Hoi,
Ik heb een redelijk lastig probleem met mijn 316i van ´93.
op een plots moment begon mijn motor ´in te houden´.
Daar bedoel ik mee dat als je vol gas geeft de wagen wel optrekt maar niet meer normaal,
alsof er een cilinder mist. De motor zelf maakt dan ook een heel raar geluid(stotterend);
hij doet moeite maar geraakt niet snel op toeren/snelheid.
Als hij aan het sputteren is in neutraal(of zelfs bij optrekken) dan beeft men versnellingspook soms enorm dat ik gas los om problemen te mijden..
Ik merk dit vaak als hij op normale temperatuur loopt,
en meestal tussen de 1500-4000 toeren,
op hogere toeren trekt hij bijna altijd terug mooi op .
Het benzineverbuik lijkt nu ook tijdens dat probleem enorm op te lopen ( tot dubbel tov daar voor)
Had men wagen naar men garagist gebracht die eerst richting delco of bougiekabels denkt.
Hij heeft bogies verwisseld, maar dat gaf geen verschil,
hij is dan naar een collega BMW garage gegaan , maar die kon de boordcomputer niet uitlezen
en deze rade een reinigingsproduct aan. (waar ik nog om moet),
Die zelfde persoon zijn mening zou niet delco/kabels zijn en meld dat dit een kostelijke ´test´ kan zijn
in geval van geen verschil.
ik lees hier en daar een tik probleem, maar ben niet zeker of het dit is..
En het klinkt me raar dat niemand me een passend antwoord kan geven,
want nu naar een 3de garage gaan vind ik niet zo grappig natuurlijk...
Heeft iemand van jullie ervaring hiermee of tips?
Bedankt!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Olivier,
Laat even een simpele compressie meting doen op de cylinders. Moet eigenlijk niks kosten. Even rijden naar een garage in de buurt die in het bezit is van een compressiemeter.
Mischien ligt het wel aan een slecht functionerende klep, die veroorzaakt kan worden door verbranding, slechte klepstoter of ingesleten nokkenas.
thanks voor de hint John!
Moet dit dan in een bmw garage zijn of doet dit er niet toe?
ik heb gisteren er trouwens nog eens heel goed opgelet;
zolang de motor ´koud ´ is heb ik weinig tot geen last,
zodra de temp. op de normale plaats op de meter komt beginnen de problemen
17 jaar
Ik vermoed de luchtmassa meter of je stappenmotor. Probleer eens je stekker van je stappen motor eraf te halen kijken wat hij doet.
17 jaar
en waar bevind deze zich? want zoveel kennis heb ik niet van wagens :S
17 jaar
hey,
ik heb nog steeds niet gevonden waar ik die stappenmotor vind,
maar volgens wat ik op het web lees moet ik even zonder lmm proberen.
klopt het dat deze hier zit?
http://81.173.207.60/webpix/LMM.jpg
kan ik deze los maken, wagen starten, en dan zo een eindje rijden zonder problemen?
moet ik op iets leten (bvb kan ik maar tot een max aantal toeren, rijd hij wel zonder dit ding,...)
dan kan ik dit al-dan-niet van men lijstje schrappen.
Heeft iemand ook een tip hoe ik men wagen koeler kan laten lopen , want het blijft me opvallen dat het pas begint als hij op normale temperatuur is..
17 jaar
Als je auto stationar laat draaien dan moet je die connector aan de zijkant loshalen en niet bang zijn dat je motor ontplot ofzo hoor want dat gebeurt heus niet. Vermoedelijk zal je motor uitvallen maar ik heb een etk plaatje waar staat wat alles is en waar ongeveer.
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
Nummer 8 is je stappenmotor
Nummer 1 is je LMM
Check op gescheurde leidingen dat wil ook wel eens voorkomen.
17 jaar
vegito, bedankt, dat zal een werkje voor vrijdag worden dan!
kan ik zonder stappenmotor of zonder LMM ook rijden?
want mijn probleem doet zich pas voor tegen hij op normale temperatuur komt ;)
en kan ik zowel de stappenmotor als LMM losmaken als hij stationair is?
thanks!
17 jaar
Uit mijn eigen ervaring ( BMW E36 318i 1992) is het mogelijk om zonder een stappenmotor te rijden alhoewel het niet echt goed is voor je motor aangezien dat apparaat jou lucht toevoer regelt. Zonder een LMM kan je volgens mij niet rijden en zal je motor zeer waarschijnlijk afslaan. Wat je misschien kan proberen is je computer te resetten die doe je door de batterij pool eraf te halen en dan vervolgens 15 min te wachten. Denk wel hierbij dat alle instellingen ook gereset worden radio, klok etc. Je neem rare meetingen op waardoor hij niet meer weer wat goed en dat resulteerd tot toerental hoog en laag en krachtverlies. Check bij een lokale sloperij of ze een LMM of stappenmotor hebben en installeer het gelijk dan weet je het zeker.
Juist bij bedrijfstemp komt dit voor aangezien de regeling optimaal moet zijn tussen lucht en brandstof mengsel. Uiteraard bij kapotte LMM gaat je auto meer verbruiken.
17 jaar
ik heb ook zo een probleem gehad met men 518i uit 1991 en ook liggen zoeken naar dat gestotter en het lag uiteindelijk aan de ontsteking.
Delcokop en kabels vervangen en probleem was opgelost.
groeten
17 jaar
Shady,
bedankt voor het antwoord!
De garage dacht dit eerst ook , maar om een of andere reden bevestigde men me dat dit niet zo is..
men kon het niet testen met een andere omdat ze dit niet op stoch hadden, en gewoon kopen als test zou blijkbaar te kostelijk zijn , vertelde men mij daar..
17 jaar
wou even meegeven dat ik nog niet veel tijd heb gehad om het even te bezien,
maar had wel al even de batterij afgekoppeld, maar dit heeft geen effect.
Morgen even bellen naar de sloop van andere Lmm:)
17 jaar
nog even een vraag voor ik domme praat verkondig;
volgens het plaatje, op beide links boven, is het gene LMM maar een LHM
(zie ook : http://www.scantools.nl/info.php?cat=13&... )
Kan een LHM door een LMM vervangen worden? en ik lees dat je een LMM met alcool of contactreiniger kan kuisen,
kan ik ook de LHM zo opkuisen, en zo ja welke onderdelen kuis ik best??
17 jaar
even een update, vandaag zonder lmm gereden,
ik merk eigenlijk geen verschil, behalve dat hij in stationair ietsjes gevoeliger was voor een paar secondes,
om dan weer ´normaal` te doen.
kan ik er dan vanuit gaan dat de lmm defect is?
thanks!
17 jaar
ok, ik ben dus naar de bmw garage gegaan om het uit te lezen.
Probleem was; opweg naar daar had ik men fenomeen niet voor.
Dus ik kom daar toe en leest men garagist het uit, niks qua fouten, behalve het feit dat ik die lmm eens heb afgekoppeld.. controleerd hij men bougie kabels en zegt hij dat er een niet goed in zat en door trillingen zou dit voor komen.
Dus ik weerop weg naar huis en tot vandaag geen problemen.
Ik start deze ochtend de wagen, rijd een kilometer perfect en na een 1.5 km had ik het weer voor in een licht vorm, zijnde; dat hij weer lichtjes trilt (versnellingspook) en inhoud. dit tussen 1500-2500 toeren, hoger is dit euvel weg.
Dus ik bel de garagist, zegt hij dat echt geen idee heeft van wat het is en wat hij er zou aan kunnen doen.
Ik vind het echt niet meer grappig :(
heeft er iemand enig idee welke richting ik moet gaan zoeken?
ps, ik heb aan de bougie kabels gevoeld deze zaten goed in!
17 jaar
Vervang de bobine eens door een ander exemplaar en kijk of er verbetering optreedt.
Bij een 320i soortgelijke problemen gehad, met als oorzaak af en toe (bij warm weer => isolatie slap; bij koud weer => isolatie stijf, geen problemen) kortsluiting tussen voedingsdraden van de bobines. Gevolg van te los langs elkaar liggende aders in de kabelboom. Bij een 316i (met een bobine?) zal zo'n fout eerder in de aders van opnemers (krukas-, nokkenas-, temperatuur-sensor) in de hoofdkabelboom (kunnen) voorkomen.
17 jaar
Freude_am_Fahren thanks voor de tip,
waar bevind deze zich? want ik ben helemaal niet zo thuis in de auto wereld :)
17 jaar
bougiekabels zou ik gewoon nieuw kopen,deze kosten maar een paar tientjes net zoals nieuwe bougies,dan weet je zeker dat dit in orde is,aan de bougiekabel zelf hoef je niet altijd wat te zien,je kan ook de weerstand ervan meten en kijken wat hieruit komt,maar beter even een nieuw setje kopen en kijken wat hij dan doet,ik neem aan dat deze er al heel wat jaren opzitten.
anders kun je de sensoren eens gaan doormeten,aan de hand van de waardes wat ze moeten hebben.
ik heb vanalles gelezen maar hoe is de staat van de temp.sensor kvs ?
je stappenmotor verdenk ik niet van je problemen aangezien hij dit onder het rijden doet.
Stefan
17 jaar
Stefan, bedankt voor jouw inlichtingen!
Dan ga ik men zoektocht verder zetten voor deze kabels,
want men garagist vraagt voor deze kabels enkel al 200 wat ik nogal veel vind.
Wat is de weerstand dat ik moet meten? is dit 50 ohm?
Door het advies van de garagist denk ik dat ik nu toch best vervang, maar het rare is dat deze ochtend toen de wagen nog koud was weer deze problemen niet had. Maar zoals Freude_am_Fahren al opmerkte zal dit waarschijnlijk door het krimpen/uitzetten zijn dan.
ivm die sensoren, waar vind ik deze weer? want ik hebt niet vele ervaring bij werken aan een bmw
17 jaar
Net even helemaal doorgelezen.
Je zou hier of daar toch eens een lmm moeten kunnen scoren/lenen.
Lijkt er toch op dat ie stuk is vind ik.
Als je heel goed kijkt kan je zien of het koperen draadje (de sensor eigenlijk) er nog wel daadwerkelijk is.
Kan gebeuren dat dit draadje doorbrandt, ooit sportluchtfilter op je wagen gehad?
Als je sportluchtfilter hebt en je spuit er dan massa's filter olie op, komt dit terecht op het draadje = kapot.
Zoek gewoon iemand met een afbraakwagen (kapaza, 2dehands enz) , bied max 50 euro zou ik zeggen ;)
Succes
17 jaar
Hoi,
thanks voor die info,
Maar hoe krijg ik dit ding er op een goede manier uit?
want ik kan het geen millimeter los krijgen (zit er ook al zoveel jaar op)
Het is nu niet zo dringend, want ik vind nergens een ´cheap´koopje :(
Weet iemand trouwens hou ik dit zelf kan uitmeten met een multimeter of andere om die werking na te zien?
Net als die boegiekabels.. kan ik dit uitmeten, zoja ...hoe?
17 jaar
Goedemiddag ,
Heb ik toch plots het zelfde probleem !!
Misschien al tot een oplossing gekomen ?
--------------------------------------------------
Ik heb vervangen:
verdeelkap
bougies
rotor
318i m40 computer uitgelezen , geen errors
lmm ok
Geconstateerd:
Verdeelkap aansluiting en bougiekabel naar cilinder 1 zag er niet best meer uit .
Zit zelf nog te denken aan bougiekabels , krukas sensor , lamda
Fijn weekend allen .
Groetjes
16 jaar
ebner001, ik ben er zelf ook nog niet aan uit.
De garage vind het niet weer, en als ik verschillende adviezen vraag dan krijg ik altijd iets anders te horen.
Ik ben nu ook meer aan denken aan de bougie kabels want als ik bij het rijden me even op kant zet en hier aan por gaat het weer even wat beter.
Groet
16 jaar
Beste Evow,
Vanmorgen eerst alle contacten schoongemaakt , gelijk maar een stevige poets beurt er achter aan !!
Helaas weer geen oplossing voor het probleem.
Om kosten uit te sparen een sloop bezocht en alle delen zoals sensors , bougieskabels etc . voor 10 euro meegenomen zodat ik wat kan uitwisselen.......... komt ie !! Na alles te hebben vervangen nog steeds trillen/resonantie door m,n auto tussen de 1800 en 2500 toeren.
Uurtje of 4 vanmiddag toch maar even m,n auto op de brug gezet............geen rare dingen te zien . TOT DAT !!!!!
Ik m,n as ( vanaf de bak naar het diff ) een slinger gaf , hardyschijf zag er nog goed uit maar er miste een bout ??
Bout + moer geplaatst en de BMW rijdt weer super .
Kijk eens goed naar je aandrijving vanaf de bak naar achter .... hardyschijf eventueel een lager .
Succes
Mvg Arne
...hoe jij je probleem omschrijft komt deze 100% overeen met de mijne .
16 jaar
Vervang je bobine en kabels nu maar. Bobines geven dikwijls storingen als ze warm worden. Probeer ze eens van een sloper.
Bedankt voor jouw info, ebner001.
Ik ga dit even opnemen met mijn garagist, want zelf heb ik geen brug :(
Kan ik jou juist nog volgende vragen;
Wanneer ik soms wat dol heb gereden en hij trilde , stap ik uit en plaats me aan bestuurderszijde bij het achterwiel, dan ruikt deze enorm naar iets ´verbrand´
had je dit ook voor?
Bedankt!
16 jaar
hallo olivier
Dat stinken kan een paar oorzaken hebben,denk bv aan een rem die wat vast zit en tegen de schijf blijft drukken,of je (einddemper) uitlaat die je ruikt,of iets anders dat aanloopt..even opkrikken en aan de wielen draaien,misschien kom je hiermee al een stuk verder..
Stefan
16 jaar
thanks, dat is een jobke voor dit weekend :-)
16 jaar
Hier ben ik nogmaals,
voor de zoveelste maal naar de bmw garage om men probleem opgelosd te zien,
Heeft me weer water euro´s gekost maar dit is hun gokje nu;
1 cilinder heeft geen verbranding,
compressie is wel ok , de kleppen zijn ook ok en men heeft 1 bougie vervangen (geen effect)
Men twijfeld nu aan de computer of bekabeling,
heeft iemand nog tips voor me?
zou men met bekabeling bougiekabels bedoelen, zoja, kan ik dit zelf uit meten?
is het een idee om er occasie bougiekabels op te steken?
en zo een ´computer´waar bevind deze zich en kan ik dit zelf vervangen door een occasie?
bedankt voor de hulp
16 jaar
Hoeveel KM heeft je blok gelopen eigenlijk..?.
16 jaar
oliver
een beetje vreemd verhaal,indien de compressie en de kleppen in orde zijn,er een bougie in zit die vonkt en de cilinder benzine krijgt,moet normaal alles in orde zijn.als de cilinder bv niet zou mee werken ( door bv geen brandstof of geen vonk ) moet je dit kunnen horen.je kan dat ook even proberen,laat de motor lopen,en luister hoe hij loopt,trek nu van de cilinder die ze dachten de bougiekabel af,zou dit wel even met een geisoleerde tang doen,merk je nu geen verschil ?? dan even kijken of hij vonkt,als dit wel het geval is zou het aan de brandstof toevoer liggen,vonkt hij niet,dan eerst de bougie en kabel testen en eventueel verdeelkap..
Ben benieuwd!
Stefan
16 jaar
Vegito, men blok heeft nu een 188.000 km ongeveer,
dit is wel al veel, maar moet volgens mij toch nog wat mee kunnen gaan?
Stefan84, kan ik enige schade berokkenen aan het blok als ik deze los trek wanneer de wagen draait?
Ik ga dit eerstdaags dan even proberen,
het geluid dat hij nu maakt is nogal sputterend en log (alsof hij continu ´verzuipt´) , in normale werkende toestand hoor ik de motor amper...
Nu ben ik wel niet zeker welke bougie men vervangen heeft , maar ik zal hopelijk wel verschil merken als ik ze alle 4 een voor een afga,
Alvast bedankt voor de info, als ik updates heb hoor je me weer!
groetjes!
16 jaar
olivier
je veroorzaakt er geen schade mee aan de auto,alleen een stroomstootje indien je geen geisoleerde tang geruikt bij het los nemen van de bougiekabels.
ga ze maar eens één voor één af en kijk maar eens of je dan verschil hoort.
Stefan
16 jaar
Is dit een motor met een DIS bobine of een verdeelkap?
Stefan, ik ga als het niet te donker is deze avond even testen, en hou je op de hoogte
bedankt voor de tip!
arjankempeneers, ik vermoed met een verdeelkap, dit is wat de garagist me toch eens vermeld heeft...
16 jaar
nog even een domme vraag,
uitgaande dat ik ze een per een los maak zou ik :
indien het de verkeerde kabel is die los is een ander geluid moten horen?
indien de juiste blijft hij zo ´slecht draaien´ ?
kan ik dan bvb een bougie kabel verwisselen met een die in de buurt zit of...?
16 jaar
ja precies olivier.
indien je een kabel losmaakt gaat de motor normaal slechter lopen,dan zou een mok koffie er zo vanaf vallen,dat moet je gelijk horen dat hij dan slechter loopt.
maar je moet geen kabels verwisselen met andere,dan loopt hij n.l heel slecht of niet meer omdat de onstekings volgorde dan niet meer klopt.onstekings volgorde is 1 - 3 - 4 - 2 ( eerste cilinder is distributiezijde )
Gr Stefan
16 jaar
Stefan,
bedankt voor je info,
momenteel heb ik het nog niet kunnen testen door te drukke werkuren,
dus vermoedelijk heb ik morgen de info,
Ivm dat vonken, moet ik dan de bougie er uithalen, dit in de kabel steken en dan tegen het blok houden?
Alvast weer hartelijk bedankt voor jouw info!
16 jaar
olivier
ik zou eerst proberen met testen door de bougiekabels er af te trekken met de bougie's er nog in..indien je merkt dat hij bij ene hetzelfde blijft lopen,kun je erna eens de betreffende bougie eruit halen en kijken of deze nog vonkt,dmv hem in de kabel te duwen en tegen het blok te houden.
Stefan
16 jaar
Las terloops je probleem maar is dit al opgelost?
Loopt de motor stationair goed maar bij gas geven gaat deze onregelmatig draaien?
16 jaar
Hoi Wim, het probleem is nog steeds aangaande,
ook bij stationair draait hij heel onregelmatig...
Stefan, ik heb zojuist even getest,
De bougiekabel die het dichste bij de radiator zich bevind maakte geen verschil bij het loskoppelen. bij de andere 3 merkte ik opmerkelijk verschil.
Vermoedelijk is dus deze eerste men probleem. Enkel het ´vonken´heb ik niet kunnen uittesten aangezien ik men bougiesleutel niet kon weer vinden.
Wat ik wel opmerkte is dat wanneer deze kabel los was ik een tik ...tik ...tik... tik... hoorde komende van de delco(ding waar aldie bougiekabels naar lopen?)
Ook heb ik een van de overige iets te hard genepen dat deze kabel nu een beetje defect is maar dit blijkt geen impact te hebben. (behalve op de schoken die ik heb gekregen hehe)
Aangezien ik het vonken niet kan testen sta ik nog niet echt ergens.
Morgen passeer ik even bij de sloop, in de hoop dat deze me zo een andere kabel heeft liggen , want dit is blijkbaar simpel los te trekken.
ps de bougie is dus al vervangen bij bmw garage zonder impact, en de compressie test was ok, dus het zal de kabel of computer dan toch blijkbaar zijn..?
groet!
16 jaar
even een update,
nieuws van de slooper, ik kan morgen om deze kabel gaan,
kan ik deze eerste bougiekabel simpel losmaken aan de kant van de bougie
en kan ik ook die aan de andere kant
simpel los trekken of moet hier voor een speciale handling gebeuren?
16 jaar
Tegenwoordig zitten de meeste bougiekabels geklemd. Vroeger zaten ze vastgedraaid op een schroef-wartel (een soort parker), toen er nog geen klemmen aan de uiteinden van de kabels zaten.
Op www.real.oem.com is te zien dat er een centrale bobine-eenheid op een 316i aanwezig is. Daarin kan natuurlijk een bobine defect zijn. Alle bougies uit het blok/ aansluiten op de bobinedraden en kijken welke bougies er niet vonken lijkt me de simpelste test. Er zitten toch losse bougiekappen aan de draden ? Zo niet, dan zul je de centrale bobine-eenheid even moeten uitbouwen/ op zijn kop leggen en daarin de bougies steken. De voedingsdraden naar de bobine-set moeten dan misschien tijdelijk verlengd worden.
16 jaar
bedankt voor de info!
Ik ben vandaag naar de slooper om men kabel gegaan,
steld hij me de vraag of het een m43 of m40 moter was, volgens het web een m40, volgens hem een m43 (zou op chassis staan, maar heb ik zelf niet gevonden...)
Anyway, heeft hij me een occasie kabel verkocht voor die waar ik bij het loskoppelen geen verschil merkte. (kostprijs 5 euro)
Het blijkte indd dat de kabels geklemd zaten, dus ik heb deze in 1-2-3 kunnen vervangen.
Bij het starten blijkt hij nu nog wat moeilijk te doen, en bij 1800-2500 toeren heeft hij het ook nog wat moeilijk , maar verder blijkt hij nu toch wat stabieler te draaien.
Men probleem lijkt dus beter te zijn, maar nog niet helemaal opgelost.
Zou het kunne dat het beter zal zijn wanneer ik er een hele nieuwe set bougiekabels op plaats?
Wel nog een opmerking, als ik deze ´nieuwe´kabel los maak merk ik ook geen verschil bij het draaien van de wagen , wat heel raar blijkt... want bij de andere kabels merk ik meteen impact hiervan.
ivm het vonken.. dat zal ik wss aan men garagist vragen want ik heb de nodige tools niet en heb wat vrees dat ik iets zal verprutsen ...
groeten!
16 jaar
Geen verschil tussen bougiekabel wel/ niet vast op betreffende cylinder betekent bijna zeker dat de bougie aldaar niet vonkt, of de injector staat wagenwijd open waardoor de bougie nat wordt. Dat laatste kun je controleren door ze er droog/ schoongemaakt in te draaien en even kort te starten/ laten lopen. Zeer nat => defecte injector.
Als ik het goed zie op www.realoem.com heb je een aparte bobine per cylinder (dat 'delco-ding'), samengesteld weliswaar. Daarvan zal er vermoedelijk een defect zijn. Dus bij de volgende gang naar de sloop .....
16 jaar
Freude_am_Fahren, ik ben niet volledig mee,
je meld een aparte bobine per cilinder...
volgens mij bedoel je dit ?
http://fotos.marktplaats.nl/kopen/a/f1/n...
Want deze zit gekoppeld aan men 2de bougie, te zien vanaf de radiator.
de overige bougiekabels (4,3,1) die lopen naar een verdeelkap zoals je kan zien op :
http://tim.carmotion.nl/verdeelkappijl.j...
Ik ga morgen voor de zekerheid de kabel nogmaals vervangen om zeker heid te hebben of ik veel verschil merk ja dan neen, want de nieuwe occasie kabel kan ook ver versleten zijn ,
kan ik trouwens zo een kabel uit meten ??
Voor die bougie los te maken, zodat ik het vonken kan na zien, of de nattigheid zoals jij meld,...
ik heb zo geen sleutel, kan dit met een moersleutel (is er nogal krap) zoja welke maat van sleutel denk je?
zo neen, is zo een bougiesleutel universeel?
bedankt!
16 jaar
Op www.realoem.com kwam ik voor een 93-er 316i uit bij een verdeler-loos motortype. Een motor met stroomverdeler heeft slechts één bobine. Als er één bougie vonkt is de bobine ok en horen de overige bougies dat natuurlijk ook te doen, behalve die bougies waarvan het contact in de verdeelkap zodanig gecorrodeerd is dat de vonk sterk verzwakt/ niet overspringt. Dat valt te verhelpen door de verdeelkap op te maken en de contacten (in de omtrek) te reinigen (kleine schroevendraaier + staalborsteltje). Oppassen met de koolstof middenstift, die is breekbaar. De rotor van de stroomverdeler kun je los trekken, het radiale contact en het boven-contact schoonmaken met een kunsstof (pannen)schuurspons. Kontroleer ook of het asje waarop de rotor zit en het contact in de binnen-boring van de rotor niet verroest is. Zo ja, dan deze ook reinigen.
Als de contacten in de verdeelkap en die van de rotor erg zijn ingebrand, dien deze onderdelen te worden vervangen.
Om de bougies los te halen heb je een bougiesleutel (of een passende dopsleutel) nodig. Bougies zijn er in twee breedte maten (drie als je de dunste bij motorfietsen meetelt). BMW gebruikt voornamelijk de smallere typen. Soms liggen de bougies bij BMW motoren diep verzonken, dus koop een sleutel van voldoende lengte (ong. 20 cm. / pijpsleutel type is het handigst/ met rubber plug in de kern, waar de bougie in blijft hangen/ zit normaal bij de boordgereedschap-set).
De allereerste aktie moet zijn: Bougies schoonmaken/ kopse kant van massa-elektrode netjes haaks op de midden-elektrode vijlen en contactpunt-afstand afstellen (0.9 mm).
Bij massa-elektroden die cylindrisch om de midden-elektrode liggen, dien je een stukje schuurpapier om een spijker van de juiste diameter te wikkelen. Dan krijg je een 'schuur-cylinder'. De elektrode-afstand stel je in dit geval in met een stukje draad (paperclip is precies de maat) want een voelermaat past zo lastig tussen cylindrische vlakken.
16 jaar
ik verkrijg indd ook andere info op die site,
toch heeft hij een bobine en een stroomverdeler dus.
Ik ga allereerst een andere stroomverdeler bij de slooper halen , dan kan ik de mijne opkuisen zonder problemen,
bedankt voor jou info Freude_am_Fahren , als ik dit heb kunnen doen geef ik jullie nog een seintje (hopelijk een goed want het begint nu toch wat te lang aan te slepen )
prettig weekend alvast!
16 jaar
Aan het schoonmaken van een stroomverdeler-kap kan weinig mis gaan. Alleen de koolstof middenstift niet zijdelings belasten.
Het al of niet ingebrand zijn van de contacten (let hier ook op bij een gebruikt exemplaar: vlakke, liefst scherpe kanten bij de contacten) is het criterium om een nieuwe aan te schaffen. Op termijn raken ze allemaal ingebrand, dus een reserve is nooit weg.
16 jaar
Ok bedankt!
ik ga toch op safe spelen en eerst een occasie kopen, want ik kan het me niet permiteren om even niet te rijden :-)
Nog een stupide vraag, met wat gegoogle vind ik weer dat zo een m43 bougie kabel niet 100 pct ok is voor een m40,
hetgene wat men sloper me gaf was voor een m43 omdat hij zeker was dat het een m43 was na dat hij naar men chassis plaatje had gezien ,
terwijl ik denk dat ik een m40 heb..
(certifikaat is van 06/04/1993)
16 jaar
Een beetje sloper ruilt die dingen toch gewoon voor je om. Of dat perse nodig is, is een andere zaak. Bij een ontsteking met stroomverdeler is de weerstand van een bobine-kabel nooit zo kritisch als bij een verdeler-loze ontsteking. Bij een elektronica-onderdelen winkel kunnen ze de weerstand van de twee typen bobine-kabel voor je doormeten (of je koopt er voor een gering bedrag een multimeter waarmee je het zelf kunt doen). Als er geen aparte serie-weerstanden in de bobinekabels zijn opgenomen, zullen de weerstandswaarden van het kabelmateriaal zelf zeer dicht bij elkaar liggen, gegeven de korte kabellengten.
Alle bobinekabels een keer lostrekken uit de verdelerkap (een voor een, zodat deze zeker in de juiste volgorde weer worden teruggezet!) en de contacten controleren op roest, ook de boringen in de verdelerkap zelf) kan ook geen kwaad. Voorzien van contactspray of een beetje vet - houdt vocht weg, contactdruk 'prikt' daar wel doorheen - heb je er nooit geen omkijken meer naar.
16 jaar
Hoi hier ben ik dan nog een keertje,
Voorlopig nog geen andere verdeelkap, daar de slooper er geen had liggen.
Heb men kap er afgehald, deze volledig met contactspray gereinigd en de contacten zelf ook een beetje ruwer gemaakt.
Elke bougie kabel heb ik ook even ingespoten.
Resultaat blijft het zelfde...
Maar ik merkte wel dat de contacten in de kap zelf een beetje ingebrand waren, en degene waar de probleem cilinder opzit blijkt het dunste contact van de 4 te zijn.
Dus best deze toch maar vervangen denk ik?
Ook merkte ik weer toen ik men 2 verschillende bougie kabels teste dat de ´nieuwe´ een iets stabieler starten gaf tov. de ´oude´
Voor de zekerheid heb ik de bougie van de dichtste cilinder met de ´probleem cilinder´ verwisseld. dus aan de bougie zelf ligt het niet,
beide bougie´s waren wat zwart en een beetje vochtig.
De kabel zelf hgeb ik proberen uitmeten maar dit gaf geen reactie...
het vonken heb ik nog steeds niet getest want ik ben nog niet helemaal mee..
om dit te testen zet ik de auto af, haal ik die bougie er uit, plug die op de kabel en leg het op het blok? dan pas de wagen starten... en dan zou ik vonken moeten zien?
of ben ik nu mis aan zijn? want toen ik de wagen starten met 1 bougie minder kwam er een plof en heb ik onmiddelijk de wagen uit gezet...
Ik begin stilaan te denken dat ik een andere wagen ga kopen :(
thanks!
16 jaar
Olivier
je zegt het goed maar doet het verkeerd waarschijnlijk,
met dat testen van je bougie's kun je beter alle bougie's eruit draaien,de 4 bougie's in de bougiekabels steken,en leg ze alle 4 op de motor,of ergens waar de bougie aarde kan maken met het chassis,normaal gesproken op de motor want ver kom je niet met de bougiekabels.als ze alle 4 op de motor liggen laat je je vrouwtje de auto starten,voor een aantal seconden,je moet ze nu alle 4 zien vonken.het moet een mooie blauwe vonk zijn.
Het geluid wat je constateerde tijdens het starten is volkomen normaal!dit komt omdat er een bougie uit is,en je de auto gestart hebt,dan liep hij even op 3 cilinders.
Maar voor die test wat ik eerst zei,gewoon de motor starten ( met alles erin en aangesloten ) trek een bougiekabel eraf en hoor of de motor anders gaat lopen,doet hij dit,dan steek je die bougiekabel weer terug en trek je de volgende los,tot dat je ze allemaal gehad hebt.bij diegene waar je niks merkt of weinig,dat moet dan de boosdoener zijn.je kan bij deze 'slechte' cilinder ook eens de compressie meten of anders laten meten.
Maar om even op je verhaal terug te komen lees ik dat 2 bougie's zwart en nat waren,dit kunnen een aantal oorzaken en betekenissen hebben,n.l. :
** Teveel brandstof ( injector )
** Slechte verbranding ( Bougie - Bougiekabel - Verdeelkap )
** Compressie slecht of slechte dan de rest van de cilinders.
Ik zou beginnen met een nieuwe verdeelkap + rotor te halen,deze kost amper wat en het onderdeel verslijt gewoon,dit is bij elke auto met dit soort ontsteking.Een slechte verbranding resulteerd in slecht lopen en presteren van de motor,daarbij treed er overmatige slijtage op en ga zo verder.opschuren kan wel helpen maar hoeft niet,doordat bv de kap nog nooit vernieuwd is geworden,of doordat hij te zeer is ingebrand en ga zo door.
Om erachter te komen zou ik dus eerst even een nieuwe verdeelkap + rotor halen,met eventueel nieuwe bougie's want deze kunnen ook de beste tijd gehad hebben,en een bougie is niet echt te testen.
Ben benieuwd!
Stefan
16 jaar
stefan, bedankt voor de verduidelijking.
Ik heb ondertussen dus de verdeelkap gereinigd zoals Freude_am_Fahren had meegegeven (waarvoor dank)
maar dat gaf geen effect.
Deze ochtend ben ik naar de sloop gegaan, want men had een goede ´nieuwe occasie´ verdeelkap voor me liggen. tevens prijs gevraagd voor een nieuwe voor als dit het geval was.
ook eerst nog gereinigd met contactspray om deze zeker goed te hebben, er op gevijst...
maar als ik de wagen starte hield hij alweer 3 maal in voor hij weer in ralenti liep.
Ik heb alweer de eerste bougie kabel los gemaakt maar hij maakte op die weer geen verschil (bij de overige 3 merk je meteen verschil)
Vlug even blokje omgereden maar ik merk toch niet echt een verschil, in toeren trek hij door, bij lager(tot 2500 toeren) houd hij in en bij neutraal schokt hij steeds om de zoveel tellen.
Straks ga ik er nog een langere eind met rijden om zeker te zijn.
Ivm het vonken, heb ik nog steeds niet getest (vrouwtje moet dan even helpen ;-) maar toen ik de kabel los maakte voor de test en weer wou plaatsen zag ik een vonk springen (was wel zonder bougie natuurlijk)
Komende zaterdag ga ik voor de zekerheid nog om 4 nieuwe bougies, maar volgens bmw garage waren deze ok, op 1 na dewelke ze vervangen hadden.
Je melde dat bij de slechte cilinder ik eens even de compressie moet meten, BMW garage had dit gedaan, volgens hen was dit ok
(op de factuur hong daar een klever van op iets ivm een grafiekje, als je wil upload ik het eens even dat je het kan nazien)
16 jaar
net weer van een eind rijden,
de verdeelkap vervangen heeft dus geen succes ...
de problemen zijn nog net als hiervoor.
nog eventuele tips? (behalve een andere wagen kopen :-)
groet olivier
16 jaar
Heb je de controle van alle bougies al gedaan, zoals Stefan84 aangaf ?
Als lostrekken van de verdachte cylinder geen effect heeft, moet deze bougie zwak/ evt. niet vonken.
Als een bougie zwakker vonkt, verwissel deze dan eens met een nieuw exemplaar.
Verwissel de bougiekabels onderling eens, met behoud van de juiste ontsteekvolgorde uiteraard.
Geen resultaat met het bovenstaande, dan op voor een serieuze speurtocht naar het 'lek':
Heb je een luchtmassa meter met signaalkabel, gooi deze dan eens los. De motor loopt dan in rijker noodprogram.
Haal stekkers van (zoveel mogelijk) sensoren eens los en zet ze terug voorzien van contact-spray. (Eerst accu -pool los, anders opslag van storingen. Het 'kussentje' in de voet van elke stekker niet verliezen !).
Controleer de aders van de hoofdkabelboom eens op kortsluiting t.g.v. doorschuren. Vooral op plaatsen waar aders onderling veel bewegingsvrijheid hebben = plaatsen waar onvoldoende tape om de kabels zit.
16 jaar
hoi Freude_am_Fahren,
ik heb nog geen nieuwe bougies geplaatst, omdat zoals eerder gemeld ik deze 2-3 weken geleden laten vervangen heb bij bmw.
Wat ik wel gedaan heb is de bougie van de ´probleem` cilinder verwisseld met die van een goed werkende cilinder . (ps bougiesleutel is maat 16 blijkbaar)
Dus daar kan het probleem niet zitten ... het was wel geen nieuwe bougie, maar zeker correct werkende op de andere cilinder dus...
de bekabeling verwisselen word moeilijk, dit omdat de ´defecte cilinder´ die met de kortste kabel is en ik dus niet verder ga geraken en ik ken spijtig genoeg niemand met zelfde type wage, en er is geen verschil met de occasie kabel die ik heb aangeschaft zoals eerder vermeld. indien ik een goed lopende cilinder zijn kabel ga ontnemen ga ik een gelijk probleem hebben, dus merk ik ook geen verschil natuurlijk.
de lmm kabel los maken geeft ook geen verschil (had ik in het begin reeds getest)
bekabeling zal ik nog eens grondig proberen nazien. bedankt voor de tip,
groet olivier
16 jaar
Het zou kunnen zijn dat er een injector verstopt zit. Laat de motor even (op 3 cylinders) lopen. Haal vervolgens de bougie van de verdachte cylinder eruit. Nat = injector ok en is er toch iets anders mis; droog = injector verstopt.
In het laatste geval de injector uit het inlaatspruitstuk halen. Slang aan de inlaat-kant (O-ringen) koppelen met een slangklem. Voedingsdraad op de contacten (veiligheidshalve misschien een lampje - evt. je achterlichtpaneel gebruiken - parallel aan de injector op de draden aansluiten) en controleren of je hem makkelijk door kunt blazen, zodra deze bekrachtigd wordt. Is dit niet het geval, dan alle injectoren eruit en bij een garage met een ultrasoon reiniger de injectoren laten schoonmaken. De betere apparaten activeren de injectoren tijdens de schoonmaak (+/- 1/2 uur).
