Hallo allemaal,
Recent in bezit gekomen van een BMW 316i compact e36 van 1999. Gekocht bij de dealer met 70.000km op de teller. Motor liep als een zonnetje.
Auto is van eigenaar geweest die met name de laatste jaren veel korte stukken heeft gereden.
Auto beschikt over Serpi Star alarm (rood/grijs knopjes).
- Auto 2-3 weken in bezit. 1x een probleem gehad 's ochtends dat auto niet wilde starten. 5-6 keren moeten proberen (telkens niet langer dan 2-3 seconden) voordat auto startte. Auto had de dag ervoor gewoon prima gelopen. Daarnaast de twee weken daarna geen problemen gehad met start, auto liep super (al start de auto bij warme start net iets sneller).
- Gisteren met de auto 400 km (max 120, rijden nieuwe stijl) gereden snelweg- geen problemen ervaren
- Vanochtend Euro 95 getankt bij onbemand tankstation (Tinq) 20 liter en onderweg naar plaats van bestemming. Snelweg circa 100 km. Tijdens rijden ervaren, 10-15 minuten na tanken (kan toeval zijn) dat auto wat onrustiger liep (zeer licht schokkering soms, frequentie 2-3 x, eigenlijk nauwelijks op te merken, maar als je de auto kent en gewend ben, weet je dat ie anders aanvoelt). Continue max. 120km/h gereden. Tussen stop gemaakt en auto circa 20-25 laten staan. Bij het wegrijden vervolgens viel mij op dat auto niet startte, d.w.z. startmotor werkte prima, auto sloeg ook aan (startte dus eigenlijk wel), maar toerental zakte binnen 1-2 seconden na start direct naar 0 en moter sloeg direct af. Circa 5-6 maal geprobeerd, echter motor sloeg direct af. Toen geprobeerd via gaspedaal auto op laag toerental te houden direct na start en zo te rijden en zo weg te rijden. Aantal malen bij stoplicht (binnen 5 minuten na vertrek) is motor wederom afgeslagen. Auto was daarna direct te starten en bleef lopen zodra minimaal toerental werd behouden (circa 1000). 10 minuten verder gereden en daarna auto geparkeerd op plaats van bestemming. Na mijn afspraak van circa 1,5 uur auto gestart en motor liep prima (waarbij ik had verwacht dat ik het probleem nog had). Teruggereden en circa 100km gereden naar dealer om auto na te laten kijken. Onderweg eens wat meer gas gegeven dan normaal af en toe. Zoals verwacht :-) bij dealer waar ik auto had gekocht (niet BMW) aangekomen en probleem kon niet worden gereproduceerd. Motor liep stationair prima. Niet uitgelezen, men gaf aan dat dit alleen nut heeft als lampje had gebrand. Verder gereden naar winkel, auto 20 minuten laten staan en toen gestart en probleem idem. Motor sloeg direct af na starten. Wederom met laag toerental behouden proberen weg te rijden. Naar tankstation, nu eens Euro 98 getankt (omdat ik denk dat het mogelijk aan Tinq heeft gelegen) en volledig volgegooid. Bij wegreden probleem idem. Terug naar dealer. Probleem bij start. niet reproduceerbaar. Auto 2 x 15 minuten laten staan, start prima.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken? Ik heb het idee dat motor bij het achteruit rijden ook de neiging heeft om af te slaan en toerental daalt (1x nog gehad). Nu terug naar huis gereden en auto loopt weer als een zonnetje.
- Kan dit door de benzine zijn veroorzaakt of is dit toeval?
- Kan dit veroorzaakt zijn door feit dat auto voorheen altijd korte stukken heeft gereden en auto gisteren pas weer eens wat km heeft gelopen?
- Is het een idee om zo'n additief toe te voegen aan de benzine om e.e.a. te reinigen?
- Andere ideeen/ suggesties.
-Kan dit veroorzaakt worden door alarm kastje dat e.e.a. afsluit?
Alvast hartelijk dank. Excuses voor het lange verhaal.
mvg
fabian
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
- Klopt het inderdaad das uitlezen pas zin heeft indien een lampje brand of heeft gebrand?
- Iemand tips wat ik misschien zelf zou kunnen nakijken (vocht/vuil?) (eventueel garage werkboek?)
E36 heeft volgens mij in Europese uitvoering geen motor-lampje.
Kun je zelf zien: gaat dan ook niet aan met contact aanzetten.
Zonder lamp kan uitlezen zijn nut hebben. Je weet niet of er wel of niet een foutcode is.
Controle van de waardes van diverse sensoren heeft altijd nut.
Dank je wel old Ford. Enig idee wat het zou kunnen zijn? Anders eerst maar even langs de BMW dealer om te kijken of er iets uit te lezen valt.
11 jaar
SerpiStar :) Da's lang terug!! Eigenlijk foutloze systemen, maar zijn ook uitleesbaar in specifieke gevallen.
Toch eerst de auto zelf uitlezen inderdaad, misschien vind je daarin de oorzaak of een aanwijzing. Sowieso handig om na t uitlezen alles te wissen, zodat je evt kan zien welke meldingen terugkomen nadat de storing zich heeft voorgedaan. Nu kunnen er oude meldingen instaan die misschien niet meer actueel zijn.
Dit type motor kan overigens best weleens last hebben van een vervuild gasklephuis of poreuze vacüumslangen bij het gasklephuis.
Hartelijk dank Alex. Vanochtend ging de koude start prima. Na bezoek van 1,5 uurtje elders, wederom problemen met starten. Niet echt een pijl op te trekken.
@Alex @old ford: Ik heb op Youtube aantal video's geplaatst van het probleem (let maar niet op het Limburgse gebrabbel;-). Deze week ga ik de auto (laten) uitlezen; Dealer was gesloten om zaterdagmiddag.
1/3 Auto start (al brandde tijdelijk ff lampje ontsteking): http://youtu.be/v8611W-8emo
2/3 Start probleem zicht en hoorbaar: http://youtu.be/mZvlkorsyfQ
3/3 Start probleem zicht en hoorbaar: http://youtu.be/SjVLoo2m6nc
11 jaar
Enig idee of deze BMW 316i compact van 1999 een OBD of OBD2 aansluiting heeft? Heeft deze nog de ronde 20 pins OBD1 aansluiting in de motorruimte?
11 jaar
E36 heeft een ronde 20-polige stekker in de motor-ruimte.
OBD2 ondersteunt deze niet, dat was alleen in Amerika en daar is de 316 niet geleverd (met OBD2).
Officieel bestaat OBD2 hier niet eens, wij hebben EOBD en dat is verplicht vanaf 2001.
Hmm, aan de hand van de filmpjes denk ik aan de BDP/Krukassensor.
Dank je wel Alex. Ik laat jullie iets weten zodra er mee info is.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar