auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Motor houd af en toe in, vooral bij warme motor

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: M54

Bij het storings zoeken kwamen de meldingen in en uitlaat nokkenas. Error Code P0344 Intake Camshaft Sensor‎. Ik heb beide sensoren vervangen. Het probleem van inhouden tijden optrekken blijft echter. Ook komt de storing P0344 na het resetten af en toe weer terug.

Geplaatst door

Cornelis02101961 (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De motormanagement (DME) unit krijgt zijn signalen van de sensoren aangeleverd via de kabelboom.
Sensoren verouderen en kunnen daardoor een te laag signaal afgeven. Daarnaast kan de overgangsweerstand in stekker-verbindingen oplopen door corrosie, ondanks de afdichtingen die daar worden toegepast. Ook dan komt er een te laag signaal op de betreffende ingang van de DME-unit te staan. Dit kan de aansturing van de motor behoorlijk in de war sturen. De verbindingen van de volgende sensoren dienen zeker te worden gecontroleerd:
- krukas sensor
- nokkenas sensor
- koelwater temperatuur sensor
- inlaatlucht temperatuur sensor

- gasklep potmeter

Alle stekker-verbindingen van de sensoren een/ meer keer loshalen* + insprayen (contactspray) + vastzetten kan helpen. De rubber afdichting uit elk vrouwtjes stekkerdeel daarbij niet verliezen ...
Verder is het ook de moeite waard de stekker van de kabelboom aan de DME-unit (motorruimte, schutboard links, voor de auto staande) te controleren op geoxideerde contacten.

Levert dit alles niet het gewenste resultaat op, dan wordt het zoeken naar mogelijke sluiting in aders van de kabelboom ...


*) Eerst accu -pool los, om opslag storingen te voorkomen.

Bedankt zover, ik ga morgen de temperatuur sensor vervangen. Weet u welke sensor ik moet vervangen, er zijn er twee.

Welke de koelwatertemperatuur sensor is kun je opzoeken op www.realoem.com, bij juiste bouwjaar + motortype.
Voordat de sensor vervangen wordt zou ik eerst een test doen door bij warme motor de sensor los te koppelen en vervolgens een flink stuk draad tussen de klemmen van de stekker te steken.
Bij warme motor dient de weerstand van de koelwatertemperatuur-sensor af te nemen (vanwege de NTC die erin zit).
Een lange draad is dan de vervanger voor de lage(re) weerstand bij warme motor.
Als dit geen enkel effect heeft op de motorloop, zit het probleem ergens anders ...

De kabelboom-stekker schoonmaken (met dubbel gevouwen stukje schuurpapier) + insprayen van alle stekkers is ook een aan te bevelen aktie.

Je zou natuurlijk de motor ook eens kunnen laten uitlezen en kijken welke temperatuur er wanneer binnen komt, als een motor slecht gaat lopen als hij bv warm is en het zou aan de temperatuur sensor liggen is zoeen afwijking ook op een uitlees computer goed te zien. Dan kun je gelijk zien of er ook andere afwijkende waarden zijn.

Even de temperatuur sensor vervangen zit er tegenwoordig niet meer in, bij jou motor moet je meestal het inlaatspruitstuk verwijderen om er bij te kunnen komen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

12 jaar

Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb alle stekkers waar ik bij kon los gehaald en ingespoten met contact cleaner. Voor zover ik het nu kan bekijken gaat het beter. Temperatuur afgelezen, na een tijdje rijden IAF temp 38 graden, en water temperatuur 98 graden. Zijn dit goede waarde's ?

Gr Cor

De inlaatlucht-temperatuur lijkt me redelijk; de koelwater temperatuur lijkt wat aan de hoge kant (maar zeker geen reden om de sensor te vervangen). Het kan geen kwaad om de radiator eens schoon te spuiten met een tuinslang.

Belangrijker is uiteraard of de klachten verminderen, of liever nog, verdwenen zijn. Het volgende kan wellicht ook helpen:
Een fles Forté (voor benzine motoren) toevoegen aan (ongeveer) een halve tank brandstof. Dat maakt de injectoren, de brandstofdruk-regelklep en de rest van het brandstofsysteem schoon. Zo'n schoonmaakbeurt levert bijna altijd een soepeler motorloop op. Is trouwens het brandstof filter al eens vervangen ? Als dat vervuild is, kunnen de hier beschreven klachten ook (maar vooral bij vollast) optreden.

Goede tips. Ik heb een flesje benzine injectie vloeistof in de tank gedaan. Klopt het dat de temperatuur van de ETC en IAT vrij hoog blijven na zo´n 3 uur stilstaan. Namelijk 60°c om 63 °c. Zouden deze niet de ongeveer de buitenlucht temperatuur moeten aangeven. Ik ga het morgenochtend nog een keer proberen. Brandstof filter niet vervangen, was volgens BMW geen normaal vervanging product, kosten waren ook hoog ..

Na 3 uur met deze buiten temperaturen is de motor niet koud.
Buiten temperatuur meet je na een nacht stil staan, voordat er gestart wordt.

oldford 0
badge

12 jaar

Nu eerst de injector reiniger (bij normaal gebruik van de auto) z'n werk laten doen.
Als vervuilde injectoren de oorzaak waren van de klacht moet al vrij snel verbetering optreden. Zo niet, dan kan het een (niet helemaal goed werkende) sensor zijn of diens verbinding met de DME-unit.
Als een sensor goed werkt, moet loskoppelen ervan (ons even niet bekommerend om de opslag van een bijbehorende 'storing' in het storingsgeheugen) direct een slechtere motorloop opleveren. Aldus valt te testen of de krukas sensor - niet tegelijk losgooien met -, nokkenas sensor en koelwater-temperatuur sensor naar behoren werken.
Als een sensor niets/ weinig lijkt te doen, dan de stekkerverbinding van de kabelboom aan de DME-unit (een paar maal loshalen + insprayen + weer vastzetten. Als een te hoge contact overgangsweerstand (door corrosie) de oorzaak is van te weinig signaal van een/ meer sensoren naar de DME-unit, dan moet deze door de loshaal/ vastzet-aktie snel verdwijnen.

Een niet goed werkende (te lage druk leverende) benzinepomp kan de beschreven klacht ook veroorzaken. Als het brandstof-filter aan vervanging toe is (zo eens in de 4 of 5 jaar, afh. van jaarkilometrage) doordat het vervuild is geraakt, kan een benzinepomp die met schoon brandstoffilter makkelijk de brandstofvraag aankan, bij een vervuild filter net tekort schieten.
Als het nog niet eerder is gebeurd, dan zeker doen. Een brandstof filter kost minder dan E 50,- + kosten van monteren.

Het afkoelen van koelwater van bedrijfstemperatuur naar omgevingstemperatuur duurt een groot deel van de nacht. Immers, de koelwaterpomp + radiator helpen bij een stilstaande auto (bijna) niet om het warme water in contact te brengen met de koudere omgeving. De warmte-inhoud van water is veel groter dan die van lucht en deze warmte moet bij een stilstaande auto allemaal via geleiding + straling worden afgevoerd.

Hij rijdt nu een stuk beter, ook de foutmeldingen blijven weg. Aan iedereen mijn dank.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.