BMW 3-Serie: Lichte brom en komt van achter vandaan

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Ik heb sinds gisteren een lichte brom in de auto die van achter vandaan lijkt te komen,je begint deze te horen bij ongeveer 30 km per uur en hoe harder je gaat rijden hoe sneller zeg maar de brom gaat.
Het is een soort brrrrrrr geluid (misschien raar omschreven).

De auto rold gewoon netjes en loopt nergens aan en nergens komen trillingen vandaan,rijdt dus gewoon perfect,misschien is het een wiellager??

Het gekke is dat als ik zo rond de 100 rijdt het dan niet meer hoorbaar is (misschien dat je het dan niet meer horen kan,het is ook maar heel zachtjes maar mijn vrouw die hoorde het ook toen ik het haar vertelde tijdens het rijden.

Daarnet heb ik mijn vrouw laten rijden en ben ik langs de weg gaan staan om te luisteren maar dan hoor je het (gelukkig) niet.

Ik heb ooit een e30 320i gehad en die had een kapot differentieel en dat was een veel ander geluid dat was echt een soort ruisgeluid wat alleen maar erger werd bijn hogere snelheid,bij dit geluid lijkt het het "ergste" rond de 50/60 km per uur en daarna wordt het minder.

De auto is een bmw 320i e36 cabriolet uit 1995 met 155.000 km.
Vorig jaar zijn oa de differentieel olie en alle andere vloeistoffen vervangen,is netjes onderhouden maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat ie niet kapot kan gaan.

Mijn vraag of dit iemand misschien bekend voor komt of weet wat dit zou kunnen zijn,bedankt zovast voor het meedenken.

Vriendelijke groet,Cees.

Cees B

Geplaatst door Cees B (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Denk dat je last hebt van "cuppende" achterbanden. Dit verschijnsel komt bij meerdere auto's voor. Strijk eens met de vlakke hand over de volle breedte van de band: links met de klok mee, rechts tegen de klok in, en voel of er met name aan de buitenzijde "happende" stukken profiel zijn.
Zoiets kun je voorkomen door regelmatig, bijv. elke 15000 km., de wielen te wisselen van voor naar achter.
Een andere mogelijkheid is dat je een begin van een defect wiellager hebt. Dit kun je meestal controleren door het wiel op te krikken en dan handmatig flink rond te draaien, maar geeft niet altijd direct een zekere uitslag.

Gr.

Cees B (0), 15 jaar geleden

Bedankt voor je snelle antwoord!
Ik ga zodra het droog is meteen even de banden controleren,het zijn goede bridgestone runflat banden maar ook daar kan natuurlijk wat mis mee zijn,probeer ze eerst eens om te wisselen,de voorste achter enz...en inderdaad een wielager zou ook kunnen,merk daar nog niets van onder het rijden maar het zou beginnende slijtage kunnen zijn.
Nogmaals bedankt!

Vr grt Cees.

stefan84 (0), 15 jaar geleden

Hallo cees

Zelf gok ik ook op een beginnend wiellager,na een km of 1000 zal hij wel constant blijven brommen,dan zou ik hem ook gelijk laten maken,want alleen dat geluid al zou ik verschrikkelijk storend vinden tijdens de rit.

Gr Stefan

e36 power (0), 15 jaar geleden

lijkt wel op versleten wiellager dat maakt vaak bromend geluid
je kan dit nagaan door auto op te krikken en wiel horizontaal en vertikaal te kantelen en dan voelen of er speling op zit dit niet te verwarren met de eventuele speling van fusee of stuurkogels die je ook zo kan controleren

een betere manier om versleten wiellager vast te stellen is
auto op 2koloms brug met iemand erin
koppeling intrappen en in de 4 of 5 zetten
motor starten koppeling op laten komen
een keer goed gas geven meteen koppeling inhouden en motor afzetten dan moet een 2e persoon bij het wiel luisteren voor een bromend/ratelend geluid
let wel voor het vervangen van e36 wiellager heb je speciaal gereedschad nodig

RoelV (0) PRO, 15 jaar geleden

Wiellagers achter gaan vaker kapot bij die BMW's allebei vervangen i.p.v 1. Als je de auto opkrikt en het wiel draait hoor je het bijna niet i.v.m. achterwielaandrijving. Bij wiellager vervangen, hele achterpoot eronderuit en gewoon erin en eruit persen onder de pers. Wel even letten op de borgring, die moet er eerst uit.

Cees B (0), 15 jaar geleden

Hallo beste mensen,sorry voor mijn late reactie maar ik heb/had (helaas had inmiddels) nog vakantie dus was er even tussen uit.
Inderdaad is de brom nu constant,ben gisteren bij de garage geweest en hij had er meteen zo'n grote krik onder gezet zodat alle twee de wielen van de grond af waren,en toen de wielen handmatig rond
gedraaid maar het was meteen duidelijk,het komt van rechts achter.
Ik herkende dat resonerend geluid meteen,bij het wiel buiten klinkt het maar zachtjes maar binnen echt storend.

Inderdaad twee lagers maar vervangen want dan zal het andere ook z'n beste tijd wel gehad hebben,hij dacht ongeveer een uurtje per kant nodig te hebben als het mee zou zitten.
Bedankt allemaal.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.