BMW 5-Serie: loopt warm op stationair draaien

Bouwjaar: 1997, Brandstof: LPG, Motorcode: 2500

probleem is al een lange tijd
in de eerste garage hebben ze 2 keer de waterpomp + termostaat vervangen met resultaat ong voor 3 maanden rijden zonder problemen
dan heb ik de coullasse laten reviseren en testen
na montage heb ik met de wagen ong 25000 km gereden zonder problemen
maar gisteren reed ik naar de keuring en aan de keuring bij het stationair draaien kreeg de auto plotseling terug warm
net niet in het rood bij de co test brachten ze het toerental op 2500 toeren en dan koelde hij terug af maar bij de remtest kreeg hij terug te warm
dus terug op stationair draaien
na de keuring in het naar huis rijden was alles terug perfect
bij thuiskomst heb dan toch maar even de radiator gecontroleerd en daar zat heel wat druk op als ik die opendraaide
ik vertrouw dit niet meer wat kan ik nog verder gaan doen of controleren
kan het iets te maken met het lpg installatie eventueel het membraan van de ontspanner of zo of iets anders
of doe ik de ontluchting niet correct
alvast bedankt

francesco planckaert

Geplaatst door francesco planckaert (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Punt (35) PRO, 12 jaar geleden

Het lijkt mij dat de ventilator voor of achter de radiateur niet draait. Zolang je rijdt is er rijwind genoeg die voor koeling kan zorgen maar bij een APK in een bijna gesloten ruimte niet . Controleer of de ventilator of de vin met was-element mee gaat draaien. Succes.

ovi (0), 12 jaar geleden

Ontluchten is ook belangrijk! Altijd zorgen dat uw verwarming op het heetste staat omdat anders in dit stukje van uw koelcircuit kan lucht achterblijven!
Kan je uw koelvloeistofbakje losmaken en wat hoger houden?
Als je dit kan doe dan je dopje van het koelwaterreservoir eraf en hou het bakje omhoog en laat de motor zo warm draaien dus met de verwarming op de heetste stand! Soms zie je dan wel degelijk nog een paar luchtbellen ontsnappen waardoor de ciculatie slecht werkt op lage toeren en dus uw motor warm loopt.

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Coulasse=koppakking; mooi woord! Omdat het vevangen van oa. de thermostaat wel zin had, zou ik de nieuwe sowieso testen. Als een motor heet is geweest blijft de thermostaat vaak klemmen.
De fan is inderdaad alleen nodig bij stationair draaien er zijn zelfs liefhebbers die hem verwijderen, en een 80 graden thermostaat plaatsen. Alleen moet je het niet doen in het Z-van Florida en Arizona, met zomerse waardes van over de 40 graden.

ovi (0), 12 jaar geleden

[quote=MJ]Coulasse=koppakking; mooi woord![/quote]
Nee, cullas is de cilinderkop!

Pakking is sjoint!

Dus bij ons in België zeggen we tegen een lek aan de koppakdichting dat je een defecte "sjoint cullas" hebt!

Af en toe moeten we jullie toch nog iets bijleren hé!(lol)

Laatst nog bij mijn vriend in Delft een dagje gaan meeklussen aan zijn Elan en heb hem ook nog ons woordje voor schroevendraaier geleerd een "tournavis" dus!(hahaha)

Ik heb dan weer geleerd wat jullie zeggen voor "geef er maar een goei lap op" dat wordt dan "geef er een kutlel op"! Toch prachtig die dialecten!

Pjotr9136 (0), 12 jaar geleden

De radiator dop openen bij warme motor is voor zover mij bekend niet de juiste methode bij een 5 serie.
Op de radiator zit een schroef, ik dacht dat je die bij een koude motor moest openen en de auto dan moet laten draaien.
Je kunt in elk geval het beste eerst uitzoeken wat met zekerheid de juiste methode is, anders werkt het mogelijk zelfs averrechts.

ovi (0), 12 jaar geleden

Ik spreek dan ook niet over de RADIATORDOP maar over de dop v/h koelvloeistof bakje!

[quote=ovi]Ontluchten is ook belangrijk! Altijd zorgen dat uw verwarming op het heetste staat omdat anders in dit stukje van uw koelcircuit kan lucht achterblijven!
Kan je uw koelvloeistofbakje losmaken en wat hoger houden?
Als je dit kan doe dan je dopje van het koelwaterreservoir eraf en hou het bakje omhoog en laat de motor zo warm draaien dus met de verwarming op de heetste stand! Soms zie je dan wel degelijk nog een paar luchtbellen ontsnappen waardoor de ciculatie slecht werkt op lage toeren en dus uw motor warm loopt.[/quote]
Of heeft een BMW geen expansievatje? Dan zou ik de auto op een paar houten blokken rijden zodat de radiator hoger staat dan het hoogste punt en ook weer het dopje eraf om de luchtbellen te laten ontsnappen!

GJBAutos (0) PRO, 12 jaar geleden

Expansie tank zit of op de radiateur zelf en kun je niet omhoog houden, of je hebt een los vat wat bijna niet los van de radiateur is te halen als je ook nog de boel moet ontluchten. Alleen de kachel op de warme stand zetten is niet voldoende, de kachel motor moet ook op de laagste stand gezet worden waardoor de electrische waterpomp geactiveerd word, vaak werkt deze pomp niet meer en wordt het ontluchten heel erg moeilijk.

gr Martin

TheGenerator (0) PRO, 12 jaar geleden

Als het goed is heb jij een vinkoppeling op je waterpomp en een ventilator voor voornamelijk de airco(achter de voorbumper)
Controleer de vinkoppeling.
Als je die makkelijk met de hand kan tegenhouden bij stationair draaien dan is die versleten

Pjotr9136 (0), 12 jaar geleden

Onderstaand een link met volledige uitleg voor juist ontluchten:

http://forums.bimmerforums.com/forum/sho...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.