BMW 5-Serie: LPG inbouw ervaringen 5 serie E60?

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: 530i

Beste liefhebbers,

Vanwege de steeds hogere benzineprijzen zit ik te denken aan lpg inbouw. Momenteel staat er 150000 km op de teller en zit ik op zo'n 18000 km per jaar.

Nou heb ik van verschillende bedrijven een offerte ontvangen en van twee krijg ik het advies om een BRC installatie in te laten bouwen. En bij een ander bedrijf adviseren zij Vogels VGI installatie, met een voordeel van 400 euro.

Hebben jullie ervaring met 1 van deze twee in een BMW en wat is het voordeel/nadeel tov de andere installatie.

Ik zie graag advies tegemoet.

MVG Arjen

BMW530i2003

Geplaatst door BMW530i2003 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Als je wat in laat bouwen zou ik lpi van vialle kiezen.
Makkelijke installatie en iedere gasboer heeft er ervaring mee.
Vogels is leuk,maar als er wat mee is moet je een eind rijden voor reparatie.
Hetzelfde geld voor BRC.
Het is allemaal een beetje dealer gebonden.
Het grote voordeel van vialle lpi is dat er geen verdamper inzit,die dingen zijn een bron van ellende.
Vialle is op simpel,op druk brengen door middel van pomp,verstuiver open/dicht,klaar,minder elektrische componenten,dus ook minder storingen.
De pomp is het meest zwakke onderdeel,maar dat is dan ook het enige.
Maar ja,zou je er nog aan beginnen,auto 2004,is ook negen jaar oud,150.000km op de klok,dan nog gas inbouwen,kost ook minimaal 2500 euri.
Moet je er nog minimaal 5 jaar mee rijden wil het een beetje aantrekkelijk zijn en moet je geen onkosten krijgen in de vorm van klepzetels en/of ander onheil.
Want dan verdampt het voordeel snel.
ik bedoel,reken je niet rijk,de meeste kijken alleen maar wat het aan de pomp kost en daar staren ze zich blind op.
Een gasinstallatie komt er bij en kost ook onderhoud.
En als het niet netjes ingebouwd word kun je een hoop ellende hebben.
Ik heb verschillende jaren op lpg gereden,verschillende merken,maar niet altijd was het een gelukkig huwelijk.
Ik heb ook auto's gehad die reed ik het liefst tegen de muur aan,zoveel gezeur.

BMW530i2003 (0), 10 jaar geleden

Bedankt primera voor je reactie!

Duidelijk verhaal en ik heb weer wat info om over na te denken. Het blijft idd een gok en ik zat ook al te denken aan een drie serie diesel. Het nadeel daarvan is dat je behoorlijk wat extra moet investeren tenzij je 1 op 1 kan ruilen....

Erhan81 (0), 10 jaar geleden

Ik heb nou zeker ervaring met lpg insallatie, heb vorige jaar Prins vsi 2 installatie in laten bouwen in mijn BMW E60 525i nou in een woord prachtig !
helemaal geen probleem rijdt heerlijk dit jaar op vakantie gegaan naar turkije en moet zeggen wat ben ik blij zeg helemaal geen vermogen verlies.

Mijn zwager heeft hem ook inlaten bouwen en moet zeggen hij is ook heel blij !

Ik heb alle bedrijven gebeld en moet zeggen Prins is de beste keuze voor BMW

richard9712 (0), 10 jaar geleden

De info die Primera verstrekt is verouderd. Een Vialle installatie is zeker niet de beste keuze en dit komt door
de pomp die regelmatig al erg snel stuk gaat. (olie raakt op en kan niet bijgevuld worden)
Een verdamper gaat zeker een ton of 2 mee.
De VGI installatie maakt gebruik van onderdelen van Landi Renzo alleen dan met aangepaste software met meer mogelijkheden.
Inbouw hiervan kan door heel NL, dealers zat. Alle LPG installaties werken tegenwoordig met het master slave principe waardoor ze gewoon de benzinecomputer volgen.

Een LPG installatie voor een niet direct ingespoten motor met 6 cilinders zit rond de € 2000,-.
Terugverdientijd bij deze auto ligt met het aantal km van TS op een jaar of 2.

