close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: koelwater gaat weg

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: m52

beste

sedert vorige week gaat mijn koelwater weg 3l op 200km
auto loopt niet te warm en er ligt ook geen koelwater onder de auto
zou jet de waterpomp kunnen zijn? of cilinderkop?
dank op voorhand voor de reacties
grts anthony

Geplaatst door

anthony 001 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hoe ziet je olie eruit en hoe is het olieniveau?
Heb je voorheen geen koelvloeistof gebruik gehad?

Pjotr9136 50

13 jaar

geen olie in koelwater en geen witte rook olie ziet er normaal uit anders geen waterverbruik gehad

anthony 001 0

13 jaar

Of je koelwater verdampt, of het loopt via kachelradiateur naar binnen, moet och ergens naar toe gaan...

caddy 2 0

13 jaar

Dat er geen koelwater onder de auto ligt zegt verder niets. Het kan ook gewoon verdampen op de hete motordelen. Je zou je motor eens kunnen laten afpersen, zitten kunststof aansluitingen in het koelsysteem waar nog wel eens een kleine lekkage voor kan komen, kun je zonder afpersen vaak moeilijk vinden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Ik heb 2 opmerkingen :
1. Deze auto heeft een afdekplaat onder de motor, dus als er water uitloopt blijft dit staan op de afdekking en wordt daar door de rijwind weggeblazen als je wat sneller rijdt. Dat zie je natuurlijk niet.
2. Deze motor is moeilijk te ontluchten en het koelsysteem werkt aan een vrij hoge temperatuur. Het is essentieel dat het mooi op druk blijft, anders ontstaan er stoombellen in sommige omstandigheden die het water naar buiten persen langs de overdrukklep. Eens er lucht inzit kan dit niet meer goed werken. Bijvullen is dan niet voldoende, er moet ontlucht worden. Dit moet bij koude motor gebeuren.

Het kan dus zijn dat er een klein lekje is waardoor er lucht in het koelsysteem is gekomen. Vervolgens is het slechts een kwestie van tijd voor hij het water eruit perst. Het kan ook iets anders zijn, maar ik zou eerst dit proberen.

Ik heb zelf zo'n auto met dezelfde motor en heb ook eens lang gezocht naar een lek. Uiteindelijk bleek het voldoende het koelsysteem bij koude motor goed te ontluchten en te vullen. Nadien alles OK en reeds gedurende 5.000 km blijft het peil mooi konstant.

Harald4118 0

13 jaar

Nu volg ik die logica niet helemaal, als er door een kleine lekkage lucht in het systeem komt dat je dan met enkel ontluchten het probleem op kan lossen, dan blijft het probleem van de kleine lekkage, die wordt door het ontluchten niet opgerepareerd.

Het ontluchten zelf is niet zozeer het probleem, het feit dat de thermostaat bij stationair toerental pas bij 105 Graden open gaat is een probleem omdat men niet lang genoeg wacht en als de thermostaat niet open is geweest kan er nog steeds lucht in het systeem zitten.

De meest voorkomende problemen met lekkage bij deze motor is een gescheurd plastic onderdeel (Slang aansluiting of bv het koelvloeistoftankje) vaak erg moeilijk te vinden en zonder hem af te persen bijna onmogelijk om te vinden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

BESTE

bij deze heb ik mijn koelwater onder druk gezet en raad eens?

scheurtje in darm die onderaan de inlaat op motorblok zit water spuitte tegen blok en verdampte
bij deze nieuwe slang geplaatst en weekske mee gereden en koelwater blijft op pijl



bedankt voor de reacties

grts anthony

anthony 001 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.