close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: motor heeft geen power meer

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 335d (M57TU2D35)

Betreft hier een E90 335d (M57TU2D35) Touring van aug. 2007 met automaat. 68.000km gelopen. probleemloze auto....

Net naar huis gereden en motor niet zwaar belast, inhaalactie met normale (lees: giga) acceleratie gemaakt. Niets aan de hand.

2km later weer een sprintje maar geen normale versnelling... Toeren klimmen wel maar versnelling blijft weg.
Motor rookt niet, klinkt normaal maar er lijkt geen koppel te zijn. Ook schakelen gebeurd niet op de "normale" momenten/toerentallen.

DSC uitgeschakeld en toen vol gas opgetrokken, geen koppel (ook geen slippende wielen), kortom geen vermogen.
Luchtmassa stekkertje los getrokken, zelfde resultaat. Vermogen weg en blijft weg.
Kan wel mee gereden worden, duurt alleen lang voordat op snelheid is.
Verder lijkt de motor trager te reageren op gaspedaal, komt wel op in toeren maar trager als normaal.

"Schakelt" niet op normale toerentallen maar handmatig (flippers op stuur) geven ook niet de "normale" versnelling als er wel op juiste momenten/toeren wordt geschakeld.

Branden geen lampjes, in service menu alle vinkjes groen.

Wat kan dit zijn?

Geplaatst door

335d 2007 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan vanalles zijn, eerst uitlezen

Arnold684 0
badge

13 jaar

Bedankt voor de tip. Heb er direct werk van gemaakt en heb de codes genoteerd. Het zijn er nogal wat en eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik gister avond nog de kabel van de luchtmassa meter heb losgetrokken om daarna te gaan rijden om te kijken of die wellicht kapot was. Helaas was er geen verschil en heb de kabel dus weer terug gestoken. Daarna zijn dus de codes uitgelezen.
De problemen houden dus aan, zijnde geen vermogen en verder viel mij op dat de verbruik meter (bij vol gas geven) niet zo snel reageerd (naar max) als normaal. Lijkt wel of de boel "geknepen" is. Wordt dit verstaan onder noodloop? Als dat zo is waarom wordt noodloop niet aangegeven door een storingslampje/melding?

Enfin de codes:

(A118
D904
D907
C944
E704
E444
E447
(D7FF
E5C4
E5C7

Bij diverse meldingen werd "onbekend" opgegeven. Echter stond er ook bij enkele "storing niet actueel"

Ik ga speuren naar die codes, ben daar in het geheel niet thuis in dus als iemand kan zeggen wat het kan zijn, GRAAG!!!

335d 2007 0

13 jaar

een 3.5l , dus dan heb je er zeker een turbo opstaan? verlies van vermogen bij dieselmotors gaat vaak gekoppeld aan een defecte turbo

the-jelle 0

13 jaar

Ja dat klopt, Jelle. Deze 335d heeft 2 turbo's (klein en groot) en het blijkt een vacuum probleem (het ontbreken ervan) te zijn. Nu is echter de vraag waarom is er geen vacuum en waar komt deze vandaan normaal? Mijn kennis is beperkt op dit gebied helaas...
Nu werd er aangeboden de auto "tussendoor" te bekijken als ik hem liet staan maar daar heb ik (nu nog) niet voor gekozen. Rijden is geen probleem, mits geen lange afstanden werd gezegd.

Wat is de beste aanpak wat betreft zoeken?
Enfin, alle info is welkom aangezien ik weer wat ga leren... Nooit verkeerd, toch?

335d 2007 0

13 jaar

Het vauum is nodig om de variable schoepen te bedienen van beide turbo's en tussen beide turbo's zit ook nog een klep die met vacuum bediend word.
Wat vaak voorkomt bij deze motoren is de de vacuumslangetjes scheuren, als je de kap eraf haalt die bovenop de motor ligt zie je allemaal slangetjes lopen aan uitlaatzijde, controleer deze maar eens.
Met de genoemde foutcodes kan ik niks, is waarschijnlijk uitgelezen met een universele tester?

Arnold684 0
badge

13 jaar

Arnold,

Bedankt voor je tip en uitleg, ga morgen de slangen controleren.
Ja die codes zijn van een Universele tester en kan die ook nergens vinden :(

Ik begreep uit dit Topic ( http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... ) dat er meer "BMW turbo boys" zijn die met vergelijkbare problemen zitten. Hier leerde ik al een en ander en begrijp jou tip ook helemaal nu. THX


Ps

Dit plaatje gebruiken ze daar: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...

Jij doelt op slangetjes 11,12 en (boven) 14, toch? Wellicht hebben de 3.5 er meer, ik zal zien. Vaak blijkt onderdeel 1 of aan uiteinde 12 (=klep die de turbo "versteld") de boos doener bij de 2.0 serie

335d 2007 0

13 jaar

Vandaag de boel open getrokken en geconstateerd dat de vacuum slangen er niet helemaal "gezond" uitzien. De kunststof kap is door de dealer (dank u) erop gesmeten en daarbij zijn de slangen gaat schavielen over metalen delen van de motor....

Ik heb er foto's van genomen die hieronder staan.

Stap 1 is dus slechte stukken van deze vacuum-slangen vervangen. Ik ben niet van plan hele lengtes te doen aangezien die "uit het zicht" verdwijnen (lees: richting schutbord). Ik denk eraan door te knippen en met inwendige buis pluggen de slechte stukken te vernieuwen. Of zit ik dan aan "de capaciteit" van het systeem (lees: de klep die de turbo versteld werkt niet meer voldoende)?

Edit:
De vacuum slangen zijn verschillend in kleur (mantel). Zo is de slang naar voorkant blok rood en naar klep zwart. Enfin is op foto's te zien.

335d 2007 0

13 jaar

Het is opgelost!

Het blijkt dat niet alleen de slangentjes (zie foto's) lek waren maar ook de klep (zie schema hierboven in eerdere post met no 1=DRUKVERANDERINGS-ELEMENT) te zijn die kapot was.
Ik begreep dat deze klep vaker de geest geven (VW) waardoor de vanen van de Turbo niet meer versteld worden.
Ik blijf het wel vreemd vinden dat hiervan geen melding aan bestuurder wordt gegeven middels een brandend controle lampje...
Het schakelen op vreemde momenten/bij vreemde toerentallen is een gevolg van vermogen/koppel verlies doordat de automaat werkt met koppel.

Enfin onderdelen vervangen en hij trekt weer als een lier ;-)

Edit: genoemde schema is van een 320d echter is in principe zelfde systeem hoewel de 335d over 2 turbo's beschikt en dus ook over 2x klep no 1. Het is dus gokken welke je als eerste vernieuwd (ik had gelijk de goede en vraag me af waneer de ander gaat)

[url=http://img411.imageshack.us/i/img0195ni....][img]http://img411.imageshack.us/img411/7335/...[/img][/url]

[url=http://img233.imageshack.us/i/img0198r.j...][img]http://img233.imageshack.us/img233/6007/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://img406.imageshack.us/i/img0211x.j...][img]http://img406.imageshack.us/img406/3589/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

[url=http://img824.imageshack.us/i/img0212ts....][img]http://img824.imageshack.us/img824/7512/...[/img][/url]

Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]

335d 2007 0

13 jaar

Dank voor de info Fred,
Had gisteren precies hetzelfde... Heb dit topic meegenomen naar de dealer en het bleek exact hetzelfde te zijn....
Scheelt een hoop tijd (geld)...
Succes met je auto.. Hij rijdt super he!
Groeten!
Mark

gele 0

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.