close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 5-Serie: Managementlampje BMW E39

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 528i

Goedemorgen,

Ik heb sinds gister een lampje branden van het management.

Heb deze laten uitlezen en hij gaf 5 foutmeldingen aan.

E4 Mengselafwijking (Bank 2) te groot

E3 Mengselafwijking (Bank 1) te groot

7B Kenveld van koeling onderbroken / massa / pluskortsluiting

CA Lambdaregeling aanslag (Bank 1) aan regelaanslag

CB Lambdaregeling aanslag (Bank 2) aan regelaanslag


Nu hebben ze al deze foutcodes gewist en het lampje was toen weer uit.

Nu liep de auto niet echt lekker op 6 cilinders heb ik het idee en het stationair toerental schommelt zo nu en dan.

Hij houd verder niet echt in maar hij loopt gewoon niet lekker.

Nu zeiden ze bij de garage dat er misschien een vacuumslang o.i.d. de veroorzaker zou kunnen zijn.

Heeft misschien iemand van jullie enig idee?

Alle tips zijn welkom.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Ruud

Geplaatst door

golfdriver83 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik zie 2 problemen:
a) een probleem met het mengsel op beide banken - kan een lekke slang zijn, maar ook een verouderde lucht massa meter.
b) Elektronisch geregelde thermostaat - draad onderbroken of kortsluiting, dan wel thermostaat overleden.

oldford 0
badge

13 jaar

Beste Oldford,

Bedankt voor je snelle reactie.

Het probleem met de eventuele lekke slang is nog wel te checken maar de thermostaat is dan wel wat lastiger.

Heb je misschien verder nog een tip hoe ik dat het beste zou kunnen aanpakken?

Indien het een lekke slang zou zijn moet ik dan bij de eerste en tweede cilinder kijken naar een slang?

Alvast bedankt voor je reactie.

Met vriendelijke groet,

Ruud

golfdriver83 0

13 jaar

Cylinders? Nee. Foutmeldingen gaan over banken - dat is de helft van het uitlaatspruitstuk.
Aangezien je dezelfde meldingen op beide banken krijgt (dus voor alle cylinders) zoek je naar iets algemeens.
BMW is berucht om lekken in de carter ventilatie, die niet van buiten af te zien zijn.
Maar verouderde luchtmassa meters komen ook regelmatig voor.

oldford 0
badge

13 jaar

Als de motor niet netjes stationair loopt is het probleem eerder de carterventilatie als de luchtmassameter, als de motor stationair draait draai dan een de olie vuldop los, als je dan een merkt dat er een hoog vacuum is of als je een hoop lawaai uit de opening hoort komen is de carterventilatie defect, deze worden bijna niet preventief vervangen omdat je er moeilijk bij kunt komen, als je hem vervangt vervang dan ook alle slangen, deze gaan vaak kapot bij het demonteren, controleer ook goed of de afvoer naar de peilstok open is (Ook in de peilstok).

Als je een probleem hebt met je lmm dan gaat je storingslampje vaak pas na een 100 tot 150 kilometer opnieuw branden, als je een valse lucht probleem hebt komt de fout vaak veel sneller weer terug.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Wederom bedankt voor jullie info.

Weet een van jullie waar deze zich precies bevindt?
Dan ga ik straks meteen kijken of ik iets gevonden kan krijgen.
Martin, het lampje gaat inderdaad vrijwel direct weer aan.
Meestal merk je ook wel dat je vermogenverlies hebt wanneer de LMM kapot zou zijn, toch?

Nogmaals dank voor jullie tips.

Gr. Ruud

golfdriver83 0

13 jaar

Onder het spruitstuk en dat moet verwijderd worden om de carterventilatie te vervangen.

Een lmm hoeft niet kapot te zijn om een storing te veroorzaken, het niet meer hebben van het volledig bereik (Het niet halen van de hoogste waarde bij volledige belasting) laat het lampje ook branden.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Hallo Martin,

Bedankt voor je bijdrage.
Nu ik weet dat het onder het spruitstuk zit begrijp ik dat dit dus niet 1 2 3 vervangen is.
Kun je er wel goed bij om te zien of er eventueel scheurtjes zijn?
Ik heb net "vluchtig" gekeken het was eigenlijk te donker om met een zaklamp iets te zien in die hoek.

Gr. Ruud

golfdriver83 0

13 jaar

Je kunt er niets aan zien als hij gemonteerd zit, het is wel zaak hier snel iets aan te doen, ofwel loopt de motor constant in noodloop wat het brandstof verbruik omhoog gooit, ofwel als de foutcodes gewist worden zal de motor een tijd te arm lopen wat erg slecht is voor de motor, ik heb het al een aantal keer meegemaakt dat een motor hierdoor kapot is gegaan.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

13 jaar

Hallo Martin,

Bedankt voor je snelle reactie.
Ik ga aankomende week de zaak loshalen.
Ben toch een vrij dus dan kan ik deze dag grotendeels besteden aan de demontage etc.
Ik houd jullie op de hoogte over de verdere ontwikkelingen.
Nogmaals bedankt voor een ieder zijn bijdrage.

Gr. Ruud

golfdriver83 0

13 jaar

Hallo allen,

Ik heb afgelopen zaterdag de carterventilatie vervangen en hij rijdt weer als vanouds!
Was toch stiekem wel een aardig karweitje.....(bij dealer zeiden ze 2 uur.... :-s).....
Maargoed uiteindelijk alles gelukt!

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage.

Groeten Ruud

golfdriver83 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.