De motor van deze auto is uitgerust met geharde klepzetels dus uitstekend geschikt om op LPG te laten rijden.
Het belangrijkste is dat de inbouw goed gebeurd, dit is nog belangrijker als het merk aangezien er eigenlijk geen slechte LPG installaties meer bestaan.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Idd is de pomp niet het sterkste deel van Vialle.
Maar buiten de pomp om een betrouwbare constante installatie.
Dat kan van die verdamper installatie's niet gezegd worden(spreek uit ervaring).
In een verdamper zit een rubberen membraam en die is aan veroudering onderhevig en heeft ook nog eens last van de schommelingen in temp.
Vroeger was dat niet zon probleem',installatie's werden wat rijker afgesteld.
Tegenwoordig leid dit tot allerlei irritante storingen,van afslaan bij koppeling intrappen,geen goed vermogen bij vol doortrekken.
Allerhande mengselstoringen,maar vooral de irritatie die het oplevert.
Met name de buitemp heeft invloed op de werking van de verdamper,met name in de winter leid dit tot allerhande klachten.
Het ding word ook nog eens een keer in je koelcircuit gemonteerd,want moet ook opwarmen anders bevriest het mengsel.
Daarbij zijn de emissie eisen zo aangescherpt dat bij een klein hikje in de brandstof toevoer al een storing gezet word,met als gevolg een brandend diagnoselampje.
En dat leid weer tot storing zoeken en onnodige kosten.
Kortom:in een moderne installatie moet geen verdamper meer zitten,is een verouderd mechanisch apparaat,ondanks stappenmotor en dergelijke.
Ook zit je met de G3 kwalificatie,afstellen is er niet meer bij,hooguit de druk.
Bij de moderen motor is het mengsel met name op stationnair niveau erg arm,dus bij ingeschakelde verbruikers betekent dat vaak afslaan op lpg of niet goed op willen trekken.
De omschakleing in het mengsle gaat door de mechanische verdamper te traag met als gevolg genoemde klachten.
Dit gebeurt niet als de installatie net gemonteerd is of er een jaartje inzit,maar door veroudering van het membraan gaan deze irritante storingen na verloop van tijd optreden.
Dit zijn mijn eigen ervaringen gecombineert mrt verschillende merken installatie's en verschillende auto merken.
De vialle installatie is gewoon lekker simpel,alleen de pomp is een zwak punt,kost 350 euro en gaat ongeveer een ton mee.
Overigens,als je netjes na elke tankbeurt de zwarte afsluit dop er weer op doet ben ik van mening dat de pomp veel langer meegaat.
En de installatie was een verademing t.o.v. die verdamper installatie's.
Ik heb de pomp nooit hoeven vervangen.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Dat verhaal over lpg installaties met verdampers klopt niet. Stappenmotor word al ruim 10 jaar niet meer toegepast. (die was storingsgevoelig idd)
Afslaan en dergelijke is tegenwoordig helemaal niet aan de orde. Dat was soms zo bij installaties van rond bouwjaar 2000 en ouder.
Dus voor de huidige master slave installaties zijn geïntroduceerd. De master slave installaties rijden hetzelfde op LPG als op benzine, dus ook stationair. (Ongeacht de emissienorm)

Elke keer weer verspreid je dit verhaal terwijl dat niet klopt. Verdiep je eerst in hoe een moderne LPG installatie is opgebouwd.
Een vialle installatie is allang niet meer beter als een installatie met verdamper.

Advies voor de TS, als de auto nog in goede staat is zou ik die LPG installatie gewoon laten inbouwen.
Mits je er nog een aantal jaar mee wil blijven rijden natuurlijk.
Laat de LPG vuller niet in de carrosserie of in de bumper maken, maar achter onder de bumper of achter de tankklep. (voordeel van de eerste is dat je er altijd goed bij kan)
Neem een installatie waarbij je minimaal 3 jaar garantie hebt. (Vialle valt dan al af)

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Gezien de vele mengselstoringen P0170 en P0171 die hier regelmatig gepost worden van auto's die op lpg lopen zit ik er niet veel naast met mijn verhaal.
En mijn verhaal is een praktijk verhaal,verschillende merken auto's en verschillende merken lpg installatie's.
Plus de nodige bezoeken aan verschillende gasinbouwers met bijbehorende kosten.
Dit ging niet over installaties van voor 2000.
Dit ging over installaties van het maste slave principe,van na 2000.
Ik zit hier niet om lpg te promoten maar ook niet om het af te breken,ik geef de praktijk aan.
Dat is waar de TS om vraagt,hij vraagt om ervaringen,geen promotie verhaal over lpg.
Ook moet je vertellen dat als er lpg ingebouwd is en zich een storing voordoet een garage/dealer al voorzichtig word met een diagnose stellen.
Ze zijn behoorlijk allergisch voor auto's met lpg,zelf mee gemaakt en bij verschillende garage's.
Sterker nog,sommige wilden er niet eens naar kijken.
Dan heb ik ook het kastje/muur verhaal vaak genoeg mee gemaakt,lpg inbouwer zegt:ligt aan het benzine gedeelte,dealer/garage zegt:ligt aan het lpg.
Einde van het liedje:klacht nooit naar behoren opgelost.
Ook heb ik jarenlang op lpg gereden,ging lang genoeg goed om het voordeel eruit te halen,maar als de installatie op jaren kwam ontstonden er toch wel veel irritante kwaaltjes.
Als je het wilt,zoek een auto met stabiele elektronica,dan heb je al een hoop gewonnen.
Immers gezeik op benzine is een scala aan klachten op lpg.
Zoek een auto met harde zittingen en luister niet naar die verhalen van:we monteren flash-lube en dat beschermt de kleppen en dan kan elke auto op lpg.
Neem een auto met een potente motor,word minder belast en levensduur neemt daardoor toe op lpg.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Daarom is het zo belangrijk dat het goed ingebouwd word. En ja er kan altijd iets mis gaan, maar dat is met benzine net zo.
Met LPG problemen moet je ook niet naar een gewone garage/dealer gaan. Huidige LPG systemen zijn simpel opgebouwd en voorzien van een computer die uitgebreid is uit te lezen op foutcodes/freeze frames en parameters dus storingen oplossen is over het algemeen ook niet zo moeilijk meer.
Maar samengevat is het beeld helemaal niet zo negatief als jij het stelt.

P. Kelder (0) PRO, 10 jaar geleden

[quote=richard9712]En ja er kan altijd iets mis gaan, maar dat is met benzine net zo[/quote]
Dit bovenste is natuurlijk een beetje in je eigen straatje praten.
Die auto is ontwikkelt voor Benzine, niet speciaal voor LPG tenzij je spreekt over Bifuel.

Indien een bepaald type motor op benzine al problemen geeft zal dit met LPG niet opgelost kunnen worden.
Je versterkt het probleem dan alleen maar....

Gr. Paul

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Dat klopt, maar dan koop je die sowieso niet neem ik aan. ;)

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Wat ook nog een voordeel is van de vialle installatie is dat het gas vloeibaar ingespoten word waardoor de enigszins verkoelende werking ook nog aanwezig is.
De verdamper installaties spuiten droog gas in wat doorgaans een veel hetere en schralere verbranding oplevert.
Dat is een grotere belasting voor je kleppen en zetels en leid doorgaans tot het sneller inslaan van je zetels.
Dat was ook een reden waarom ik destijds voor vialle koos,plus de simpelheid van de installatie.
Ook werden toen auto's met flash lube uitgerust,een groter prut systeem kun je je niet voorstellen.
Een fles olie die op je spruitstuk gemonteerd werd met een druppelaar die werkte op onderdruk.
dat leidde tot de vlgde situaties,in de zomer was die olie dun en trok tie in mum van tijd die fles leeg,in de winter was dat goedje dik en kwam het niet uit de fles.
Later werden dit elektrische systemen en tegenwoordig kun je het direct injecteren via de injesctor of zelfs combineren met benzine injectie.
Maar vergis je niet,dit zijn kostbare systemen en doet de prijs van je installatie enorm opdrijven,lees je voordeel word kleiner.
Nu is dat voor deze BMW niet van toepassing,heeft harde zetels.
Maar ook hier moet je je afvragen of het de investering nog waard is.
Ik kocht auto's met een halve ton op de klok,liet er gas inleggen,reed er 2 a 2,5 ton bij op en dan kregen ze een schop.
Voordat de ellende begon was ik er vanaf,want vergis je niet,een koprevisie kost een hoop,het gaat dan ook niet alleen om zeteltjes en kleppen,de rest van de kop word ook gedaan.
En bij sommige merken valt er niks meer te reviseren,moet je gewoon een andere kop hebben.
Dit gaat allemaal van het voordeel af als dit moet gebeuren en geloof me die kosten komen na 2,5 ton,dus lang doorrijden is een afweging.
Een auto is geconstrueerd om op benzine te rijden,niet op lpg,dat het kan met een aantal aanpassingen is mooi,maar reken je niet rijk.
het kan heel goed gaan en rij je voordelig rond,maar ik heb ook drama auto's op lpg gehad.
Als je zo rond de 25.000km per jaar rijd is lpg een goed alternatie,rij je meer dan is de duurzaamheid van een diesel in het voordeel t.o.v lpg.
Kijk een diesel met 250.00km op de klok levert nog wel wat op,een lpg auto met die km stand levert helemaal niks meer op,sterker nog ,de meeste willen er niet eens op bieden.
Hou ook daar rekening mee.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

((Of de klepzetels sneller inslaan met een verdamper installatie is helemaal niet zeker aangezien een motor zonder geharde klepzetels ook niet fatsoenlijk op LPG kan rijden met de Vialle installatie. De koelende werking is veel minder als Vialle wil doen geloven.
En Vialle is blijkbaar ook niet helemaal overtuigd van de betrouwbaarheid van hun installatie gezien ze maar 2 jaar garantie geven en vele andere 3 jaar of meer.

Er zijn heel veel meer mensen die probleemloos rijden op LPG dan die met problemen, op dit forum komen alleen de mensen met problemen.
En daarbij worden er steeds meer auto's af fabriek met LPG geleverd dit zegt ook al genoeg. De diesels van tegenwoordig zijn zeker niet per definitie duurzamer als een auto op benzine of LPG. (Turbo's, verstuivers, vliegwielen enz die vroegtijdig sneuvelen)
Dit was vroeger wel anders.

Maar goed, genoeg discussie over de randvoorwaarden.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Af fabriek word geen enkele installatie geleverd.
Nederland is het enigste land waar het voordelig is om op lpg te rijden.
En dat is de truc met de belasting,dat kennen ze in het buitenland niet.
In het buitenland is er geen regeling op dat gebied,daarom is het verschil in voordeel nihil in het buitenland.
Een auto is geconstrueerd om op benzine te draaien,elke verandering daaraan doet de garantie vervallen.
De importeur heeft hier een stem in en die neemt de garantie over en laat de installatie op een nette manier inbouwen.
Bij de bi-fuel modellen van Mazda word de eigenaren niet verteld dat de kleppen gesteld moeten worden,met als gevolg dat dat geintje 800 euro kost.
Een heleboel klanten kwamen dus van een koude kermis thuis toen ze dachten dat dat onder de garantie viel.
Die kosten zijn dus in het totale plaatje ook niet mee genomen.
Datzelfde gold destijds ook voor al die Daewoo/chevrolet modellen.
Tegen de tijd dat de problemen ontstaan zijn de auto's al lang en breed uit de garantie,dus,draai jezelf op voor de kosten.
Er werd voor weinig een installatie ingeplempt,want de hoeveelheid deed de prijs drukken van de installatie en de kop werd geen hol aan gedaan.
Maar goed,voor de BMW van de TS is nog wel een mooie installatie te vinden,mits die met een aantal zaken rekening houd,ook betreft het hier een 6 cilinder wat ook de prijs van de installatie duurder maakt.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Opel, Lancia, Citroen, Ford, Chevrolet en VW leveren auto's af fabriek met LPG die indien nodig voorzien zijn van geharde klepzetels en eventuele andere aanpassingen. (met behoud van de garantie)
De Mazda 2 Bifuel is alleen in de markt gezet omdat deze zo in aanmerking komt voor de 14% bijtelling, alleen hebben ze om kosten te besparen de auto niet uitgerust met geharde klepzetels waardoor de kleppen wel erg vaak gesteld moeten worden en niet lang meegaan. (met de eigenaren van deze auto's is inmiddels een regeling getroffen)

NL is zeker niet het enige land waar het voordelig is om op LPG te rijden. Dit beweerde je eerder ook al terwijl dat absoluut niet zo is.
In een groot deel van Europa is het voordelig om op LPG te rijden. In de landen zoals bijvoorbeeld België, Duitsland, Polen en Italië is LPG zeer populair omdat deze zo voordelig is. In Italië rijden er bijna een miljoen auto's op LPG en CNG. (Al sinds jaar en dag)
LPG is booming in Europa.

Je bent zo te horen niet meegegaan met de tijd. Verdiep je er eens in plaats van dingen te beweren die achterhaald zijn.
(stappenmotor op LPG installatie, alleen voordelig in NL, diesel is beter bij 25000 km of meer per jaar)

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

Heren primera p11 en richard9712....
zijn jullie nu klaar met dat haantjes gedrag en elkaar de les te lezen ?
Hier heeft TS toch niets aan...die heeft sinds 14 september niet meer gereageerd.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

De TS kan niet beweren dat die geen info heeft gehad in ieder geval.
En,het heeft absoluut niks met haantjes gedrag te maken,het is een goede onderbouwde discussie en daar is derhalve niks mis mee.
We bliiven respectvol met elkaar omgaan.

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

[quote=primera p11]We blijven respectvol met elkaar omgaan.[/quote]
Dan is het goed...

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Maar Hans,deze discussie over lpg hoort eigenlijk ook niet op problemcar.
De site is om problemen op te lossen en feitelijk is er geen probleem,alleen een vraag omtrent lpg inbouw.
En daar is verder op geborduurd,en de TS zal nu wel voldoende info hebben om een goede keuze te maken omtrent welke installatie hij zal kiezen.

Hans4040 (310) PRO, 10 jaar geleden

Klopt helemaal...maar jij was de eerste die reageerde.

Ik heb TS een mail gestuurd met de vraag wat hij nu met het topic wil, maar nog geen antwoord.
We wachten nog even af.

mvg.
Hans

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.