BMW 3-Serie: Motor valt uit wanneer de wagen uit versnelling wordt gezet.

Bouwjaar: 1996, Brandstof: LPG, Motorcode: M52B20

De wagen van een vriend van me (e36 320i touring 150 000km's) is een half jaar geleden uitgerust geweest met een bygas lpg-stysteem,sindsdien is het probleem begonnen.
Als de wagen uit versnelling wordt gezet bij bijvoorbeeld een stoplicht dan gebeurt het soms dat hij stilvalt.Het valt niet heel veel voor maar wel genoeg om niet te kunnen vertrouwen op de wagen.
Het probleem doet zich zowel op lpg als op benzine voor.
Bij de lpg-installatie had met ook een klepsmering geïnstalleerd op de inlaatcollector die werkt op onderdruk.
Deze was veel te rijk afgesteld en heeft er op één dag een hele bus olie doorgejaagd daarna is hij uitgeschakeld geweest.
Mijn indruk was dat er misschien een component dat gevoelig is voor vervuiling daardoor niet goed meer functioneerd.
Bij de lpg installateur kan mijn vriend niet meer verder geholpen worden,omdat het ook op benzine voorvalt beweren ze dat zij er niets mee te zien hebben.
Graag had ik te weten gekomen welke onderdelen dit euvel zouden kunnen veroorzaken,de gasklep heb ik reeds gereinigd maar niets bijzonders aan gevonden.Ik dacht eventueel aan de stationair regelklep (dat ding onder de inlaatcollector) ,maar deze is nogal moeilijk bereikbaar.

Jeroen5340

Geplaatst door Jeroen5340 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Meestal gewoon een luchtlek, zeker als er gas is opgebouwt is kan er tijdens de montage wel een slang van de bv de carterventilatie kapot zijn gegaan.

Controleer alle onderdruk leidingen en slangen tussen de lmm en het inlaat spruitstuk


gr Martin

Jeroen5340 (0), 10 jaar geleden

Ik zal het dit weekend nog eens nakijken.Vorige keer had ik geen lekken kunnen vinden maar de carterventilatie heb ik maar oppervlakkig kunnen controleren aangezien deze leidingen nogal moeilijk bereikbaar zijn.

Jeroen5340 (0), 10 jaar geleden

Vandaag nog eens gecontroleerd op luchtlekken maar niets gevonden.
Een half uurtje met de wagen gereden,stevig geaccelereerd zonder problemen.Geregeld van 3de versnelling naar neutraal geschakeld zonder dat het toerental wegviel.
Op het einde van de rit wou ik parkeren,ik gaf even gas in achteruit en daarna viel de wagen net niet stil en begon hij zijn toeren te zoeken.(schommelen)

Jeroen5340 (0), 10 jaar geleden

De valve saver die een hoop olie in de wagen geloodst heeft bevindt zich bovenop de inlaatcollector,op die zelfde plaats maar dan onderaan de collector bevind zich een 'idle control valve' die volgens mij ook wel eens vol olie zou kunne zitten.
Ik heb gelezen dat wanneer deze vervuilt is er stationair een onregelmatig toerental kan ontstaan.
Deze uitkuisen of vervangen zou uitsluitsel kunnen geven,helaas is deze heel moeilijk bereikbaar dus zou ik graag iemands mening horen of dit wel een waarschijnlijke oorzaak zou kunnen zijn.
I

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.