Beste forumleden,
Vele jaren geleden maar ik heb toch nog eens het problemcar forum nodig. Mijn account is na al die jaren lang vervlogen, zodoende een splinternieuwe account gemaakt.
De oude bmw 520i '97 E39 van mijn broer faalt.
Een compressietest was aan de orde. Maar... wegens omstandigheden kon ik de test echter niet doen met warme motor.
Het is amper 2 graden buiten, de auto staat al dagen stil dus de motor is letterlijk ijskoud bij het testen (net als mijn vingers trouwens).
In de afbeelding zien jullie de metingen. Zoals blijkt zijn de eerste metingen van cilinder 1 en 4 niet uitstekend (hoewel cil4 ruim aanvaardbaar is vind ik zelf; het is cil1 die me zorgen baart).
Dus, wakje motorolie erin en een tweede test op beide "slechte" cilinders. De meting is dan uitstekend.
Ik weet dat ik er in principe gerust zou mogen van uit gaan dat, behoudens cilinderslijtage, de zuigerveren hier verantwoordelijk voor zijn.
Echter, ik zit een beetje in mijn maag met het feit dat de motor zo koud was. Dus is de test nu wel voldoende relevant?
Komt nog bij dat de auto al 2 weken niet gedraaid heeft, dat hij al even lang in de vrieskou staat, en dat alle olie sowieso naar de carter gelopen is; de pistons hebben nu geen likje olie meer tenzij ik eens zou kunnen doorstarten om oliedruk op te bouwen.
Oké, stel dat het de zuigerveren zijn, dan moeten er simpelweg nieuwe in, maar dat brengt dan onmiddellijk ook minstens een nieuwe complete cilinderkoppakkingsset en klepsteeldichtingen mee plus een hoop werk.
Jullie interpretaties zijn welkom; wat denken jullie van de test, in acht genomen dat het retekoud is?
De compressie moet 10 à 11 bar bedragen (bij warme test).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Koud geeft een beter beeld , de compressie op 1 is aan de lage kant , maar wat is de klacht ?
Bedankt kaleido voor je reactie.
Er schorde van alles aan de auto, de compressietest deed ik omdat er reeds zoveel moest gedemonteerd worden dat ik zekerheid wilde over de koppakking.
Heb gisteren met een hele trukendoos toch de motor minder dan 5min laten draaien en na een kwartier afkoelen een nieuwe meting gedaan: die was eigenlijk perfect, ook cilinder 1 en 4.
Van zodra weer alles gemonteerd doe ik een motorflush in de olie, ik vermoed dat er gewoon een beetje koolophoping zit tussen de raakvlakken van de pistonringen, mede gezien het gebrekkige onderhoud, waardoor de koude test een beetje gelogen heeft.
5 jaar
Beetje laat maar alsnog feedback.
Antwoord in mijn andere vraag over zelfde auto.
4 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
5 jaar