BMW X3 E83: Lmm?

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 110kw

Het diagnoselampje begint soms te branden.
Ik krijg steed foutcode p3263 (3ff0) luchtmassameter. Ik heb de LMM al vervangen en opnieuw gecalibreerd maar zonder resultaat.
Alle vacuumleidingen gecontroleerd en de dichtingen van het inlaatspruitstuk vernieuwd, maar de foutcode komt terug.
Tijdens het rijden heb ik niet echt vermogensverlies en rijdt de wagen goed.

Zou dit door de EGR kunnen komen en weet iemand de juiste waarden van de EGR aansturing. Ikzelf weet niet zo goed hoe die aansturing werkt en wanneer.
Als de motor koud is en draait stationair dan wordt die EGR-klep met ongeveer 45-50% aangestuurd.
Tijdens het rijden en bij gas geven heb ik 5,6%, los ik het gaspedaal gaat die waarde omhoog.
Nu merk ik dat die aansturing plotseling op 5,6% blijft staan ongeacht de gaspedaalstand of snelheid.

Wanneer ik de motor start als hij warm is blijft de waarde dus ook op 5,6% staan, gas geven of niet.
Normaal moeten deze toch wisselen?? Of zie ik dit verkeerd.

kdz

Geplaatst door kdz (60) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW X3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

duc998s (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik neem aan dat er een 3.0D is?
Zo ja, controleer de gangbaarheid van de egr klep eens, die dikke luchtslang kun je er zo aftrekken, en zo kijk je tegen de klep aan, ook komt het wel eens voor dat die vacuum aansturing niet werkt doordat het pierburg klepje defect is (onder spruitstuk)
Een storing in de egr uit zich op de luchtmassameter, dus wellicht in die hoek zoeken.
Anders toch naar de dealer, die laten er een zgn luchtmassa systeemtest op los, die test alle klepjes/aansturingen/vuldruk etc, dan komt ie er 100% uit.
gr C

kdz (60) PRO, 12 jaar geleden

Het is een 2.0 diesel 110Kw.
Ik heb de EGR-klep er al uitgehaald en volledig gekuist, deze werkt soepel.
Vacuum gemeten met onderdrukmeter aan de Egr-klep en krijg geen onderdruk, wel op het darmpje net voor dit pierburg-klepje.
Dus denk ook dat deze defect is.

Patje8412 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het een n47 motor is vervang dan de laadluchttemp sensor, die gaan vaker defect, waardoor je een misleidende foutcode luchtmassa krijgt.....

Ben1052 (0) PRO, 12 jaar geleden

Krijg je nog meer info bij de code? "Bereik/functie probleem" zou bij het probleem wat Patje aangeeft horen bv. Als er kortsluiting/onderbreking in de bedrading zit zou je een andere code kunnen krijgen. Dus alleen de tekst "luchtmassameter" kan je op een dwaalspoor brengen en je alleen in die sferen laten zoeken.

kdz (60) PRO, 11 jaar geleden

De klant is vandaag langs geweest en het lampje heeft niet meer gebrand.
oorzaak blijft mij onbekend.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW X3 of stel zelf een nieuwe vraag.