auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Lambdasonde vervangen/nog steeds noodloop/resetten??

Bouwjaar: 1992, Motorcode: 320I coupé e36 M50

Hallo,

Vanochtend heb ik mijn lambdasonde vervangen maar hij loopt nog steeds niet echt mooi. Hij loopt nog in zijn noodloop heb ik het idee. Bij vaste snelheid tikt mijn ecometer niet meer heen en weer dus dat is al een goed teken.

Uiteraard zal ik de foutcode morgen laten wissen maar klopt het dat de motor zolang je de foutcode niet wist in noodloop blijft draaien? Als dit zo is dan is er voor de rest niks aan de hand en moet het na het resetten weer goed zijn.

Wie kan mij dit bevestigen?

Alvast mijn dank!

Groeten,
Marnas

Geplaatst door

Marnass (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Nee bij dit type nog niet.
Wel kan je eens de accuklem een tijdje los nemen.(5 min ofzo)
Ook heb ik hier laatst een BMW 1993 benzine gehad die na het losnemen van computerstekker(ook 5 min) veel beter liep.


Oiram

Beste Oiram,

Dank voor je snelle reactie! Ik ga dat zo doen.. Ben nu aan het werk en ga hem in de pauze voor de rest van de dag van accu afkoppelen Dan weten we het zeker.

ben benieuwd hoe die vanavond zal rijden op weg naar huis..

Nogmaals dank!

Marnass 0

17 jaar

Hallo Marnas

Deze auto heeft geen noodloop!

heb het probleem van de lambda ook al eens gehad,had er ene gekocht bij brezan voor € 90,- maar helaas werkte dit blijkbaar niet,en ruilen ging niet meer,toen maar een originele bij bmw gekocht en toen was het probleem over.

ook moet je eens kijken naar de relai's voor de verwarming van de lambda,als ik het goed heb heb je 4 draden,2x witte,1x grijze,1x zwarte ?

schommelen in toeren kan vanalles zijn,maak je gasklephuis eens schoon,controleer slang tussen lmm en inlaat want deze scheuren nog wel eens graag,reinig je stappenmotor met remreiniger,en controlereer vacuum slangen op lekkage.

wat verbruikt jou auto ?

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Hallo Stefan,

De lambdasonde die er bij mij in zat was van Bosch met inderdaad de kleur draden die jij opnoemt.

Nu zit er een NTK/NGK met vier draden in die ik voor € 127,- heb gekocht en naar wat ik mij kan herinneren zag ik een gele, rode, grijze en zwarte. Deze lambda had overigens een miniscuul verschil in de stekker (plastic kapje) waardoor deze net niet pastte op mijn stekker. Ik heb toen mijn oude plastic kapje op de nieuwe lambda gezet. Ik was al blij dat het niet zo'n meterslange kabel was waarbij je moest knippen en doorlussen.

Met die oude lambda verbruikte hij 1 op 8 (snelweg) In ieder geval wel veel meer en de ecometer tikte heen en weer bij vaste snelheid (8/100 km - 10/100 km) en minder vermogen. In de stad was het 1 op 4 a 5. Nu met die nieuwe lambdasonde tikt die ecometer niet meer heen en weer en blijft bij constante snelheid netjes waar ik hem hebben wil.

Ik heb de accupool afgelopen nacht de hele nacht ontkoppeld en vanochtend weer aangesloten. Hij loopt wel een stuk beter nu alleen nog niet optimaal. Ik zie de verbruiksmeter helemaal rechts het hoekje in verdwijnen als ik hem doortrek in z'n 2e versnelling en de motor heeft bij stationair lopen nog steeds de neiging om te willen schudden maar schudt dan ook weer net niet.

Wat je zegt, inderdaad ik heb de gasklephuis afgelopen zomer helemaal schoongemaakt met remreiniger en een zachte doek. De dikke slang tussen de LMM en gasklephuis is heel, alle vacuumslangen zijn heel en de regelklep heb ik thuis op het gemakje schoongemaakt met een wattenstaafje en een oude tandenborstel, beetje WD40 erin gespoten en het klepje open en dicht gedaan voor de smering.

Ik heb vanochtend bij Brezan een koelvloeistof temperatuursensor (blauw) besteld want mijn gedachten gaan nu uit naar deze sensor.

Hij verbruikt nu op de snelweg als ik afga op wat ik op mijn verbruiksmeter zie 8/100 km dus dat zou 1 op 12 moeten zijn maar of ik dat moet geloven? Ik tank hem vanavond vol en dan reken ik het zelf wel uit dan weet ik het zeker.

O ja wat ik ook erbij moet zeggen is (dit gebeurt niet altijd) als hij even stationair heeft gelopen bijvoorbeeld bij een stoplicht en ik gas geef, is het net offie een seconde verzuipt maar dat doet'tie niet altijd. Misschien een ietwat losse stekker van een bobine? Ik ga die bougies ook maar vervangen want da's ook alweer 1,5 jaar geleden.

Denk je dat ik het zo goed aanpak Stefan?

Groeten,
Marnas

Marnass 0

17 jaar

hallo marnas

de bougis worden normaal om de 40.000 km vervangen,de temp sensor die je besteld hebt kost ongeveer € 23,50 :) ( nr op sensor : 3128 06A ) je had misschien beter even de waardes ( ohm ) kunnen meten voordat je een nieuwe bestelde,maar dat geen kwaad en is het geld niet.

je zou de oude sensor eens kunnen meten,bij een temperatuur van +/- 20 graden zou je 1980 ohm moeten meten,bij 100 graden zou je ongeveer 480 ohm moeten meten.

een kleine afwijking is geen probleem,maar komen de waardes helemaal niet in de buurt,kan het best een probleem geven,dit wil niet altijd zeggen dat er bij het uitlezen de fout komt dat de sensor kapot is.als hij n.l. veel afwijkt kan het zijn dat de motor te veel bezine ingespoten krijgt,waardoor het verbruik dus ook omhoog gaat,en het feit dat hij slecht/er gaat lopen.

als je na de montage van de sensor nog geen resultaat hebt,zou ik hem even uitlezen,en kijken wat eruit komt,en de waardes van o.a de LMM controleren,dit kan ook het schommelen in toeren veroorzaken,net zoals een 'onrustige' motor,hoger benzine verbruik,niet fijn op het gaspedaal reageren etc..

hoe loopt de auto eigenlijk als je het s'morgens start en weg rijd ?

heb zelf een 325i 24v M-50 en dat de verbruikersmeter over de 30l/100km gaat is waarschijnlijk normaal,ofwel dat je de meter niet meer ziet bij vol gas is normaal,alleen zou hij bij een constante snelheid wel niet moeten schommelen.en of je aan de hand van de meter het verbruik kan inschatten is nog maar de vraag.

ben eens benieuwd naar de uitkomst!

Groeten Stefan

stefan84 0

17 jaar

Hallo Stefan!

Dank je wel voor je snelle reactie.

Ja had ik beter kunnen uitmeten maar aan de andere kant kan het geen kwaad, ik rijd al 5 jaar in deze auto en heb'm nog nooit vervangen.

's morgens vind ik hem heel goed lopen. Ik rijd hem dan rustig warm 1500/min. Als ik er een kilometer of 25 mee gereden heb en de olie goed op temperatuur is dan begint hij pas gekker te lopen.

En neen schommelen doet de verbruiksmeter zeker weten niet meer dat heb ik gezien. Hij gaat vloeiend heen en weer dus niet in stappen ofzo.

Goed dat je het nummer van de senor doorgaf want ik vond het al raar dat ik bij brezan een bedrag van net meer dan een tientje hoorde. Ik zal eens bellen om dit nummer te checken zodat ik zeker weten de goeie heb morgen.

Als na het vernieuwen van de sensor geen verbetering is zal ik hem alsnog laten uitlezen.

Ik laat je weten hoe het is gegaan Stefan.

Een hartelijke groet,
Marnas.

Marnass 0

17 jaar

hallo marnas

ik ben bang dat hij de zwarte sensor besteld heeft,dat is de sensor wat de meter op het dashbord regelt,de blauwe is voor de DME..

zou even bellen als ik jou was,voor de zekerheid.

Groetjes

stefan84 0

17 jaar

Hallo Stefan,

De sensor die Brezan besteld heeft is wél blauw zeggen ze net maar het nummer wat jij geeft kennen ze niet. Ze gebruiken andere nummers maar het is wel degelijk een koelvloeistofsensor. Dus maw niet origineel. Ik denk dat ik hem toch maar bij de dealer haal ik word niet goed van al dat aftermarket spul. Net zoals die lambdasonde, van een Bosch naar een NTK! Nog nooit van gehoord.

Hahahahaha

Groet!

Marnass 0

17 jaar

Nou Stefan,

Mijn gevoel was goed. Het lag aan de koelvloeistoftemperatuursensor. Ik heb die afgelopen vrijdag bij de BMW dealer gehaald en zaterdagochtend erin gezet. De koude start was ook heel anders. Veel zuiverder. Hij loopt nu perfect! Het verbruik is nu (snelweg) 1 op 12,5 daar ben ik heel blij mee.
Verder trekt’tie hartstikke goed door en reageert de motor heel fijn op het gaspedaal. Hij rijd echt lekker maar het blijft natuurlijk een 320I he. Hahahaah

Dus mijn problemen waren: Lambdasonde en KVS temp. Sensor.

Volgende stap: Bougies vervangen en preventief de brandstoffilter vervangen.

Marnass 0

17 jaar

mooi om te horen marnas!

nog veel veilige km's gewenst dan.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Dank je wel Stefan!

Insgelijks...

Marnas

Marnass 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.