Goededag,
Expansievat samen met dop reeds vervangen. Radiator geheel vervangen. Nog steeds zie ik rond de expansie dop koelvloeistof liggen. Ik denk aan overdruk? afgelopen maanden bijgehouden...lampje begint na 750km te branden. Onder het rijden geen koelivloeistof op het dop. Pas een dag erna wel te zien dus pas wanneer de motor afkoelt.
Geen smurrie in olie of dop. Dus geen lekeknd koppakking? Bij de druktest kon de garage geen lekkage vinden maar dat zou dus kloppen aangezien het pas zichtbaar is wanneer de blok is afgekoelt.
Toch een kapotte expansiedop? ik hoop dat iemand mij kan helpen..
Mvg
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
De radiator ontluchten (er staat een ontluchting schroef op de radiator)?
Grt. Zeppe
Bedankt Zeppe, dat ga ik uitproberen.
Ik laat het nog weten hoe het afloopt, al kan dat nog even duren voordat ik de 700 km passeer. Ben benieuwd of de lichtje dan gaat branden. Heb nu wel weer enige hoop!
Mvg
10 jaar
Waar zit de ontluchtingsnippel van de radiator exact? Heb nl. Exact hetzelfde probleem.
10 jaar
De ontluchtingsnippel zit vlak naast de dop. Er zit vaak ook nog een 2e nippel op een koelpijp op het blok.
Om te ontluchten: Koelvloeistof tot maximaal bijvullen, de dop er nog niet op draaien.
De ontluchtingsnippels 1 slag los draaien en de kvs bijvullen totdat de kvs Door de ontluchtingsnippels naar buiten loopt. Als er nog veel bubbels uit komen even wachten met dichtdraaien, want nu komt het laatste beetje lucht eruit.
Als het systeem nog niet goed ontlucht is, de voorkant omhooggevallen zetten (opkrikken of met de voorwielen op de stoep zetten).
Even een Update:
1e x ontlucht via de ontluchtingsnippel : Op de expansievat langs de dop lag na een paar dagen al weer koelvloeistof.
2e x ontlucht via de ontluchtingsnippel zonder bij te vullen want pijl was nog goed. Ook na paar dagen nog steeds lekkage maar veel minder.
3e x ontlucht via de ontluchtingsnippel zonder bij te vullen want pijl was nog redelijk goed. Na een paar dagen lag geen plasje meer op de expansievat. Alleen opgedroogde koelvloeistof, dus lekkage was minimaal. Zit reeds op 800km zonder bij te vullen.
Ik geloof dat ik een 4e x moet onluchten om alle laatste beetje lucht eruit te persen, maar nu met de voorwielen op de stoep.
Gr
10 jaar
Volgens mij moet je ook kachelkraan open draaien (rechtsom) en de fan aanzetten bij het ontluchten.
Controleer eens of de waterpomp wel goed werkt , de kunststof waaier kan los zitten of gedeeltelijk.
Zit er in een e46 nog een plastic ding in? Ik dacht dat er in de latere e36 al metalen vinnen zaten.
Nogmaals een update:
Voor de 4x ontlucht:
Voorwielen op stoep of oprit.
Motor koel en niet starten.
Verwarming aanzetten.
Expansievat vullen tot aan max.
Hierna schroefje ontluchtingsnipje los schroeven. Je ziet dan koelvloeistof in expansievat helemaal wegzakken.
Vullen totdat vloeistof uit ontluchtingsnippel stroomt daarna schroefje weer vast maken.
Na een rit of 2 eventueel bijvullen. Heb hiervoor ontluchtingsschroef er niet voor los gemaakt.
Heb inmiddels 1500 km gereden. Nog steeds niet bijgevuld.
Het is dus voorlopig opgelost... Yes!
mvg
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar