OPGELOST
De volgende symptomen doen zich constant voor:
- motor start goed en loopt even goed
- vrijwel direct daarna gaat de motor stationair inhouden, stotteren, toerental tussen 750 - 850, ruige stationairloop.
- motor voelt wat lui, alleen bij warme motor
- dit alles zowel op benzine als gas.
De wagen is net voor grote beurt geweest en de garage kan nog niets vinden. We hebben de DME verschillende keren uitgelezen. Garage is officieel BMW service point.
De volgende dingen zijn gedaan:
- LMM doorgemeten: is goed
- stappenmotor schoongemaakt
- bougies hebben circa 30 duizend gelopen en zijn waarschijnlijk nog goed
- brandstoffilters vervangen
- inlaat systeem gecontroleerd op valse lucht met spray - geen resultaat
- lambda voor en achter kat gecontroleerd - lambda voor de kat geeft steeds dezelfde waarde, klopt dus iets niet
- katalysator was niet ernstig vervuild
- foutmelding nokkenassensor
- foutmelding lambdasonde voor kat.
Vanmiddag nokkenassensor vervangen. Type is niet exact hetzelfde, hoewel besteld bij BMW met chassisnummer. Is hier een wijziging op gekomen?
Symptomen blijven, hoewel de auto wel wat pittiger is geworden, ook bij warme motor. Heb net 3000 km gereden op benzine met injector reiniger, heeft niets geholpen.
Garage heeft DME gereset, maar de foutmelding blijft (nokkenassensor). Hebben nog een keer met het diagnose apparaat de DME gereset, maar foutmelding is er niet uit te krijgen, hoewel er een nieuwe nokkenassensor op zit.
Heb nu via losse accuklemmen (1 min plus pool eraf gehad) de DME gereset. Symptomen blijven hetzelfde.
Kan het zijn dat het een combinatie is: zowel nokkenassensor als lambdasonde? CO2 is gemeten met tester en resultaat is goed. Kan het dan toch lambdasonde zijn?
Als de nokkenassensor blijft terug komen, wat kan het dan nog meer zijn? Bobines, kabelboom, massa? Of toch lambdasonde verwarming, lek in uitlaat, valse lucht, etc?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
wellicht een verrotte bougie, zou ze toch allemaal ff vervangen na zoveel km's.
De wagen gaat woensdag weer naar de garage. Ik wil dat ze eerst de simpele dingen eens goed checken: valse lucht voor of na de motor, lekkende injectoren, bougies, bougiekabels, etc.
Ik hou jullie op de hoogte.
18 jaar
Het is opgelost. Na enig aandrengen van mijn kant en het meewerkende eergevoel van de garage, zijn ze nog maar een dagje aan het zoeken geslagen. Eerst maar de mechanische kant van het verhaal: bougies, valse lucht, injectoren, etc.
Na een uurtje zoeken was het gevonden: valse lucht bij een potje op het inlaatspruitstuk, een klein kunststof onderdeel (geen LMM) die ook iets regelt aan de inlaatlucht. Hier waren haarscheurtjes in opgetreden.
Ook zijn de bougies vervangen, die waren ook ten einde. Nu loopt de motor weer mooi, nokkenassensor krijgt weer een logisch signaal (oude is weer terug geplaatst, want die was niet kapot, en nieuwe heeft de garage weer terug genomen zonder te factureren - netjes) en de lambda is weer begonnen met werken.
18 jaar
Een garage met een sterretje dus :)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar