BMW 3-Serie: Koppakking helemaal hersteld: hoge druk op slang naar expansieva

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600 e36 m43

Hoi,

ik heb zonet dan toch maar de +/- €2500 betaald voor een nieuwe cilinderkop en cilinderpakking.
(inderdaad, de cilinderkop was gescheurd en de pakking was lek) GRRR, en dat voor een coupé van 1996... :-(((

Maar, ik merk nu dat de druk op die slang die naar het expansievat gaat nog erg onder druk komt te staan...zoals ervoren toen de kop lekte.. ik heb getracht te ontluchten via de bekende verschillende manieren...

Sommigen zeggen dat er geen druk op mag komen te staan, anderen zeggen van wel, nog anderen zeggen, een beetje zoals 1 à 2 bar, maar hoe meet ik zoiets met de losse hand??

Dank u

ellroy

Geplaatst door ellroy (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je koelsysteem werkt met overdruk, en ook die slang zal wat onder druk staan.

Koelwater zet uit, gaat het expantievat in en bij het afkoelen komt het weer in het koelsysteem.

Dus enige druk mag, kei en keihard is weer wat anders...

ellroy (0), 17 jaar geleden

Wel,

Ik kan de slang nog beetje indrukken... zoals een autoband aan de zijkant ongeveer.. (wel warm) En er is na het (vlot) rijden nog steeds die geur van verbrand rubber. De temperatuur blijft in het midden.

Het verschil met vroeger:
er is wel ook weer veel druk, maar als ik via dat plastieken vijsje wil ontluchten dan komt er geen stoom uit zoals vroeger bij de lekke koppakking. Dat was dan een echte stoomketel, tot nu toe nog niet.

Wat denken jullie experten ervan?

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Vlot rijden en verbrand rubber :D
Maar als dat niet van de banden en de vlotte rijstijl afkomt zul je moeten uitvinden welke slang of ander rubber zo stinkt...

Gewoon niet ontluchten, het systeem moet onder druk blijven, als de motor weer afgekoeld is is de druk ook weer weg.
En als de temperatuur mooi in het midden blijft is er toch niks aan de hand toch?

Santa (0), 17 jaar geleden

Liket my ek sa ta............

ellroy (0), 17 jaar geleden

Inderdaad, hij warmt NOG niet op. Hij is al verschillende malen "hersteld" vóór de grote vervang-operatie 'cilinderkop+pakking'... en toen dacht ik ook altijd dat het in orde was. (na zo'n 200-300 km begint dat spelletje terug opnieuw)
Niet dus. Hij vertoont nu al dezelfde symptomen... ik heb er geen goed oog op.

Greets en alvast bedankt!

ellroy (0), 17 jaar geleden

[quote=Santa]Liket my ek sa ta............[/quote]
euh, is dat Fries? Doing!

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

sa is't mar krekt :)

Bovendien is Fries de erkende 2e taal van Nederland, een beetje kennis van je "moers" taal is toch wel te verwachten? :D

stefan84 (0), 17 jaar geleden

bha santa,viezerik toch..:x

ellroy (0), 17 jaar geleden

[quote=Cor1822]sa is't mar krekt :)

Bovendien is Fries de erkende 2e taal van Nederland, een beetje kennis van je "moers" taal is toch wel te verwachten? :D[/quote]
Mijn moedertaal als Belg is het VLAAMS(CH)!! (zei hij trots)... welle spreke hie 'n hiel ander toltje zenne wa da gij nitte viel van verstoa.

Salukes!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

druk in je expansievat (en in je koelsysteem) wordt voornamelijk bepaald door de dop op je expansievat !!!!

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Mijn moedertaal als Belg is het VLAAMS(CH)!! (zei hij trots)... welle spreke hie 'n hiel ander toltje zenne wa da gij nitte viel van verstoa.

Salukes!

Ik heb 3 jaar in Tilburg gewoond, zal je nog best meevallen hoeveel Vlaams ik nog versta :D

ellroy (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]druk in je expansievat (en in je koelsysteem) wordt voornamelijk bepaald door de dop op je expansievat !!!![/quote]
Sjaak, bedoel je dat de overdrukveiligheid van die dop wel eens stuk kan zijn? (de veer erin) Het binnenste gedeelte drukt immers slechts zeer weinig in en draait zelfstandig lost van de buitenkant van de dop. Is dat een 'anomalie'?

