auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW E3-Serie 1972: LPG-probleempjes

Bouwjaar: 1972, Motorinhoud (cc): 2800

De auto heeft 2 register carburateurs en een bosch-verdeler met vacuum-vervroeging en vacuum-verlating en contactpuntjes



Als ik de ontsteking van de auto afstel zoals het voor Benzine officieel hoort en dan de vacuumleidingen (vervroeging en verlating) weer aansluit dan ploft de moter in de uitlaat bij gas los.(= veel vacuum)



Haal ik nu de vacuumleiding voor de verlating los van de verdeler en plug ik deze af met een boutje dan is het ploffen weg maar gaat het stationair omhoog (want meer vervroeging; deze 2 leidingen zitten aan 2 kanten van hetzelfde vacuumdoosje aan de verdeler en houden volgens mij elkaar in balans.)



Vraag 1: hoe kan ik het best de ontsteking afstellen voor LPG-gebruik? (vroeger? Later? met of zonder verlatingsvacuum?)



Verder kan ik het stationair-mengsel op LPG niet stabiel houden; ik moet steeds de mengselschroef een stukje verdraaien om het blok mooi rond te laten draaien. Ik heb het idee dat het ook te maken heeft met een nieuwe tankbeurt (andere gas-samenstelling?)



Vraag 2: Is dit een aanwijzing dat mijn 2de trap in de verdamper kapot is?

Geplaatst door

janspeed2 (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zal misschien een domme vraag stellen , maar wat bedoel je met vacuum-verlating ?



Knallen in de uitlaat bij gas los duidt op onverbrande benzine in de uitlaat. Te rijk mengsel misschien?



Wat betreft LPG - volgens mij moet het ontstekingstijdstip precies hetzelfde worden afgesteld als voor benzine.



Over het slecht stationair lopen op LPG - Ik zou het toch in de ontsteking zoeken. Op LPG zal een fout eerder aan t licht komen, zeker omdat het nog een conventionele ontsteking is, dus een lagere onsteekspanning.



rfbroek 0

21 jaar



Bij oude carburateur-auto's (eind jaren 70) zijn ze destijds al begonnen met schoner maken van de uitlaatgassen, ook al was het nog primitief.



Het schijnt zo te zijn dat bij gaslos vanaf hogere toeren (= veel vacuum) het mengsel met minder vervroeging schoner verbrand.

daarom is men verdelers gaan toepassen met een onderdrukdoos met 2 vacuumaansluitingen erop: 1 om de grondplaat van de verdeler te vervroegen (kleine gasklepopeningen bij constante snelheden) en dus ook 1 om 'm terug te verlaten (in geval van helemaal gaslos bij hogere toerentallen)



Is warmtegraad van de bougie nog van invloed?



Misschien nog maar eens de hele ontsteking eens nalopen.

Ik ga ook maar eens de centrifugaal en vacuum vervroeging in de verdeler checken. Eens bekijken of deze wel lekker vrij beweegt.









janspeed2 0

21 jaar

ik heb zelf vroeger een 520 4 cilinder gehad met twee stro(nt)mberg carburateurs en op gas.

-Ten eerste kan het misschien niet zo zijn dat je de twee vacuumslangen verwisseld hebt. Immers de vervroeging treedt pas in als de smoorklep geopend wordt en dan valt juist de verlating uit.

-Ten tweede is het ontstekingstijdstip op benzine prima om op gas te rijden.

-Ten derde wil ik je adviseren om de uitlaatkleppen 0.05 mm ruimer te stellen dan fabrieksspecificaties.

-Ten vierde denk ik dat wanneer je mengsel op gas niet stabiel is je mogelijkerwijs een slechte verdamper hebt. Let wel op dat de capaciteit van de verdamper groot genoeg is. Vroeger stond op verdampers voor grotere motoren de toevoeging SM bij de type aanduiding. Het is natuurlijk ook mogelijk dat je carburateurs niet synchroon staan.

-Ten vijfde raad ik je aan om NGK bougies te monteren. Die zijn uitermate geschikt voor gebruik bij autogas.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.