close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Lambdasonde vervangen

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.0i

Hoi allemaal,

Tijdens het uitlezen van het geheugen bleek dat m'n lambdasonde kapot is, die analyse hadden we ook al voorzichtig gemaakt aan de hand van de problemen die ik heb tijdens het rijden.
Ik heb begrepen dat m'n auto 2 sensoren heeft; een achter de katalysator, en een in de uitlaat.
Klopt het dat de sonde achter de katalysator eigenlijk niks anders doet dan controleren of je katalysator werkt, en die in de uitlaat regelt het brandstofmengsel? (Misschien ietwat kort gezegd)

Zijn het eigenlijk 2 dezelfde sondes waarbij het dus niet uitmaakt welke je waar zet bij vervanging, en als je er een vervangt doe je de andere beter ook?

Ik ga overigens zelf de reparatie niet doen, dat doen een vriend van mij (heb bij de dealer gecheckt wat het kost: 1 sonde, €290 incl montage, best duur als ik hier zo eens lees) maar ik wil graag weten hoe het zit :)

Kun je aan de hand van je model/type voertuig een soort 'universele' lambda kopen, of is dat merkgebonden en misschien toch beter?

Ik hoor graag jullie input bedankt alvast!
Esther

Geplaatst door

estherwagner1968 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Voor het exacte antwoord maakt het uit of dit nog een E34 is met de M60 motor of een E39 (officieel van 95) met een M62 motor.
ALS er een lambdasonde zit NA de kat dan heb je 4 sensors. De V8 heeft aan beide kanten sensoren.
Als het een E34 van 1994 is heb je 2 sensoren VOOR de kat.
Je moet dus wel weten welke van de 2 nu defect is.

Je aanname over regelen en kontroleren van de kat klopt.
Ik zou alleen de defecte sonde vervangen, maar de oorzaak kan hierbij uitmaken.
Ik zou ook voor origineel gaan en niet voor aftermarket. Tenzij je een merk en nummer op de lambdasonde kunt vinden.

oldford 0
badge

12 jaar

@Oldford, bedankt voor je info.. dat van die 4 sensors wist ik niet. Ik neem aan dat die wél in 1 keer vervangen worden of test en vervang je die ook stuk voor stuk al naargelang het probleem, of per set van 4?
Ik heb overigens een E34 met M60 motor.

Ik zei ALS: E34 heeft alleen de 2 sensors voor de kat. De E39 in Amerikaanse uitvoering heeft er 4, de Europese volgens mij in die tijd maar 2.
Dus vervangen per 4 komt al helemaal niet ter sprake.

Als je vervangt vanwege ouderdom en een slecht signaal, dan hou oud is de andere sensor en hoe goed of slecht het signaal?
Als je vervangt omdat b.v. de verwarming van 1 sensor niet meer werkt en de andere een goed signaal heeft zou ik er 1 vervangen.
Je moet dus nog wel weten welke van de 2 die je hebt er defect is en wat het defect is.
In theorie kan het ook nog een bedradingsprobleem zijn (b.v. draadbreuk of een slecht contact in een stekker).

oldford 0
badge

12 jaar

Hallo allen,

Het is alweer een tijdje geleden en helaas wil ik nogmaals op het probleem terugkomen..
De lambdasondes waar we hierboven over spraken zijn in juni vervangen, en afgelopen zomer was het probleem even weg al had ik wel het gevoel dat de motor tijdens het rijden soms onregelmatig liep, alsof ie zelfcorrecties deed.
Verder was ie geruisloos, benzineverbruik prima, en rookte niet.

Sinds een paar weken heb ik weer een slecht stationair lopende auto; bij het starten corrigeert hij zelf van rond de 400 naar 600 toeren, maar helaas ook weer terug. In de file staan is (zowiezo) een ramp, elke keer verwacht ik dat de motor afslaat, wat meestal niet gebeurt.
Hij schudt en bonkt wel enorm. Ik zie achter de auto dan wit/grijze rookpluimpjes met horten en stoten eruit komen.
Tijdens het wegrijden komt hij dan maar matig op gang en sputtert alsof de benzine op is, het toerental loopt wel op. In de auto ruikt het verbrand maar soms ook juist naar benzine.

Overigens gebeurt dit gerust ook bij een warme motor als ik al een rit heb gemaakt. (bijvoorbeeld, ik rij 20km ergens heen, doe boodschappen en rij daarna weer weg)
Soms helpt opnieuw starten, alsof ie dan uit de foute modus 'schiet'. Dat lukt soms ook tijdens het rijden, als ik flink gas geef. Dan schakelt de bak en is het weg.
Foutmeldingen, lampjes die gaan branden heb ik nog niet gehad, en bij het uitlezen in de garage in mei kwam alleen de lambda aan het licht.

Tijdens het tanken hoor ik de benzine borrelen alsof je de dop van een colafles openmaakt, en soms komt er zelfs wat benzine omhoog terwijl de tank helemaal niet vol zit. Daar ben ik sinds kort op gaan letten omdat het misschien iets te maken heeft met de andere symptomen. De dop krijg ik er zonder moeite af (iemand zei me te letten op een sisgeluid bij het openen, dat hoor ik niet)

Wat ook gebeurt; ik zet de auto vanuit P in D of R en ipv gewoon rustig weglopen rij ik opeens veel te hard weg, alsof ik word afgeschoten. Ik moest eens bijremmen, wat niet goed lukte omdat het rempedaal aanvoelde als een steen. Zo heb ik op het woonerf bijna iemand aangereden! De andere keer slaat hij bij het schakelen van P naar D of R af.

Het rotte is dat als ik een proefritje maak met iemand (heb ik nu een paar keer gedaan in de hoop dat het probleem zich voordoet) er niks aan de hand lijkt, en de auto doet wat ie moet doen.
Dan begin je toch ook aan jezelf te twijfelen.

Iemand die al deze symptomen bij elkaar herkent wat kan leiden naar de aanpak van wellicht een groot, of meerdere kleine problemen?

Alvast bedankt voor jullie tijd!
Groeten
Esther

Als ik dat zo lees en je hebt remproblemen dan zou ik het eerst zoeken in de rem bekrachtiger, het lijkt erop of hier water in staat wat soms in de motor terecht komt, het komt vaker voor dat de bak waar de rembekrachtiger in zit vol loopt omdat de afvoer verstopt zit, als er genoeg water in de bekrachtiger zit kan dit in de motor terecht komen waardoor hij slecht gaat lopen, is makkelijk zelf te controleren door het interieur filter aan de bestuurders kant eraf te halen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

Beste Martin,

Bedankt voor je feedback, sorry voor de wat late reactie. Dit is een oplossing waar niemand eerder mee kwam, dus ik ben benieuwd. De link met mooi/droog weer geen problemen, en de kou/nattigheid zou me dan niks verbazen. Als ik een 'goede' start heb en ik kan lekker doorrijden gaat het nog wel, maar moet ik vooral 's morgens na een nacht stilstaan veel bijremmen (file) dan gaat het mis.
Vanwege het slechte weer heb ik nog niet zelf in m'n auto gekeken, dit weekend is hij aan de beurt bij een vriend waar hij binnen kan staan. Ik laat je nog weten wat eraan gedaan is.

groet
Esther

Beste Martin,

Afgelopen weekend hebben we het interieurfilter eraf gehaald. Dat zit bij mij overigens aan de bijrijderskant. Alles was netjes droog (filter was smerig, maar dat terzijde)


we zijn nog verder aan het kijken, als de oplossing er is laat ik het weten
bedankt!

Ik zie nu pas dat het om een E34 gaat, dan gaat het verhaal van de filters en het water niet op, het lijkt toch op een luchtlekkage, de combinatie foutcode lambdasensor, het schudden van de motor en bij herhaaldelijk remmen verlies van remkracht moet haast wel een lekke slang of iets dergelijks zijn, meest voor de hand liggend is de slang tussen de rembekrachtiger en het inlaat spruitstuk.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.