Dank je!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

zou kunnen, probeer het gewoon. Als de druk te hoog wordt zal deze er uit moeten en dat gebeurt door de dop. De koelvloeistof zet uit als het warm wordt en die druk moet voor een gedeelte weg kunnen. Een ander verhaal wordt het als je koppakking (weer) lek is, want dat kan ie misschien niet voor. Sjaak

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

zou kunnen, probeer het gewoon. Als de druk te hoog wordt zal deze er uit moeten en dat gebeurt door de dop. De koelvloeistof zet uit als het warm wordt en die druk moet voor een gedeelte weg kunnen. Een ander verhaal wordt het als je koppakking (weer) lek is, want dat kan ie misschien niet voor. Sjaak

ellroy (0), 17 jaar geleden

[quote=sjaak10918]zou kunnen, probeer het gewoon. Als de druk te hoog wordt zal deze er uit moeten en dat gebeurt door de dop. De koelvloeistof zet uit als het warm wordt en die druk moet voor een gedeelte weg kunnen. Een ander verhaal wordt het als je koppakking (weer) lek is, want dat kan ie misschien niet voor. Sjaak[/quote]
Dank je sjaak, net 50km en naald bleef mooi in het midden + een stuk file in de hitte... maar die rubbergeur, die blijft wel. Jug. Beide slangen worden aanzienlijk hard, vooral de bovenste, maar blijven op bepaald niveau stabiel.

Anyone: mag ik de wagen stationair laten warmdraaien met dop eraf: Om te zien of er bellen komen in het vat en/of de koelvloestof mooi invloeit bij meer gas en hogere temperatuur?

dank je

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kan wel, maar doordat het systeem geen druk kan opbouwen zal het koelwaterpeil hoger komen aLs normaal onder druk.
Denk er ook om dat het kookpunt van de vloeistof ook lager ligt als er geen druk op komt.

Cor

stefan84 (0), 17 jaar geleden

dat warmdraaien zonder dop heeft niet veel nut martijn..

Stefan

Danny1927 (0), 17 jaar geleden

Hey Ellroy

Ik heb er ook wel van gehoord dat ze de auto van achter opkrikken om het systeem te onluchten,ik weet niet of je daar zelf al was opgekomen?
Ik weet dat ze het zowiezoal deden met het oudere type.
Als het niet goed ontlucht is krijg je ook van zulke fratsen natuurlijk.
En is het expantievat niet verstopt met de drap wat er in zat?

Gr. Danny.

ellroy (0), 17 jaar geleden

[quote=Danny1927]Hey Ellroy

Ik heb er ook wel van gehoord dat ze de auto van achter opkrikken om het systeem te onluchten,ik weet niet of je daar zelf al was opgekomen?
Ik weet dat ze het zowiezoal deden met het oudere type.
Als het niet goed ontlucht is krijg je ook van zulke fratsen natuurlijk.
En is het expantievat niet verstopt met de drap wat er in zat?

Gr. Danny.[/quote]
Hoi Danny,

wel, er is eigenlijk nooit die mayo troep geweest vanwege de lek. Expansievat is proper denk ik. Misschien nog maar eens goed ontluchten. Ik zal dat beestje eens krikken, aanzetten, aanjager op "heet" en wachten met dop eraf. Zo moet het toch he. Eventueel zoals Stephan hier al eens gezegd heeft ook. (losmaken slang etc...)

thanks

Danny1927 (0), 17 jaar geleden

Martijn is het,geen ellroy,sorry.

Als ik jou was zal ik het eens proberen met van achter goed hoog op te krikken,desnoods dat je de auto van achter op de stoep zet ofzo en dan opkrikken,de slangen er op laten zitten en enkel je dop eraf.
Met dat je 'm laat draaien,veel in de slangen van de radiateur knijpen.
Als ie goed op temperatuur is (je weet zelf waar de meter bij warme stand staat),de dop erop.
Ik hoop dat het daar mee lukt.

Gr Danny.

[quote=ellroy][quote=Danny1927]Hey Ellroy

Ik heb er ook wel van gehoord dat ze de auto van achter opkrikken om het systeem te onluchten,ik weet niet of je daar zelf al was opgekomen?
Ik weet dat ze het zowiezoal deden met het oudere type.
Als het niet goed ontlucht is krijg je ook van zulke fratsen natuurlijk.
En is het expantievat niet verstopt met de drap wat er in zat?

Gr. Danny.[/quote]
Hoi Danny,

wel, er is eigenlijk nooit die mayo troep geweest vanwege de lek. Expansievat is proper denk ik. Misschien nog maar eens goed ontluchten. Ik zal dat beestje eens krikken, aanzetten, aanjager op "heet" en wachten met dop eraf. Zo moet het toch he. Eventueel zoals Stephan hier al eens gezegd heeft ook. (losmaken slang etc...)

thanks[/quote]

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

als je dan de auto opkrikt, NIET van achteren maar van voren, radiateur moet het hoogste punt zijn want daar zit de ontluchtingsnippel en die zit bij je radiateur. Van voren dus

stefan84 (0), 17 jaar geleden

precies van voren ophoog krikken !!

misschien een foutje maar als je het doet van voren aub..

Stefan

BMWWillem (0), 17 jaar geleden

ik ben blij dat er nog iemand verstand van heeft, bedankt Steef.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.