BMW 520i: Koppakking kapot....

Bouwjaar: 1989

Hoi,

Ik heb een lampje INSPECTION dat bij mij gisteren ging branden.
Direct de auto aan de kant gezet. De anwb zegt dat de koppakking kapot is omdat de temperatuur van de motor direct steeg en het koelsysteem 100 % in orde is.

Wat kan het lampje INSPECTION nog meer betekenen?

Is het duur om de koppakking te repareren? Komt dit vaker voor of is de reparatie weer goed voor jaren?

Ik zit echt met een groot probleem hier.

Svp zo spoedig alle antwoorden die jullie hebben.

Groeten Danny........

dhooren

Geplaatst door dhooren (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan5047 (0) PRO, 19 jaar geleden

volgens mij betekent het lampje dat de auto toe is aan een onderhoudsbeurt, wat vreemd als de anwb zegt dat de koppaking stuk is als het koelsysteem in orde is.
was het koelsysteem dan leeg? en hoe hoog was de temp van de motor dan, ja wat de kosten zijn kan ik ook niet zeggen, ik weet wel dat bmw gevoelig is op zijn cilinder kop wat betreft kromtrekken en scheuren.
als je hem moet demonteren dan altijd laten afpersen en controle op vlakheid van de kop.
succes jan

Arnold684 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik zou eerst eens de thermostaat vervangen en de waterpomp controleren, hoe was het peil van de koelvloeistof?

ericveekens (0), 19 jaar geleden

KIJK BIJ DIT TYPE EERST EVEN NAAR DE WATERPOMP WANT ALS DIT DE ORGINELE IS MET EEN KUNSTOF SCHOEPENRAD DEZE WILLEN NOG WEL EENS STUK LOPEN DEZE ZIJN NADERHAND OOK GEMODIFICEERD DOOR EEN STALEN SCHOEPENRAD EN BIJ EEN DEFECTE THERMOSTAAT WORD EERST DE SLANG BOVEN AAN DE RADIATEUR HEET EN KUN JE DEZE HAAST NIET INKNIJPEN EN DE SLANG ONDER AAN DE RADIATEUR WORD DAN EIGENLIJK NIET WARM.
MAAR LIEP HIJ PAS WARM TOEN JE STIL STOND KIJK DAN OOK EVEN NAAR DE WERKING VAN DE KOELVIN ALS JE DEZE NIET MET DE HAND LOS ROND KUNT DRAAIEN DAN IS HET KOPPEL STUK DEFECT

dhooren (0), 19 jaar geleden

Hoi,
Bedankt voor jullie reacties. Het was de thermostaat en niet de koppakking. Bij de inspection had ik de bijkomende verschijnselen dat de toerentalteller op 0 slaat en econometer naar de, zeg maar, uit stand. Het blijkt dat er een los contact is op de printplaat. Dit probleem had zich verholpen doordat ik wat klunzig optrok met de auto en het losse contact weer contact maakte.

Problemen zijn gelukkig weer de wereld uit. Het koelvloeistof peil was prima in orde en de koeling op zich allemaal prima. De dikke slang van de koeling werd inderdaad heel heet en hard als de temperatuur van de auto naar het rode ging.
Ik heb gelukkig direct op de meters gereageerd en om die reden geen verdere schade opgelopen door doorrijden.

Groeten Danny.........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.