BMW 3-Serie: Motorblok e36 325i Cabrio vastgelopen op snelweg

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325i

Mijn schoonzoon reed 100 km/u op de snelweg toen de motor opeens vastliep.
Een vriend die achter hem reed kreeg wat roetdeeltjes op de motorkap.
De krukas draait nog 3/4 rond, geen olielekkage of zo, ketting goed, ziet er allemaal nog keurig uit.
Er zit echter wel wat aluminium gruis in het spruitstuk.
Met starten ook geen geratel, alleen een droge klik.

Is de motor stuk? of zou het nog mee kunnen vallen?
Er zit een goed revisiebedrijf in Delft, wat zou een koprevisie kosten?

Alvast bedankt.
Ruud

Ruud_Delft

Geplaatst door Ruud_Delft (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

47 Reacties

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Er zat nog genoeg olie in.
Het is een erg mooie en (tot voor kort) goeie cabrio, dus ik wil hem graag weer rijdend krijgen.
En het was een kort ritje van Den Haag naar Delft, dus overmatig warm was hij ook niet.
Ik weet overigens niet of de ketting van tijd is, het kleppendeksel is er af, alles ziet er nog netjes uit.
Mijn schoonzoon is er mee bezig, is automonteur maar geen BMW-specialist, en dit maakt hij sowieso niet vaak mee.

Gr. Ruud

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Aluminium gruis duidt op kopproblemen, alles in het cilinderblok is bij mijn weten van ijzer.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Thanks MJ... Is die kop dan nog te redden?

Gr. Ruud

ludolf01 (0), 13 jaar geleden

Eerst uitzoeken wat er aan de hand is....wie zegt dat het aan de kop ligt?
Aluminiumgruis kan ook van de zuigers komen.

Gr.
Ludolf

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Als de krukas klem zit door alu gruis heb je grote kans dat de schade meevalt. Maar ik ben erg benieuwd naar jullie diagnose! Die Nicasil blokken gaven veel problemen met goedkope benzine in oa. Engeland en werden bijv. nooit in de US met zijn claimcultuur geleverd. In 1996 werden er wel nieuwe series met Alusil blokken gemaakt. Waarschijnlijk is dat aluslijpsel de nicasil coating?

ludolf01 (0), 13 jaar geleden

Als de krukas klem zit door alu gruis, heb je toch echt wel een schadepost...waar komt dat gruis vandaan?
En MJ, je kan wel benieuwd zijn, maar daar schiet de vraagsteller niets mee op.

Gr.
ludolf

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Je kunt niet van buiten zien wat er aan mankeerd.
Zowiezo de cilinderkop eraf halen..kijken wat er voor schade is, olie aftappen op sporen van gruis .
Als ie vastzit door gruis en je hebt ook nog eens paar keer lekker rondgestart dan is het einde verhaal of je moet al een aardig stukje willen sleutelen.
je moet zowiezo de reden weten van het vastlopen, was er zuiger/klep kontakt? liet de oliepomp het afweten? is er sprake van vastlopen door ontbreken van koeling ?

@MJ..."goedkope"benzine heeft niks te maken met dit probleem, ook de zuigers zijn van een legering wat deze sporen geeft.
Er is duidelijk iets met geweld stukgelopen nu is het zoeken naar de oorzaak.

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

In deze auto zit een blok met Nikasil.

In the mid 1990's problems arose with BMW and Jaguar engines built with 'Nikasil' cylinder bore linings.

Both BMW and Jaguar found it necessary to replace many thousands of their V8 (and only in the case of BMW, some 6 cylinder) units with the more traditional and reliable steel or cast iron lined engines, all at thier own huge cost.

High Sulphur Petrol sold in the UK market (until recently) was the cause of Nikasil liner breakdown. It has a cumulative effect, i.e. if the engine has ever been run on high Sulphur Petrol, damage may already have been done and premature bore wear may result.

Het is gewoon extra info voor de 1e vrager. Oplossingen zijn natuurlijk alleen in de praktijk te vinden. Maar als meedenken niet wordt gewaardeerd hoor ik dat graag.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

MJ je hulp wordt zeker gewaardeerd, C.Jonker en Ludolf01 ook bedankt zover.

Het kleppendeksel is er al af, alles is al losgemaakt en zaterdag gaat de kop er af, dan kunnen we inderdaad beter zien wat er aan de hand is. Ik hoop echt dat het mee valt.
Reacties of tips zijn altijd welkom, vanaf zaterdag kan ik echter pas zeggen hoe het er uit ziet.

Gr. Ruud

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Tips en reacties komen wel als je iets te melden hebt over wat je ziet (als de kop eraf is.)

lukas jansen (0), 13 jaar geleden

Vrees het ergste.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Zou het dan met de montage van een nieuwe zuiger verholpen kunnen zijn?
Ik ben maar een leek, mijn schoonzoon is de monteur, met hulp en tips van twee vrienden van hem die bij BMW Nederland in Den Haag werken.
Maar zoals eerder gesteld, zaterdag gaat de kop er af, ben benieuwd.

Gr. Ruud

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

[quote=MJ]Waarschijnlijk is dat aluslijpsel de nicasil coating?[/quote]
Nikasil is geen aluminium, dus dat kunnen we uitsluiten...

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ook al valt de schade mee, de motor zal gespoeld moeten worden van als er ook maar ergens gruis achterblijft is het desatreus voor het inwendige mechaniek.
Carterpan er ook meteen af, oliefilter er af, carterventilatie enz...
De motor draaie op toeren toen het gebeurde dus kan al zoveel schade zijn dat het inwendige al weg is.
Kijk heel goed naar cilinderwanden enz..kortom alles.

Nikasil legering word aangetast door benzine met hoog zwavelgehalte en bij langdurig gebruik, dat is hier NIET van toepassing.

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Ook bij kort gebruik:


It has a cumulative effect, i.e. if the engine has ever been run on high Sulphur Petrol, damage may already have been done and premature bore wear may result.

Maar je hebt wel gelijk dat het nix met de topic te maken heeft!

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

[quote=Hans4040][quote=MJ]Waarschijnlijk is dat aluslijpsel de nicasil coating?[/quote]
Nikasil is geen aluminium, dus dat kunnen we uitsluiten...[/quote]
'Wis en waarachtig' zeggen we hier in Ljouwert!
edit: ik bedoel natuurlijk dat je gelijk hebt..

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Nou de cilinderkop is er af, klep afgebroken, zuiger aan flarden, vandaar de aluminiumgruis.
Dus volgens mijn schoonzoon compleet motorblok nodig.

Nu heb ik een paar vragen:
1. waar haal ik zo snel een 325/328 blok vandaan?
2. met vanos of zonder vanos, maakt dat iets uit? (deze was met vanos)
3. past een 328 blok (vanaf 1995 opvolger 325) er zondermeer ook in?
4. wat gaat een 2ehands blok zo ongeveer kosten?

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gr. Ruud

Hans4040 (315) PRO, 13 jaar geleden

1) BMW sloperij of www.onderdelenlijn.nl
2) zelfde blok monteren (met vanos)
3) geen idee, BMW dealer vragen
4) kosten opvragen bij leverancier

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Verzoekjes on onderdelenlijn en onderdelenzoeker zijn geplaatst.
Ook op Marktplaats gezocht, en kan nu bij een particulier een 328i blok kopen, is wel met automaat.

Past dat 328i blok zondermeer? En kan hij meteen aan de 5-bak die ik zelf heb?

Alvast bedankt weer.
Gr. Ruud

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Los van mechanische vraagstukken, gaat een 328i niet zonder meer passen.
Je moet ook de elektronika aanpassen aan de grotere motor (andere software op de computer).
Helaas heeft de 328i ook een andere uitlaat met aan het eind een bestuurbare klep.
Die heeft jouw auto dan weer niet, dus krijg je gelijk weer een foutcode.

paulo peter (0), 13 jaar geleden

hallo
de motor kan er zo in als je ook de kabelboom van de motor meeneemt inclu de comp dan is het plug in en play
volgens mij,en dan is het alleen de leiding benzine en het koelsysteem aansluiten

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Hallo, nu kan ik een e36 325i blok ZONDER Vanos kopen incl. DME-computer en kabelboom, blijkbaar in goed staat.
Kan ik deze complete set dan wel zonder problemen monteren, ondanks dat ik nu wel Vanos heb?

Ik lees wel eens dat een blok zonder Vanos eigenlijk beter is als een blok met Vanos, is dat zo?

Alvast bedankt weer

Gr. Ruud

sciroccofreak (0), 13 jaar geleden

zonder vanos is minder gevoelig!

sciroccofreak (0), 13 jaar geleden

vanos heeft variabele nokkenassen wat het vermogen verbeterd, maar de oude types zijn sterker (naar mijn ervaring)

paulo peter (0), 13 jaar geleden

hallo
als je dan toch weer een 325 er in wil gaan bouwen zou ik wel een vanos motor
erin bouwen heb je iets meer van onder op laag toeren en trekt harder door de vanos
en het vanos gebeuren is ook niet voor niets op een motor geintroduceerd op een m3 zitten er twee
en alle nieuwere 6 cyl ook dusals je een 325vanos kan bemachtigen doen er zijn er genoeg

gr paulo

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal, even een update.
Gisteren een 325i blok met vanos opgehaald in Limburg, mijn schoonzoon is hem nu aan het inbouwen.

Nu las ik onderstaande regel op een BMW-forum als antwoord op een vraag van iemand die ook een motorwissel had uitgevoerd, en waarvan de motor niet aansloeg:

"EWS module behorend bij die 'nieuwe' motor en sleutel met transponder ook meegenomen?"

Nu schijnt dit het meest voor te komen bij auto's vanaf 1995, dus misschien heb ik geluk, het nieuwe blok (en het oude) is uit 1994.
Dus mijn vraag is: kunnen we startproblemen verwachten? Of slaat het zaakje meteen aan met mijn eigen contactsleutel?

Alvast bedankt weer.
Gr. Ruud

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit is toch exact hetzelfde blok als dat er in lag?
Je gebruikt je eigen DME? Dan is er geen probleem met de sleutels.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Ik wil eigenlijk de DME gebruiken van de "nieuwe" motor, die is professioneel gechipt, incl. rollenbank, door Essing Performance Center.
Gaat het dan niet lukken?

Gr. Ruud

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Echte 325i uit 1994 - dus de M50? Niet de 323i die ook een 2,5L motor heeft? Geldt voor beide motoren!
Als het een M50 motor is dan heb je een Motronic 3.3.1. Volgens mij kun je dan de chip overzetten.
Heeft dan ook geen EWS maar een DWA (Diebstal Warn Anlage). Volgens mij kun je dan ook de nieuwe DME inleren.

Anders even nummers van de DME's plaatsen. Bosch nummer begint met 0261. Bmw nummer is ook goed.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Ja het is een echte 325i vanos M50, identiek aan de te vervangen motor.
Nou we gaan het gewoon proberen, als het niet lukt zal ik de nrs. nog even vermelden.
Alvast bedankt zover.

Gr. Ruud

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Hallo allemaal, het "nieuwe" blok gaat er a.s. zaterdag in, uiteraard incl. nieuwe olie.
Ik heb begrepen dat er 5w-40 in moet, maar hoeveel liter? En is er nog een merk wat voorkeur heeft?
En hoeveel liter koelvloeistof?

Bedankt weer voor de eventuele antwoorden.

Gr. Ruud

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Er is een handige website voor dit soort vragen: http://www.bmw-z1.com/VIN/VINdecode-e.cg...
Daar kun je de vulhoeveelheden zien van motor, bak, koeling, achteras.
Gaan we wel uit van origineel natuurlijk.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Top bedankt, daar ga ik even kijken!

Gr. Ruud

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Hallo weer,

Het blok zit er sinds vandaag weer in, startte meteen, helaas is de lambdasonde stuk gegaan.
Hij rijd wel, maar uiteraard niet mooi nog, het is de lambdasonde met het kabeltje met de platte stekker.
Iemand een idee wat die kost?

Alvast bedankt.
Gr. Ruud

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Eentje? Bij mijn M52 zitten er 2 sondes in, 1 per 3 cilinders. Ik betaalde in de UK 70 euro p/st, in NL en DE zijn ze veel duurder.

