Problemen begonnen deze zomer op de flanken van de Ventoux. Ik moest daar stapvoets naar boven rijden en plots ontplofte het waterresevoir naast de radiator. Met de hulp van BMW Assitance werd de wagen naar een BMW garage getakeld. Daar werd er een nieuwe radiator geplaatst en waterpomp en thermostaat nagezien, nadien getest en goed bevonden. Verder rij ik in grote hitte naar Spanje en Portugal zo'n 4000km zonder problemen. Enkele maanden later rij ik van de snelweg een stad binnen op zoek naar een parking en tot mijn grote verbazing zie ik dat de temperatuur meter in het rood staat. Opnieuw krijg ik weer hulp van BMW assitance. Een BMW monteur komt langs en stelt vast dat de visco koppeling kapot is. Deze wordt vervangen en wagen loopt weer. Een maand later na ongeveer 1200 km. loopt de motor opnieuw warm.
Voor alle zekerheid heb ik nu de waterpomp en thermostaat nagezien maar alles lijkt normaal.
Zou het kunnen na zoveel kms dat de koppakking toch kapot is ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dat vermoeden zit er wel in..Je kunt hem eens laten testen, met een CO-snuffelaar..
Het reservoir aan de zijkant van de radiateur is overigens ook los te verkrijgen, net zoals de afdichting ervan.
Gr Stefan
Kun je eens meer uitleggen hoe dat in zijn werk gaat met een CO snuffelaar ?
14 jaar
Dat is een vloeistof die in een pijpje zit en die houden ze boven het koelvloeistof reservoir, en als er uitlaatgassen in het systeem zitten verkleurt de vloeistof, het controleren is een kwestie van een paar minuten.
14 jaar
ik zou hem maar eerst goed ontluchten..blijft de termostaat niet dicht?heb je dat ook gecheckt..?
Zo te lezen staat onderaan dat waterpomp en thermostaat gecontroleerd zijn..
14 jaar
Waterpomp ligt en thermostaat liggen op dit moment eruit. Beide onderdelen zijn in prima staat. Toch monteer ik een nieuwe thermostaat. Nu ga ik alles weer monteren en trachten het systeem te ontluchten. En dat is niet eenvoudig, .... want ik lees hier verschillende versies om dit succesvol te laten verlopen. Ik ga van alles proberen maar als er iemand de juiste methode weet dan hoor ik het graag.
Nadien volg ik het advies van Stefaan voor een CO controle.
Later meer nieuws van mij !
Toch al veel dank voor de snelle antwoorden.
14 jaar
Je hoort inderdaad veel verschillende soorten manieren, mocht het echt niet lukken, kun je de voorkant de auto auto eens een stuk omhoog brengen.
Ik zou gewoon het systeem vullen, contact aan, verwarming op warm zetten, aanjager op stand 1, motor laten lopen, zonodig bijvullen, geef een paar keer gas, als de ks niet meer verder zakt, kun je de dop eens erop draaien en de ontluchtings nippel(s) wat open draaien,tot dat de lucht eruit is, hier mag alleen nog maar koelvloeistof uitkomen, motor laten afkoelen en indien nodig nog even bijvullen,
Als de temperatuur mooi in het midden blijft staan, hij warme lucht binnen blaast en de slangen en radiateur mooi even warm worden zou het goed moeten zijn.
Succes!
14 jaar
Ontluchten gaat niet !
Wagen 20 cm hoger gezet. Heb alles gedaan zoals Stefan heeft beschreven. Verwarming werkt niet. Beide slangen zijn warm. Temperatuur meter blijft mooi in het midden. Als motor warm is komt er stoom uit de ontluchtings-schroeven in plaats van water. Dus dit zal niet goed zijn.
Wie kan mij nog iets voorstellen ?
14 jaar
Richs
Dit is dus een teken dat er nog lucht in het systeem zit, ontluchtingsschroef even open draaien tot dat er alleen maar koelvloeistof uit komt, schroef dicht draaien, even wachten en nogmaal herhalen, verhoog desnoods even het toerental, of geef kort achter elkaar een paar keer goed gas..( wel schroefje even dicht draaien ) Zo moet het toch echt lukken.
Als de koppakking of kop kapot is, en er zo teveel druk in het systeem komt, kun je hem ook nooit goed ontlucht krijgen en het kan dit als gevolg hebben,
Maar eerst even zeker van het probleem zijn..
14 jaar
Oef ! Eindelijk gelukt. Drie tot viermaal gedaan zoals hierboven beschreven en opeens was er circulatie en de verwarming werd ook ok. Ook geen stoom meer. De motor heeft een halfuur stationair gelopen en alles lijkt nu normaal. Er is wel een druk te voelen op beide slangen. Maar gemakkelijk in te knijpen. Is dit normaal ?
Voor een CO test moet de wagen enkele kms gereden hebben of wordt er gemeten met een koude motor ?
14 jaar
Voor het meten van de test maakt het eigenlijk niet veel uit..
Wat van druk op de slangen is wel normaal, zolang ze maar niet keihard worden is er 'niks aan de hand'
Tijdens het rijden word alles gekoeld, en zullen de slangen iets zachter zijn dan dat je de auto een uur stationair laat lopen.
Gr Stefan
14 jaar
Vergeet ook niet dat de radiateur dop opent bij +/- 1,8 bar..
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar