auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 5-Serie E39: Lekkage in uitlaatbalg

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: M57

Heeft iemand suggesties voor de reparatie van een klein gaatje in de uitlaatbalg (flexibele deel tussen katalysator en aansluitflenzen van de middendemper), ter plaatse van de felsrand (waar balg en omsluitende draadmantel samengeknepen zijn) ?

Ik verwacht na loskoppeling van de eind- /middendemper door middel van indrukken van de balg ruimte te kunnen maken tussen balg en draadmantel, om er afdicht-kit te kunnen aanbrengen. Zit zelf te denken aan toepassing van JB Weld (geschikt tot 300 gr. C; is echter niet flexibel). Dit gaat dus alleen goed als het gaatje dicht bij de flesrand zit en niet doorloopt tot op de balg, die immers flexibel moet zijn/ blijven.
Bestaat er een keramische pasta die nog hogere temperaturen dan voornoemde kan weerstaan ?
Een andere optie is, van binnen uit een kit- of MIG-las leggen. Weet iemand uit welk materiaal de balg bestaat ? Kan misschien een slangklem buitenop, evt. in kombinatie met afdicht-kit uitkomst brengen ?

De optie om een vervangingsbalg te monteren en dus de zaag te moeten zetten in het nog zeer gezonde katalysator deel, is tot nog toe de minst verkozene. Behalve als het de meest bedrijfszekere reparatie is …

Ook andere suggesties zijn welkom.

Geplaatst door

Freude_am_Fahren (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gaat niet lukken doordat er beweging in blijft (moet) zitten. Er zijn in de handel losse flexibele delen te koop.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hallo Petje57,

Als het gaatje te ver van de felsrand, dus meer op de vervormende balg zelf zit, lukt een kit-las inderdaad niet. (Alhoewel, gisteren gevonden op het web: 'Red Devil RTV Silicone Sealant', flexibel en bestand tot 315 gr. C.)
De exacte plaats van het gaatje kan ik nog niet zien, want de draadmantel dekt de zaak af. Een roetspoor buitenop zit gelukkig vlak naast de felsrand, welke het dichtst bij de koppelflens ligt. Dat laatste maakt de positie van het gaatje van binnen af bereikbaar, voor het leggen van een kit- of eventueel Mig-las.
Weet iemand uit welk materiaal de balg zelf bestaat ?
Ook suggesties van andere flexibele kitten, bestand tegen hogere temperatuur dan hiervoor aangegeven zijn zeer welkom.

De balg is van Roest vast staal.
Geen mig las, maar dus een TIG las met als toevoeg materiaal 316L

De temperatuur nier op de balg is zeer hoog, hier komen de uitlaatgassen bijna direct uit de cylinder langs en kunnen 500 tot 600 graden zijn.


Succes,
Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Hallo Cor,

Bedankt voor deze informatie. Bij deze temperaturen valt een afdichting met kit van binnen-uit meteen al af. Buitenop zal de temperatuurbelasting wel wat lager zijn. Ga vandaag kijken waar het gat precies zit. Ligt het dicht tegen de felsrand, dan is een uitwendige las met JB Weld nog te proberen. Na op het web meer lekke uitlaatbalgen gezien te hebben (vooral bij 320D's), denk ik dat het hier een vermoeiingsscheur betreft. In dat geval zit er niets anders op dan, zoals Petje57 al aangaf, het aanbrengen van een vervangingsbalg.

Mocht de problemcar-beheerder nog ooit statistieken gaan bijhouden per merk/ model/ mankement/ km-stand: De lekkage tradt op bij 224000 km.

RVS is wat flexibeler als gewoon staal, maar ook hier kan materiaal moeheid optreden, en dan scheurt ook rvs.

Probeer altijd met het vervangen van een uitlaat hier zo weinig mogelijk beweging
te krijgen, extra vibraties laten deze koppeling sneller stukgaan.

Succes,

Cor

Cor1822 0
badge

17 jaar

Onlangs de lekke uitlaatbalgen vervangen door (in de handel verkrijgbare) RVS-vervangingsbalgen. Originele balgen hebben alleen uitwendige bedrading. De vervangers hebben inwendige en uitwendige bedrading en zijn slechts iets stijver dan de originele balgen. Deze laatsten op de lasnaden er tussenuit gezaagd. Nieuwe balgen (met enige pijp-overlap) TIG-gelast.
De lekken zaten vooral in de eerste balgplooi (het dichtst bij de aansluitflenzen) en waren niet het gevolg van vermoeiing, maar van doorslijten van de balg door wrijving met de omsluitende bedrading.
Achteraf was een - in eerste instantie niet geslaagde - reparatie met Holtz reparatiekit wellicht toch mogelijk geweest, als de eerste balgplooi over zijn hele omtrek was gevuld. De lekken lokaliseren gaat wellicht nog het handigst zoals bij een fietsband: Doppen (van een zeepfles, een voorzien van een ventiel) in de pijpopeningen stoppen en de katalysator op druk brengen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.