Goedendag,
Sedert 2008 ben ik in het bezit van een BMW 316 Touring (1800) met een Vialle lpi g3 gasinstallatie. Tot begin Juli dit jaar heb ik met plezier erin gereden, echter sinds die maand heb ik de onderstaande problemen en wellicht kan iemand mij op weg helpen.
-De auto heeft last van horten en stoten tijdens het rijden op gas;
-Soms als ik bij een stoplicht sta loopt de toerenteller terug en slaat de motor af, andere keren schud de hele auto. En een enkele keer rook ik een Lpg gaslucht in de auto (ben er niet zeker van of dit van mijn auto kwam omdat het maar één keer is voorgekomen).
-Totaal geen 'power' tijdens het rijden op Lpg, op de snelweg kom ik amper tot 120km/h en hij doet er erg lang over om er te komen (meerdere km). Inhalen op een provinciale weg is onmogelijk omdat er geen trekkracht is om te versnellen.
- Het 'oranje' motormanagementlampje blijft branden, alleen knippert het soms tijdens het schakelen.
- op benzine rijdt de auto perfect, geen problemen.
Ik ben bij 'n LPG inbouwstation geweest en kreeg de volgende mogelijke oplossingen, die ook zijn uitgevoerd namelijk:
1] De bougies moeten vervangen worden met een electrode afstand van 0,7mm (kosten 110 euro).
- Probleem niet opgelost.
2] De multivalve moet vervangen worden (kosten 800,00).
- Probleem niet opgelost.
3] Doordat de computer 'zelflerend' is werd mij aangeraden door te rijden op Lpg zodat deze weer optimaal gaat funtioneren.
- Maar nu na 3 weken zijn de problemen er nog steeds (geen enkele verbetering).
Iemand die iets herkent? Ik hoop dat iemand mij verder kan op weg kan helpen.
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is ie ook uitgelezen? Gas is altijd een beetje moeilijk omdat er 2 systemen door elkaar heenlopen. Als het motormanagment lampje brand zouden er foutcodes uit te lezen moeten zijn.
gr Martin
Pomp in de gastank niet kapot ?? Ook wel eens gehad ( ook een vialle g3 ) ik toen maar een nwe tank genomen. Maar laat is kijken je pomp in de tank. Kunnen ze ook testen als je naar een goede lpg inbouw station gaat.
Motormanagment gaat toch meeste tijd branden als je een probleem hebt ontsteking/brandstof.
gr rene
14 jaar
@ Martin:
Er is het volgende gedaan:
* Lpg viergas uitgevoerd..
* Lpg Lambda regeling gecontroleerd
* Lpi-diagnose gemaakt met PC - Lpi foutcode tabel uitgelezen: Te lage druk geweest ( waarna de Lpi foutcode tabel gereset).
* Diverse parameters uitgeklezen.
* Lpi injectie tijden per cylinder gemeten.
* Lpi pomp druj gecontroleerd.
* Ampere-meting op Lpi pomp verricht.
LPI/PTC pomp is zeer matig !! -> en die is dus ook vervangen.
Eerder was ik met dit probleem al bij een BMW dealer geweest, die hebben 'm uitgelezen.
-> "Kan automatische transmissie niet vinden" ?? Gek, want ik heb een handgeschakelde bak.
14 jaar
Gaat het lampje ook branden als je alleen op benzine rijdt?
gr Martin
hoe zijn de bobines???
op lpg merk je eerder dat je bobines slecht zijn..
.
en controleer de carterontluchting eens..
[quote=GJBAutos]Gaat het lampje ook branden als je alleen op benzine rijdt?
gr Martin[/quote]
Toen het probleem zich voor het eerst voordeed niet. Behalve als ik tijdens het rijden op benzine overschakelde, dan bleef het probleem aanwezig. Dat is nog steeds zo. Nu blijft het lampje altijd branden ongeacht welke brandstof.
[quote=CIVICCOUPE66]hoe zijn de bobines???
op lpg merk je eerder dat je bobines slecht zijn..[/quote]
Ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor de bobines (dat gestotter), want het lijkt mij toe dat er gewoon of te weinig Lpg in de cylinders komt of de verbranding is niet optimaal.
Kan het misschien iets met de injectors zijn (verstopt ofzo)?
14 jaar
Ondertussen weer een keertje terug geweest naar het gasinbouw/service bedrijf. Ze hebben 'm uitgelezen en de volgende foutcodes gevonden, waar ze zelf én de BMW dealer niet uitkwamen. Misschien dat iemand hier weet wat ze betekenen:
U0300, U0301, U0302 en U0303.
Bovendien hebben ze geconstateerd dat er gas uit het spruitstuk lekt. Waarschijnlijk lekkende rubber ringen of defecte injector(s). Weet iemand of de bovenstaande fout codes (die na resetten ook terug komen bij het alleen op benzine starten en rijden) hiermee te maken kunnen hebben?
14 jaar
Weet je zeker dat de codes met een U beginnen? Want BMW gebruikt deze genoemde codes niet.
Als de codes met een P beginnen, dan zijn ze een stuk duidelijker.
Misfires op cylinder 1, 2 en 3 en een onbekende cylinder. Dat strookt met jouw idee dat de boel te arm staat.
Mengsel fouten kun je eenvoudig uitlezen. Als de fuel trims bekeken worden is het zo duidelijk of het mengsel te arm of te rijk is.
Ja, het zijn U codes. Vandaar dat ze er niet uitkomen.
Maar kan het ook door lekkage komen dat er misfires (en dan dus P fout codes) zijn, aangezien er duidelijk ergens een lek moet zijn (is) bij het spruitstuk.
14 jaar
Als je zeker weet dat er een lek is bij/om/rond het inlaat spruitstuk dan heb je daar een duidelijke oorzaak voor te arm staan.
Begin maar eens met dat lek te (laten) repareren. Je noemt al de lekkende rubber ringen en/of defecte gas-injectors.
En ja, als er door zo'n lek lucht naar binnen gaat, geeft de luchtmassa meter te weinig aan en komt de motor te arm te staan.
idd, dat was het.
Lek is gedicht, ringen zijn vervangen.
Tevens gelijk maar de carterontluchtingsklep vervangen, anders gaf die in de toekomst waarschijnlijk problemen.
Hij rijd weer als een trein / naaimachine*
* haal door wat voor jezelf niet van toepassing is.
Doei en bedankt allemaal.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar