BMW 3-Serie: motor word warm

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.18i

mijn probleem.

Het eerste wat er mis ging was dat me het lampje van de koelvloeistof ging branden.
Toen ik dit had bij gevuld ging ik de autobaan op en ging het weer branden.ik heb dit
een paar keer herhaald met bijvullen maar ging steeds weer branden.ik heb toen de
auto stil gezet laten lopen met de dop eraf en bij gevuld en toen die warm werd ging de
koelvloeistof borrelen in het reservaar wat normaal duidt op een kappote koppaking,
omdat hij dan druk gaat opbouwen in het koel systeem ofzoiets hebben ze mij verteld
in een garage.maar toen ik ben gaan verder bellen zeiden ze dat het niet veel
voorkomt bij dit model met deze kmters de auto heeft precies 150.000 gelopen
en mijn vraag is of dit mogelijk kan zijn en of er niet nog een manier is hoe ik de koppaking
kan testen of die kapot is want de reparatie kost toch al gauw tegen de 850 euro.want het
vreemden vind ik ook dat ik dan gewoon kan rijden en dan gebeurd er niks met warm worden
ofzo en dan rij ik de straat uit en loopt de temperatuur gelijk het rode in.en het lampje van de
koelvloeistof brand vrijwel constant terwijl ik hem gewoon altijd bijvul.
ik hoop dat iemand wat punten heeft waar ik eens na kan kijken wat het misschien kan zijn.
alvast heel erg bedankt.
mvg tim

timfrissen

Geplaatst door timfrissen (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

sjonnie1952 (0), 16 jaar geleden

Beste Tim,
Eevn alles op een rijtje.
1 - koelvloeistoflampje ging branden - Een teken dat het koelvloeistof niveau te laag is volgens de sensor.
2 - koelvloeistof bijgevuld weer bijgevuld tot 3 x toe - Conclusie, je koelvloeistof verdwijnt ergens naar toe
3 - Borrelen houdt in dat de lucht in het circuit vloeistof omhoog duwt.
4 - een kapotte koppaking is niet afhankelijk van km stand maar van de rijstijl (hoe voorzichtig rij ik mijn BMW naar bedrijfstemperatuur)

Hoe kan je koelvleistof kwijtraken ?
a - lekkage bij de rubbere slangen of radiateur, dat zou zichtbaar moeten zijn als het een grote is.
b - als het een miniscul lekkage is, dan gaat het lekken als de motor warm is en de koelvloeistof circuit onder druk staat.
Het lekken merk je dan niet onder het rijden. De radiateur ligt niet open en bloot zichtbaar.
Advies!! Laat jou koelsysteem door de garage onder druk zetten en jou radiateur checken op lekkage.
c - Kapotte Koppakking behoort inderdaad tot 1 van de mogelijkheden.
Koelvloeistof kan bij een kapotte koppaking 2 to 3 kanten uit.
1 - naar het oliekanaal (dan zou je slush moeten constateren op je olie pijlstok of water reservoir)
2 - Tussen jou motorblok en cylinderkop naar buiten
3 - naar 1 of meerdere cylinderkamers (afhankelijk van de scheur in de pakking)
Idien het mogelijkheid 3 betreft zal jij moeten checken als er meer dan normaal condense water uit jou uitlaat komt
als de motor koud drait of... bij warme motor condense (stoom) uit de uitlaat.

Ik zou zeggen ga op onderzoek uit met veel succes

Groeten John

boccaccio (0), 16 jaar geleden

@ sjonnie1952

Mooi en duidelijk verhaal.

duc998s (0) PRO, 16 jaar geleden

Een lekke koppaking komt bij dit type niet vaak voor,als het voor komt kun je dit ook vanaf de buitenzijde controleren,bij de 4e cylinder,aan de achterkant komt dan de pakking naar 'buiten' lekkage is dus voor 99%
bij dit type op de 4e cylinder.
Wat wel 'vaak'...voorkomt is een gescheurd koelvlstof reservoir,zit naast de koeler (goed kijken,moeilijk te zien)
of thermostaathuis wat lekt,of het voorste en het achterste water buisje (poreus),dit moet je dus zo kunnen zien.
Als je de motor laat lopen zonder koelvlstof dop gaat het ALTIJD borrelen/koken,want je verlaagt het kookpunt,
niet doen dus,want je verliest alleen maar koelvlstof,en je krijgt lucht in je systeem.
gr C

izzi (0) PRO, 16 jaar geleden

heb al meerdere keeren problemen gehad met bmw en warmlopen,
dikwijls een defecte viscokoppeling (koelvin motor) waardoor te temperatuur oploopt en zo het water eruitspuwt ,
als je dan gewoon water gaat bijvullen ,blijft er lucht opzitten waardoor je telkens een overhitte motor krijgt en het probleem blijft zich herhalen ,
prioriteit is goed ontluchten en alle ontluchtingschroefjes opendraaien en water bijvullen tot het uit deze ontluchtingsgaatjes uitstroomd.
bij een warme motor moet je eens met een opgerolde krant ofzo de koelvin proberen tegen te houden ,als deze nog goed is word de krant in stukken geslagen en als de viscokoppeling slecht is kan je deze gewoojn tegnhouden.
ik spreek hier wel over de 5 reeks 520 523 e39 maar vermoed dat de 3 reeks net hetzelfde is .

stefan84 (0), 16 jaar geleden

Carlos,

je zegt dat het altijd borrelt als de dop ervanaf is ? ik denk dat je de koelvloeistof ziet die terug het reservoir in stroomt en dat als borrelen opmerkt ?

ik heb vanalles gelezen,maar hoe is de staat van de WATERPOMP ? en de thermostaat ?

Stefan

timfrissen (0), 16 jaar geleden

de staat van de waterpomp en de thermostaat zou ik echt niet weten.
ik heb wel vandaag hem weer bijgevuld en toen zeker een uur met hem gereden
en na ongeveer 20minuten ging het lampje van de koelvloeistof branden.maar de
motor zelf is niet warm geworden bleef gewoon mooi in het miden.ik ben vandaag wel
weer na een garage geweesd en die zeiden me weer dat het de koppaking niet is want als
dat zo was dan zouden de radiator slangen dikker worden als normaal en zou je ze niet
kunnen induwen als de motor loopt,maar weet niet of dit klopt mij werd nu weer gezegd
dat het koelvlstof reservoir waarschijnlijk lek is of de radiateur kapot.
alvast allemaal bedankt voor jullie tips
mvg tim

duc998s (0) PRO, 16 jaar geleden

Stefan,
Ik zei dat het koelwater altijd gaat koken als je hem zonder dop laat lopen,ik weet ook wel dat vlstof in het
koelvlstof reservoir terugstroomt,middels het dunne straaltje (zo controleer je ook de waterpomp)
Maar de klacht is koelvlstof verlies..dan moet je kijken waar je het verliest,zal wellicht het koelvlstof reservoir zijn dat gescheurd is.
Izzy,
een 318I e46 heeft geen viscofan,maar een elektrische (de meeste 6-cylinders wel)
Maar als er geen uitwendige lekkage te vinden is,zou ik beginnen met de 4e cyl af te persen.
gr C

vegito (0), 16 jaar geleden

Het beste is eigenlijk om je carterpan bescherming eraf te halen (onder je auto). En je auto starten kijken vanwaar het lekt zo kan je zien of het bij de 4e cilinder is of je reservoir van je radiator. Check je carter bescherming of je daar iets natt ziet. Trouwens wat hierboven gezegd word is waar e46 318i hebben een elektrische fan.

timfrissen (0), 16 jaar geleden

probleem gevonden radiateur is boven op de rand lek.
en vandaar dat mijn koelvloeistof verdwijnt en dat die
toen warm werd.ik wil wel even iedereen bedanken voor
zijn advies.
mvg tim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.