Minder omslachtig kan het ook zo: Een fles injector-reiniger (Forté of Wynn's) in de tank gooien.
Met enig geluk kom je zo van het probleem af, als de injector tenminste de schuldige is ....
16 jaar
Wederom bedankt voor de tip Freude_am_Fahren!
de minder omslachtige manier heb ik ook reeds toegepast maar gaf geen enkel effect.
Mocht dit helpen zou dit na 2 van deze flesjes wel ok moeten zijn.
Ik zal deze avond als het niet te donker is even nog opnieuw die bougies testen om hier meer zekerheid over te verkrijgen.
groet olivier.
16 jaar
Als je reeds een spoelbeurt uitgevoerd hebt en deze zonder gewenst resultaat is gebleven, heb je van een tweede spoelbeurt minder te verwachten. Als de bougie van de verdachte cylinder droog blijft, zul je echt de ultrasoon-reiniging moeten uitvoeren. Tenzij de injector electrisch defect is. Meet de weerstand tussen de contacten eens na. Deze moet tussen 14,5 en 15,8 [ohm] liggen, dus niet 0 zijn (= kortsluiting) en niet oneindig (spoel onderbroken).
16 jaar
hoi Freude_am_Fahren,
voorlopig heb ik nog niet de tijd gevonden om de stappen te ondernemen, zonder garage ben je wat afhanklijk van het licht en weer,
welke de laatste dagen zeker niet goed waren :-)
Wat ik wel al wou vragen, in het geval dat ik deze zou uitmeten (weerstand tussen contacten) doe ik dat op deze 2 polen?
http://www.pelicanparts.com/BMW/techarti...
dat ik niks mis doe natuurlijk!
bij komende vraag ik las op het web dat het gasklephuis reinigen mogelijk zou helpen, kan ik dit met mijn wagen ook doen , zoja, enig idee waar ik deze kan vinden?
alvast bedankt!
groet olivier
16 jaar
Ja, per injector meet je de weerstand tussen de contacten. Daarmee kan (bijna) niets mis gaan, als je de voltmeter op weerstandsmeting instelt.
Door aan de meetpennen van je voltmeter een metalen stripje te bevestigen (reepje staal uit een conserveblik geknipt), van zodanig breedte dat het in de contacten van de injector-stekkers past, kun je de uitgangsweerstand van de stuur-trap van elke injector in de boordcomputer (DME-unit) doormeten. De correcte weerstandswaarde daarvan ken ik niet (Een van de overige car problem-solvers misschien ?), maar je kunt de uitgangsweerstand van de injector stuur-trap van de verdachte cylinder wel vergelijken met die van de overige cylinders. Een grote afwijking in weerstandswaarde kan het gevolg zijn van volgschade veroorzaakt door een defecte injector. Daarop bedacht zijn bij het eventueel vervangen van de verdachte injector.
Het gasklephuis zit aan de voorkant van het inlaatspruitstuk. De grote inlaatbuis die na het luchtfilter komt, is hierop aangesloten. Schoonmaken kan nooit kwaad (ook de potmeter op de as van de gasklep meenemen), maar zal je probleem niet verhelpen. Als hiermee iets mis is (bijv. teveel speling tussen as van de gasklep en lager(glij)bussen, waardoor valse lucht wordt aangezogen), hebben alle cylinders er last van.
16 jaar
Freude_am_Fahren,
even de bougies nagezien,
deze was nat en wat zwart.
gewisseld met andere bougie van een andere cilinder (deze was lichtjes bruin en droog)
na starten werd deze ook nat.
dus vermoedelijk is men probleem cilinder zijn injector ok?
Heb nu ook even de dme (ecu) er uitgehaald, deze was in goede staat volgens uiterlijk.
16 jaar
Ondanks een gezond uiterlijk, kan er met een DME toch heel wat mis zijn. Alleen door aan zo'n ding te meten kun je iets over z'n conditie te weten komen. Datzelfde geldt voor de injectoren.
Door het meten van de weerstanden van de injectoren en van de versterker-trap van elke injector in de DME-unit, zoals beschreven in m'n vorige reactie kom je er achter of hier iets mis is. Als je bij de verdachte cylinder een verschil meet in weerstandswaarde van uitgangstrap t.o.v. de overige cylinders, is het aan te raden bij een sloopbedrijf eens een testrit te maken met een andere DME-unit.
Beweeg de (aders van de) kabelboom eens, terwijl de voltmeter aan de stekker van een injector hangt. Als de waarde verandert bij beweging moet je op zoek naar een draaddbreuk/ sluiting t.g.v. schade aan buitenkant van de isolatie van een of meer aders.
Geen effect of niets te vinden, dan de krukas-sensor en de nokkenas-sensor (mits aanwezig bij dit type motor) uitwisselen.
Veranderde de motorloop overigens bij losgekoppelde LMM ?
16 jaar
Hoi Freude_am_Fahren,
na veelvuldig contact met de garage en jullie hulp heb ik dan toch maar besloten om deze wagen te verkopen,
intussen tijd is dit reeds gebeurt.
Alvast bedankt voor al jullie hulp en advies,
groet Olivier
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar