close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: Koppeling BMW E46 330d

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 3.0L

Goedendag,

Sinds kort maakt mijn BMW herrie bij half ingedrukte koppeling. Ik denk zelf dat de druklager kapot is. Ik heb nu bij een paar bedrijven offerte opgevraagd voor een koppelingsset en ik krijg twee type sets aangeboden, een met een gewone druklager en een met hydraulische druklager, weet iemand welke bij deze auto hoort?

Ik ben van plan om de koppeling zelf te vervangen, heb vaker gedaan bij oudere benzine auto's. Is het bij een 330d veel anders dan bij oudere type benzine auto's? heb ik speciaal gereedschap nodig en waar moet ik opletten?

alvast bedankt voor de reacties.

Geplaatst door

Ammazon (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

BMw geeft maar 1 lager aan en das niet een hydrolische volgens mij. Je zou de laatste 7 cijfers van je chassie nummer door kunnen geven dan kan ik ff kijken. Als je een SAC Koppeling hebt en volgens mij heb je die heb je een speciale doorn nodig om de koppelingsplaat op zijn plaats te houden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Chassie nummer is FM74960

Bedoel je met ''speciale doorn'' een centreerpen?

is er dan een verschil tussen SAC en LUK? want ik krijg steeds een LUK setje aangeboden.

Ammazon 0

14 jaar

SAC is van LUK, SAC is een zelf stellende koppeling van LUK en bij bmw heb je dan een speciale centreerpen nodig om die te kunnen monteren. Volgens mij heb je alleen een normaal druklager voor deze auto, tenminste BMW levert maar 1 soort en das niet een hydrolisch lager.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Is er ook een manier om de vliegwiel te controleren op slijtage? Ik heb ergens gelezen dat als er bij het uitzetten van de motor een soort ratel geluid komt dat dit kan duiden op een versleten vliegwiel.
Is zo'n speciale gereedschap voor SAC koppeling ergens te huur? of is een centreerpen voldoende?

http://yfrog.com/af2030rj

Ammazon 0

14 jaar

Die set heb je niet nodig enkel de centreer pen, vliegwiel kun je controleren door te kijken hoeveel vrije slag hij heeft dan tel je het aantal tanden dat je hem vrij kunt verdraaien, uit mijn hoofd weet ik xo niet wat toelaatbaar is.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Ok, bedankt voor de reacties, ik ga enkel de koppeling vervangen, vliegwiel zie ik wel als ik het uit elkaar heb gehaald, ik heb een koppelingsetje besteld, zijn er ook andere dingen die ik mee moet vervangen? en is een centreerpen ergens te koop of te huur?

gr,

Ammazon 0

14 jaar

Hallo

ik heb de garage werk handboek plaatjes opgeslagen en op deze website online gezet omdat ik hier geen plaatjes kan plaatsen

http://speurmachine.nl/bmw-koppeling-ver...

als je meer info wilt over de speciale gereedschappen dan zet ik die er ook nog even bij

ik hoop dat je er wat aan hebt

vonker 0

14 jaar

Ok, hier kan ik wat mee, heb je ook een lijst met speciale gereedschappen? en de aanhaalmomenten?

alvast bedankt,

Ammazon 0

14 jaar

Koppelingssetje is besteld, heb gelijk alle bijbehorende materiaal ook mee besteld, voor het vervangen van de koppeling is inderdaad geen special gereedschap nodig, enkel een centreerdoorn, waar ik nog mee zit is de vliegwiel, als ik de motor uitzet dan hoor ik een ratel geluid bij de versnellingsbak komen, zal dit te maken hebben met een versleten vliegwiel? of komt dit door de druklager?

Ammazon 0

14 jaar

Dat is je vliegwiel die dit geluid maakt 100% heb dit zelf ook gehad. Ik zou hem vervangen geheid dat je later problemen krijgt. Voor het centreren van de plaat je hem wel speciaal gereedschap nodig. Je mag je midden diagram pas verwijderen als die drukgroep op de vliegwiel gemonteerd is. Dit kan je alleen doen als je plaat als gecentreerd staat en de drukgroep er overheen schroeft daarna het diagram verwijderd zoals de SAC mechanisme in werking gaat.

vegito 0

14 jaar

Beste Vegito,

wat bedoel je dan met special gereedschap? want LUK geeft aan dat je voor BMW geen special gereedschap nodig hebt, enkel een centreerdoorn, de koppelingsset wordt voorgespannen aangeleverd. wat is volgens jou dan een special gereedschap?

alvast bedankt

Ammazon 0

14 jaar

De doorn is speciaal gereedschap.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Precies, het is een doorn die van de krukas lager tot en met de koppelings spiebanen komt. Met een normale centreerdoorn die vaak erbij krijgt van plastic zijn veelste groot dus je kan je zagen tot de juiste lengte. Normaal bestaat het uit 2 delen voorbeeld [url]http://members.cox.net/anmillar1/images/...[url]

vegito 0

14 jaar

Koppeling is vervangen, is best wel zelf te doen mist je een beetje handig bent. Een doorn is zelf te maken door middel van een paar buizen van dun naar dik. Koppeling onderdelen in Duitsland besteld, koppelingsset en vliegwiel voor 40% minder kunnen krijgen.

Ammazon 0

13 jaar

Mooi.. ik heb mijn centreer doorn ook zelf gemaakt door middel van plastic buis en een massief plastic staaf op maar gemaakt.

vegito 0

13 jaar

Mooi dat het weer klaar is..
bedankt voor de feedback.

Hans4040 1240
badge vip badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.