplaatst door

jan brands (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee heeft het niet, je loopt bij een garage die zijn werk niet goed doet. Als je zou een lek hebt komt er geen lucht BIJ maar loopt je water uit de motor en dat is bijna niet te zien als de motor warm is, als er maar genoeg lucht in het systeem zit gooit ie het er uiteindelijk uit het expansie vat als de luchtbel bv voor de thermostaat zit. Ze hadden de motor onder druk moeten zetten (Zowel bij warme als koude motor) dan kun je zien of er ergens een lekkage zit.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

hoi ,bedankt voor je reaktie martin. het is wel een geval waar het op veel plaatsen problemen kan geven je moet toch ergens beginnen met zoeken .
maar direkt te zeggen dat je koppaking stuk is?
ik had bmw gebeld voor de telefoon zeiden ze gelijk de thermostaat. dus ingevolg eerst even bmw bellen en dan naar de garage of zelf doen.
gelukig heb ik zelf de montage kosten zelf gedaan want het is toch wel een dikke dag sleutelen met de juiste sleutels.

jan brands 0

14 jaar

Jan,

Jammer dat het zo is gelopen en dat het meeste werk voor niks is geweest..

Maar dat Bmw gelijk zegt dat de thermostaat kapot is, is ook wat te snel geroepen, wellicht was deze man één van de weinige helderziende o.i.d

Maar inderdaad, als je het systeem eerst onder druk had ( laten zetten ) gezet, dan had je iets moeten zien, of een lekkage of dat hij de druk niet vast hield.. en dan zag je dus dat er ergens iets niet klopte, voor je de kop eraf had gehaald, zou je ook eerst even met een CO snuffelaar gecontroleerd kunnen hebben of er uitlaatgassen in het koelsysteem zaten bv..Maar achteraf heb je daar ook niks meer aan.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

he hoi stefan , ja achter af maar ik heb er wel weer van geleerd dat je niet altijd aan de monteur bent over geleverd !
en ik zat ook niet zonder auto ik had nog een oldtimer dus die maar van de stal gehaald .

he bedankt voor reaktie ............

jan brands 0

14 jaar

Het gebeurt heel vaak dat als je kuntstof thermostaat huis hebt dat ie scheurt als je bv je thermostaat vervangt. Moet je heel voorzichtig mee zijn en niet te stijf vastdraaien. Lekkage is normaal bijna niet te zien omdat de motor warm is en de koelvloeistof verdampt op de hete onderdelen, dat moet je weten en moet je ervaring mee hebben, maar om gelijk maar te zeggen dat de kop lek is zonder verder onderzoek is een beetje kort door de bocht.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

hoi ik heb er nu even weer mee gereden , de motor ruikt nog wel naar verdampte koelvloeistof mischien nog van het rest lekage van het demonteren .
even afwachten !

jan brands 0

14 jaar

zo even mee door gereden de motor ruikt nog steeds naar verbrande koelvloeistof ..

hij verbruikt wel een klein beetje koelvloeistof , maar waar het blijft ?

iemand een iedee!

jan brands 0

14 jaar

Wat is een heel klein beetje en verlies je constant koelvloeistof?

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

de auto verliest een 200cc per dag bij 50 km .

wat ik wel opmerk is dat de radiateur slang naar de motor vrij hard is en de slang van de thermostaat slap en koud is , terwijl de motor gewoon op temp. is .
er zit wel een nieuwe thermostaat in of is deze alweer stuk?

jan brands 0

14 jaar

Dan is of je thermostaat weer stuk of er zit nog lucht in het systeem

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

200cc op 50 km is wel erg veel vind ik..

Als je zegt dat de motor op bedrijfs temp is, laat hem dan nog eens 10 minuten stationair lopen, word de onderste slang dan wel warm ? Het kan zijn dat je thermostaat nog niet open is gegaan, of deze werkt niet goed ( ja ook een nieuwe heb ik al vaker defect gezien )

Maar als hij dicht zou blijven staan zou de temp ook wel omhoog moeten lopen normaal gesproken..

Zou hem nog eens goed ontluchten, maar belangrijker, eerst de lekkage opsporen en verhelpen.

Laat hem nog eens testen met een CO snuffelaar..

Iets van druk op het systeem is wel normaal, maar keihard niet, als de druk te hoog oploopt druk hij de kvs tussen de dop en het expansievat weg, controleer eens of daar geen aanslag zit of dat het nat is.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Kachelradiateur al gecontroleerd op lekkage?

Bas_petiet 0
badge

14 jaar

de auto gaat donderdag naar de gagage voor controle met een snuffelaar en vloeistof in het koelsysteem .
kijken als het vloeistof ook geel op kleurt.
en ze kijken ook naar de kachel radiateur .

het stank van de motor zijden ze dat dat van vloeibare pakking komt en dat duurt vrij lang dat de geur is opgelost.

dus donderdag weet ik meer !

mvg .j.b.

jan brands 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.