Goedendag,
Ik beschik over een E60 520i en de auto rijdt subliem, ware het niet dat ongeveer 6 dagen geleden voor het eerst op gevallen tijdens het file rijden de linker voorrem knarst en piept tijdens het remmen bij minder als ongeveer 15kmh.
-
Ik heb bij het onlangs wisselen (origineel en de zelfde maat!) van de velgen gezien dat de schijven en de blokken nieuw zijn.
-
de auto remt ook super, trekt niet naar links of rechts en vanmiddag ben ik er toevallig achter gekomen dat bij stilstand en stationair lopen v.d.auto het gekraak en geknars ook te horen is.
-
Niet waarneembaar in het pedaal of het stuur, en niks hoorbaar tijdens het rijden, ongeacht de snelheid.
-
Het is ook slechts aan een kant en absoluut niet te verwarren met een defecte ABS of i.d, dat geluid en gevoel is mij bekend, ook geen enkel lampje brand in het dashboard.
-
Ik hoor en lees mensen praten over een "gebroken veertje", etc. en plaatjes bij de klauwen of te harde blokken en/of een soort van film op de blokken wanneer deze te weinig of niet vaak krachtig gebruikt worden/wel las ik net een bijna exacte probleem melding van een andere gebruiker waar bij men adviseerde de zuiger te smeren of in ieder geval te kontroleren.
-
Door de ban genomen krijg ik door de jaren heen steeds heeeeeeel kundig advies en vaak ontdek ik ook de zelfde namen, ik wacht het weer gespannen af en zoals altijd dank ik u op voorhand van harte voor het in ieder geval reageren.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Piepen hoor je als de achterkant van het remblok geen kopervet hebben. Kan ook zijn dat een rem wat blijft hangen op een roestrand van de remcilinder.
Kan je checken door de wagen op te krikken en een ander laten remmen.
Als je de rem indrukt bij stilstaande auto met lopende motor zet je de zaak vast. Als het geluid dan nog hoorbaar is zul fe ergens anders moeten luisteren.
Hallo,
Onlangs naar een bmw gespecialiseerde garage gegaan, zuigers gedraaid, gesmeert etc., was even iets minder, zeggen en schrijven weg, toen binnen 5 min. (na 3 stoplichten) terug!!?
-
Nogmaals, ik heb inmiddels een bericht hier gelezen welke van had kunnen zijn, echt identiek, ook de zuiger een zeg maar 3e gedraaid en speciaal vet bij de zuiger en het scheen op gelost, heeft iemand nog goede suggesties?
-
Dat ik de remmen vast zet bij stevig in drukken van het pedaal begrijp ik, maar het pedaal komt gewoon terug en ik hoor de zuiger ook het blok weer verlaten, alleen die irritante piep,knars, kraak blijft!
-
Wellicht dat iemand toch nog een idee heeft of zelfs het fenomeen herkent.
13 jaar
Als je er van uit gaat dat alle plaatjes en veertjes heel zijn en correct gemonteerd? dan blijven de volgende mogelijkheden over. Een remblok wordt heen en weer geschud tijdens het zachtjes remmen. Verwijder beide voorwielen en desnoods de Blokken. Controleer of de plaatjes en veertjes links en rechts eender zijn. of elkaars spiegelbeeld. Zorg dat je alle roest van de plaatjes verwijderd. Controleer met een platte vijl met daaromheen in de lengterichting schuurlinnen gespannen of de achterkant van de remblokken vlak is op de plaats waar de plunjer of de remtang er tegen aan moet gaan drukken. Controleer op deze manier ook de hydrolische plunjer en de remtang op de plaats waar die de blokken moeten raken. Controleer op dezelfde manier de zijkanten van de blokken en de vlakken op de remtang waar die tegen elkaar gaan drukken. Als je merkt dat het niet vlak is krab je de betreffende roest weg of je schuurt alles vlak met de vijl met het schuurpapier. Smeer alles wat je geschuurd hebt helemaal zo dun mogelijk in met kopervet. smeer de eventuele schone plaatjes ook aan twee kanten in met kopervet. En monteer alles zoals het hoort te zitten. Let op dat er geen vet op de remschijf of het remmateriaal van de blokken komt. Om er zeker van te zijn dat er geen vet van de voorlaatste montage op een blok is achtergebleven kun je met de vijl en een nieuw stuk schuurpapier een paar keer over de blokken gaan eer je ze invet en monteert. Succes verzekerd.. Ik gebruikte on plaats van kopervet Viscotene (merk) Te koop in een spuitbus. Je hebt er maar een paar druppels van nodig. Maar ja. is wel duur.
Bmw gebruikt geen plaatjes in de remklauwen dus die kunnen niet kraken, als je zegt dat het ook gebeurt als je stilstaat en dan de remmen intrapt dan zou je een kunnen proberen om 1 voor 1 de klauwen los te maken en vervolgens de rem in te trappen, als het dan nog hoorbaar is dan weet je dat het in de klauw zelf zit. Wat eventueel nog zou kunnen is dat je pennen waar de klauw over heen en weer glijd in te vetten of de rubbers daarvan de vervangen, als je alles netjes en schoon in elkaar zet kan er normaal praktisch niets lawaai maken aan remklauwen aangezien er bijna niets op zit wat kan kraken/lawaai maken
gr Martin
Martin,
Hartelijk dank voor deze meer dan complete en logische eventuele oplossing, je gaat het hele rideltje bij langs en/dus het zou voor hand liggend "moeten" zijn dat nu het euvel zich bemerkbaar maakt.
-
Ik ga volgende week 3 weken weg, maar vanaf dan staat het boven aan mijn lijstje en ga dan ook letterlijk systematisch middels jouw denkwijze te werk en zal dan zeer zeker verslag doen.
-
Alvast meer dan bedankt!!!!
-
Groeten d.j.c.
P.s.****ik lees/las dat dit probleem al eerder was op getreden en besproken op dit forum, daar werd gesproken over het smeren van en in het andere geval het vervangen van de remblokken, nu zijn mijn blokken nieuw zoals geconstateerd is en gesmeerd is het zaakje ook, dus helemaal happy ben ik niet met de situatie, te meer er al iemand die, daar wil en mag ik van uit gaan er verstand van had, ook nog eens een bmw monteur??, dat zeg ik, het is alleen aan de bestuurderszijde en het was na het smeren even weg, pak em beet 5 min. dus echt even, na 3 stoplichten was het weer feest!
13 jaar
vlak maken.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar