BMW 525 tds touring: motor schokt bij een bepaalde snelheid

Bouwjaar: 1992

goede morgen,

eerst een stukje legende. heb deze auto overgenomen bij een km.stand van 180.000 km. en deze staat nu op 230.000 km.
vanaf eigenlijk het begin heb ik het volgende geconstateerd.

1. bij een snelheid van +/- 90 km/u. gaat de automaat
in "overdrive", het toerental daalt vervolgens naar 1500 rpm
en op dat moment begint de motor te schokken. een beetje meer
gas gaat dit over!
2.bij stilstand en wil vervolgens de airco bijzetten, slaat de
motor meestal af. ook bij het afremmen naar stilstand, met
airco aan, slaat deze ook af!
3.als de auto een paar dagen heeft gestaan, start hij moeilijk.

heb 't volgende gedaan:
brandstoffilter vervangen
brandstof opvoerpomp in tank vervangen
compressiedruk opgemeten ( tussen 16 BAR en 16,2 BAR !?)
verstuivers vervangen en afgeperst op 130 BAR.
gloeibougies vervangen

VRAAG.
moet de motor vervangen worden!
een compressiedruk van 16 bar, is dat niet te weinig!
moet de hd. brandstofpomp vervangen/gecalibreerd worden!

moet verder bekennen dat er weinig expertise en informatie op het eiland aanwezig is.
ben een beetje huiverig om de auto ergens te brengen voor reparatie, daarom doe ik het allemaal zelf.

gaarne kijk ik uit naar jullie advies en alvast bedankt.

mvg. johan

johan woei

Geplaatst door johan woei (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

Johnny5752 (0), 19 jaar geleden

Zit er op Curacao geen BMW dealer? Compressiedruk zou ik niet weten, maar bestel een vraagbaak, daar staan alle gegevens in. Je hebt internet, stuur ff een email naar BMW Nederland of een dealer. Ik krijg een beetje het idee dat hij te weinig brandstof krijgt bij lage toerentallen, dus probeer de pomp iets hoger af te stellen. Motor vervangen lijkt me nog niet nodig, als deze motoren een beetje normaal onderhouden zijn moeten ze makkelijk 400.000 km mee kunnen.
Ook vanwege het moeilijk starten na een paar dagen stilstand neig ik naar om aan de pomp te denken, net of de brandstof niet snel genoeg opgepompt wordt en de pomp harder gaat draaien als je vermogen vraagt.

derida (0), 18 jaar geleden

Kunnen de sleepcontacten in de brandstofpomp zijn. Zoek onder Google naar : Krallenschleifer E 34. Dan vindt je een handleiding hoe deze Krallenschleifer te vinden en de reinigen. Klusje met veel voorzichtigheid en zorgvuldigheid uit te voeren !!!!

derida (0), 18 jaar geleden

Kunnen de sleepcontacten in de brandstofpomp zijn. Zoek onder Google naar : Krallenschleifer E 34. Dan vindt je een handleiding hoe deze Krallenschleifer te vinden en de reinigen. Klusje met veel voorzichtigheid en zorgvuldigheid uit te voeren !!!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.