auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: lamellen achter koelventielatie

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d 150pk

Hallo,collega,s
ik heb een vraag over vacuum bestuurde lamellen achter de radiator en koelventilator ,het lamellen gaan sluiten wanneer de motor start en gaan open bij afzetten vd motor.het lamellen blijven sluiten ook bij warme motor.is het soms afhankelijk vd buitentemparatuur?wij dachten het lamellen voor het om snelle motortemparatuur te brengen.
Het is een 320diezel bwj 2003 commonrailmotor e46 150 pk graag info.het vacuumslangetje isverbonden tussen vacuumpotje vd lamellen mechaniek en de inlaatspruitstukdruk tussen in is elektrishe klepje luchtkanaal open en dicht te doen ,alvast bedankt voor de reacties

Geplaatst door

ocan (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De lamellen dienen voor de koeling van het watersysteem. Het vacuumklepje wordt door het motormanagment geregeld, d.m.v. een Duty-cycle.
Hierdoor kunnen de lamellen in een bepaalde stand blijven staan ( dicht, open...3/4 open enz, elke stand is mogelijk )
Op deze manier kun je de motor zeer snel op temperatuur brengen vanuit koudstart. ( lamellen dicht ), en maximaal koelen als het nodig is
( lamellen open ).

Volkswagen ( bepaalde types ) heeft ook zulks een toepassing met een zogenaamde wax-thermostaat die de lamellen bedient.

techniek16 0
badge

14 jaar

bedankt voor je reactie Mart,
wat mij opviel ook als motor warm is ,temperatuurmeter middenstand,uur gereden nog steeds lamellen dicht,buitentemparatuur geeft aan display +6 graden.zal het regelen onder het rijden doen?

ocan 0

14 jaar

De lucht gaat sowieso wel door de radiateur maar gaat dan naar beneden onder de auto door. Moderne diesel komen zowieso moeilijk op temperatuur zeker in de winter. Dus hij zal als je stilstaat vaak gewoon dicht zitten. En dan is het vaak ook nog zo dat de motor onbelast een veel hogere koelvloeistoftemperatuur gebruikt als onder het rijden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

wat mij opviel ook als motor warm is ,temperatuurmeter middenstand,uur gereden nog steeds lamellen dicht,buitentemparatuur geeft aan display +6 graden.zal het regelen onder het rijden doen?

Het regelen vindt inderdaad plaats als de motor loopt...of als je rijd met de auto. Als de auto niet loopt ( auto van contact ) Geeft de ECU het commando de kleppen te sluiten. aan de hand van de temperatuur in het motorblok , dat gemeten wordt via een koelvloeistofsensor, stuurt de ECU via een duty-cycle de de stand van de lamellen.

Groeten PAB

techniek16 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.