BMW 3-Serie: Lage compressie M20B20 E30 320i 1988

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Benzine, Motorcode: 320i / M20B20

Hallo,

Ik heb een 320i cabrio van 1988.
Deze heeft een te lage compressie. (zie afbeelding)
Nu weet ik dat ik een ingelopen nokkenas heb.

Ben bij een motor reviseur geweest, die had even tijd om te kijken. (vluchtig)
Er kwam niet/nauwelijks lucht door de peilstokopening.

De motor loopt buiten het harde tikken van de nokkenas tegen de tuimelaars wel goed.
Behalve dat ie oersloom is.

>>> Kan zuiver de nokkenas het probleem zijn van de lage compressie? (zou 9-10 moeten zijn) <<<<

Alvast Bedankt!

-Björn

[url=http://img13.imageshack.us/i/dsc1250ar.j...][img]http://img13.imageshack.us/img13/5751/ds...[/img][/url]

zeehondje

Geplaatst door zeehondje (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bjorn

Laat de compressie eens opnieuw meten, maar dan met een betere meter, gewoon een analoge, heb al een paar keer bij dit soort meters ( foto ) gehad dat ze alles behalve juist aangeven, ben niet kapot van deze dingen.

Compressie meten met warme motor en gasklep open.

Compressie einddruk zal tussen de 10 en 12 bar moeten liggen, afhankelijk van de motorcode.

Klepspeling ook in orde ?

Een slome motor kan meerdere oorzaken hebben..

Maar de compressie moet wel goed zijn, net zoals je bovengenoemd probleem.

Start hij ook slecht ?

Gr Stefan

zeehondje (0), 14 jaar geleden

Beste Stefan,

De auto start inderdaad ook slecht.
Hierop heb ik een andere LMM getest, en dit maakte geen verschil.
De klepspeling heb ik bij BMW laten controleren, deze was goed. D'r kwam even een 'ouwe rot' kijken, en die zag meteen waarom de motor zo luid tikt: de nokkenas is ingesleten. (Hij heeft het me laten zien)


Gr Björn

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bjorn

Het slecht aanslaan kan inderdaad ook veroorzaakt worden door de lage compressie.

Om er zeker van te zijn zou ik de compressie opnieuw laten meten met een analoge meter.

Warme motor + gasklep open > Compressie meten > waarde's noteren.

Giet nu wat olie in de cilinder en meet de compressie opnieuw, herhaal dit bij elke cilinder.

Word de gemeten waarde nu hoger met de olie ? Kan het een teken zijn van slecht afdichtende zuigerveren, Blijft de druk gelijk ? Kan het probleem in de kop zitten ( kleppen )

Gr Stefan

zeehondje (0), 14 jaar geleden

Ik heb direct geen mogelijkheid om de meting te doen, daar ik dit bij mijn garage heb laten meten.
Volgens mij is het trouwens wel met een analoge meter gedaan, een kennis heeft zo'n meter voor een vrachtwagen. (dus niet bruikbaar voor de auto) http://img38.picoodle.com/img/img38/2/6/...

De lage compressie zou dus wel volledig aan de nokkenas te wijten zijn?

Een theorie die ik gehoord heb, maar niet bevestigd krijg:
Als de kleppen niet lang genoeg open staan vanwege een ingesleten nokkenas, kan er niet genoeg lucht/mengsel worden aangezogen.
Dit resulteert in het niet kunnen samendrukken tot een hoge einddruk.

Het klinkt aannemelijk, en zoals in post 1; er komt geen lucht langs de peilstok omhoog.
Volgens de motor-reviseur die kort een kijkje had genomen klinkt het onderblok goed.
Maar dit kon pas bij een geopende motor zeker worden gesteld.

Wederom bedankt voor het antwoord!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.