BMW 5-Serie: Lichte koelvloeistoflekkage, voor en nadelen van antilekkage mid

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5 liter

Mijn auto heeft een lichte koelvloeistoflekkage (enkele grote druppels per dag).
De lekkage zit aan de radiator, aan de kant waar het koelreservoir zit.
(reservoir is niet lek, slangen ook niet en zitten goed vast)
De druppels liggen enkele cm van de hoek van de radiator op de plaat die onder de motorruimte zit.
Er staat 216000km op de teller. Mij is niet bekend of er eerder iets aan het koelsysteem is vervangen.

Wat zijn jullie ervaringen met een antilek toepassing (helpt dit langdurig? Grote risico's op verstopping van de verwarming).

Het verstandigste is natuurlijk om gelijk de radiator te vervangen, mocht ik voor deze keuze gaan, is het dan wijs om gelijk meer te vervangen (zoals waterpomp, waterpompbehuizing, thermostaat)?

Ik wil de auto zo goed en betrouwbaar mogelijk houden ( hij is in een zeer goede staat en ik wil er nog jaren zorgeloos, dagelijks mee rijden).

Alvast bedankt voor jullie meningen en tips.

Pjotr9136

Geplaatst door Pjotr9136 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Kort maar krachtig, gebruik geen toevoeging, dat is troep en vroeg of laat verstopt de boel en ook de kachelradiateur, en dan kost het geld en tijd..

Beter is gewoon om het lek te maken, waar lekt hij precies ? Aan de radiateur zelf ? Zie je daar bv een natte plek op ? Zo ja, kom je deze aan het vervangen, hij kan ook bij de O-ring lekken, dus tussen reservoir en radiateur zelf, deze is los te bestellen.

Controleer ook de dop eens, niet dat hij het via de overloopt eruit gooit, al is het maar minimaal..

Voor de rest zou ik er niks aan vernieuwen, waarom een waterpomp of thermostaat vervangen terwijl daar niks mee aan de hand is, vind dat overbodig en is niet nodig..Door alles te vernieuwen word hij niet betrouwbaarder om het zo maar te zeggen.

Gr Stefan

Pjotr9136 (0), 13 jaar geleden

Beste Stefan,

Bedankt voor je reactie. Ik ga geen risico's nemen met anti-lek middelen.
De lekkage lijkt iets groter te worden. De druppels zitten echt onderaan de radiator, een eind van het reservoir, onder het begin van de beschermkap rond de fan. De auto gaat naar de garage voor vervanging van de radiator (moet toch een beurt + APK krijgen).

Met vriendelijke groet,

Peter

Pjotr9136 (0), 13 jaar geleden

De auto is bij de bmw dealer geweest maar die wil erg veel gaan vervangen: radiator, reservoir, thermostaat, waterpomp, fan, koelvloeistof, riemen, poelie, hydraulische slang en vloeistof.
Verder nog 2 armpjes bij de achterwielophanging en 1 voor, plus de carterventilatie.
Kosten totaal ca. 3000 euro.
Dit terwijl de auto perfect loopt en alleen een lichte lekkage (enkele druppels per dag) heeft en een klein beurtje + APK moest hebben.
Ik ga dus eerst nog even op zoek naar een wat reelere BMW specialist.

Pjotr9136 (0), 13 jaar geleden

De auto heeft uiteindelijk bij een specialist een beurt gekregen en de radiator + alle bijbehorende genoemde delen is vervangen.
Loopt nog steeds perfect en is nu lekvrij.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.