auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie: Koppakking defect?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54B25

Beste leden,

Ik ben op vakantie in Kosovo (ex jugo) na een tripje Albanië, moeten we ongeveer 45 min wachten in de file voor de grens. 36 gr buiten, maar niets aan de hand. de auto heeft tot nu nog nooit koeling problemen gekend.
Na een half uur kreeg ik een oranje melding dat de motor te heet werd. Oké! het is heel warm, dus heb ik de motor uit gezet en alleen gestart om een stukje voorwaarts te rijden. bij de tweede keer starten, kwam er een Rode Melding. dat is niet goed. Dus heb ik vanaf dat moment de auto maar geduwd. Na de grens konden we weer rijden, dus ik denk, Rijwind = goede koeling. Ik heb geen meldingen meer gehad, tot dat ik een melding kreeg dat er te weinig vloeistof in het reservoir zou zijn. Gelijk gestopt om water bij te vullen. er ging 5 a 6 liter in!!?? Na een hoop geborrel kwam er ook weer veel uit. na het vullen ook geen water in de slangen. ik ben geen meter verder gereden en heb de auto laten ophalen.
nu een dag later, de motor volledig afgevuld, en het water lek ontdekt. er zat een heel klein scheurtje in het expansievat. die is nu vervangen, maar, nu klopt (als een hart)!? de slang tussen motor en radiatreur als je er zacht in knijpt.
ongeveer 1 keer per 1 a 2 per sec. in regelmaat. Na een 10 a 15 min. draaien was er geen water meer in de slang.
mijn vermoeden is dat de koppakking lek is bij een van de cilinders. de motor is tenslotte zeer heet geweest en ik heb vermoedelijk 10 km gereden zonder of met nauwelijks water.

hoe kan ik zeker zijn of de koppakking er echt uit ligt?
ik ben in Kosovo, waar slechts 1 officieel BMW garage is en dat is 2 uur rijden. voor ik de auto daar heen breng wil ik het eest zeker weten.

al vast mijn dank.

Geplaatst door

flyingd (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je nog wel verwarming?
Water moet ergens naar toe gaan, als het via de cilinders is, dan moet hij toch flink wit dampen uit de uitlaat.
Water bijvullen(warme motor thermostaat open) en terug de dop erop doen, anders duwt hij het water terug eruit.
Waterpomp niet kapot??

zoveel water weg moet je zien ergens.

caddy 2 0

13 jaar

Ja, de kachel doet het. ook geen witte rook uit de uitlaad.
Er is zo op het eerste gezicht geen geborrel in het expansievat.
het water was weer in de slangen, maar dat is omdat hij nu weer een tijdje heeft stil gestaan.
wat wel heel vreemd is? er is een onderdruk als ik de oliedop er af draai. de dop wordt er op gezogen. normaal zou er toch een overdruk moeten zijn!?

Ik vermoed dat de koppakking lekt en door de uitlaatgassen het water wordt weg geperst uit de cilinderkop. zou dat kunnen?

flyingd 0

13 jaar

Vaccum zuigen kan ook zijn dat je carterontluchting dicht zit.
Ik weet niet welk koelsysteem je hebt, (externe expanisievat of niet) zo niet, dus expansievat op de raditeur, dan is ontluchten niet zo makkelijk.

Weg geperst via de uitlaat moet je toch volgens mij witte damp zien, en meestal geen verwarming meer.

caddy 2 0

13 jaar

Nog even een 20 min gereden om er zeker van te zijn dat de verwarming het deed.
En ja die doet het. ook na 20 min rijden. wel weer geen water in de slang (van motor naar radiateur)
er zat ook lucht in het expansievat. bij het voorzichtig los draaien ontsnapte lucht en er zat geen raar uitlaat luchtje aan. tot dat er water uitkwam. een beetje. daarna zakte het waterpijl weer. ik zal over een uur weer kijken hoe de stand van het water is.

Oja, het is een los expansievat en het is een zelf ontluchtend systeem.

flyingd 0

13 jaar

volgens mij zit er toch lucht in.
ik zou eens bijvullen en de motor op 3000/4000 toeren laten draaien.

caddy 2 0

13 jaar

Er worden zoveel motor kapot gereden doordat die niet goed ontlucht zijn, en als je er dan mee gaat rijden heb je zeker kans dat nu de koppakking eruit ligt.
Ontluchten gaat als volgt.

Auto op contact.
Kachelblower op minimale snelheid
Temperatuur op maximaal

Hierdoor gaat de kachelkraan open en gaat de electrische waterpomp draaien, als deze niet gaat draaien kun je de motor bijna niet ontluchten.

Vervolgens langzaam vloeistof vullen
motor starten en een minuut laten draaien
opnieuw bijvullen tot maximaal en dop erop draaien
Vervolgens wachten tot de themostaat open gaat en na aflaten koelen opnieuw bijvullen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Oke, dat gaan we doen.
Denk je dat er al motor schade is? omdat er zoveel water uit was?
Ik moet volgende week 2200 km terug rijden naar huis. ik wil wel zeker zijn dat alles nog goed is.



Bedankt voor het advies.

flyingd 0

13 jaar

De kans is wel aanwezig alleen is het niet met zekerheid te zeggen als de motor niet goed ontlucht is, dan gooit ie altijd de koelvloeistof er weer uit als hij warm is. Het kan ook zijn dat de pomp niet goed meer is en hij daarom is gaan lekken.

Eerst goed ontluchten en dan verder kijken.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Helaas is het expansie vat niet goed gerepareerd. het water spuit er uit. dus eerst maar een ander proberen te vinden.
Dat zal niet eenvoudig zijn hier. daarna gaan we afpersen en controleren. ik hou u op de hoogte.

flyingd 0

13 jaar

Het expansievat is destijds vervangen voor een nieuwe. uit Nederland overlaten komen. de motor weer afgevuld en vrolijk naar huis gereden.

nu 15 maanden later nog steeds geen problemen gehad na de warm gelopen motor. deze motoren zijn super sterk.

oplossing was expansievat vernieuwen.

deze mag op slot.

flyingd 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.