Description: * NGK* LAMBDA SENSORS [OTA7N-5D3] BMW E36 3 SERIES
Item Price: £ 55.00
Qty: 2
Total: £ 110.00

------------------------------------------------------------------------

Sub Total: £ 91.67
Tax @ 20%: £ 18.33
Delivery(UK 2ND CLASS): £ 6.00

Total: £ 116.00


Hint, geef bij bestelling een provincie op, dan betaal je het lagere UK verzendtarief.


Dit zijn A klasse (NGK) lambdasensors die BMW ook zelf monteert. Bij eerste montage stempelt NGK ook een BMW en Siemens labeltje op de sensor

Wel even de juiste uitzoeken, want er worden aan dezelfde sensors diverse pluggen gemonteerd, sommige lijken erg op elkaar maar dan zit er een nokje ergens anders en past het niet.
Op diverse sites staan grote afbeeldingen van de pluggen en kan je mooi vergelijken met de 'oude' connector.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Bedankt voor de tip. Je hebt gelijk met twee lambdasondes, de kapotte heeft een platte stekker, heeft die andere die ook?

Ik ga er in ieder geval naar op zoek via je tip.

Gr. Ruud

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Kun je alleen de website nog vermelden?
Thanks.

Gr. Ruud

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Dank je.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Even een update:

Er zit een 2e hands lambdasonde op, zelfde type als de kapotte, auto loopt beter, maar nog niet helemaal top.
De auto is uitgelezen, geen enkele foutcode.
De monteur zei dat er een eindje gereden moet worden om de "nieuwe" lambdasonde in te leren, en dat de motor dan steeds beter gaat lopen.
Klopt dat?

Gr. Ruud

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Loopt ie niet mooi rond? Lijkt mij dat de DME na een half uur rijden wel voldoende is ingeleerd. Bij 2 dehandssensors weet je zelden hoe goed ze nog zijn. Je kan evt wel kijken of ze pendelen.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

Loopt nog niet echt supermooi.
Hoe kan ik kijken of ze pendelen?

Overigens weer iets nieuws... nu gaat het linkervoorraam wel makkelijk naar beneden, maar echt niet meer zonder hulp omhoog.
Je hoort taktaktaktak, dus de grijpers van het raammechanisme slippen erlangs ofzo.
Is hier nog iets aan te doen?
En is het raammechanisme van een e36 cabrio hetzelfde als van een e36 coupe?

Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden weer.

Gr. Ruud

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Pendelen kan je meten op de sensors zelf, met een universeelmeter, als het goed is varieert de spanning tussen 0-1 V, de motor moet minimaal 15 minuten draaien en opgewarmd zijn. Hoe ouder de sensors hoe langer het duurt.
De 2 andere aansluitingen op de lambdasensor zijn voor de heater.
Nog mooier is uitlezen, dan zie je ze allebei werken als een staafdiagram bij de analoge waardes in bijv. BMW Inpa.

Raam

Er zit een groot getand wiel wat het raam omhoog duwt. Dat gaat zwaarder en misschien is het motorrondsel versleten.
Voor uitwisseling kan je even op de bekende sites zoals realoem en bmwfans.info kijken of de nummers kloppen.
Ik was laatst hier op de sloop en daar stonden 3 BMW 3 E36 series. Eentje had nog eenvoudige raamslingers!
Anyway, op de sloop haal je zo een nieuw motortje met rondsel.

Wat bedoel je met niet supermooi lopen?


a. Het toerental varieert koud
b. idem warm
c. Klinkt rauw
d. slaat over
e. loopt op 5 cilinders
f. Vanos kleppert
ect ect ect ect

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dit type lambdasonde schommelt tussen 0 en 5 volt - als ze goed werken.
Hier staan wel enkele voorbeelden: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

15 minuten draaien is wel heel erg lang. Lambdasondes moeten al veel eerder werken.
Warm rijden is beter voor de moter en gaat veel sneller.

Ruud_Delft (0), 13 jaar geleden

[quote=MJ]Pendelen kan je meten op de sensors zelf, met een universeelmeter, als het goed is varieert de spanning tussen 0-1 V, de motor moet minimaal 15 minuten draaien en opgewarmd zijn. Hoe ouder de sensors hoe langer het duurt.
De 2 andere aansluitingen op de lambdasensor zijn voor de heater.
Nog mooier is uitlezen, dan zie je ze allebei werken als een staafdiagram bij de analoge waardes in bijv. BMW Inpa.

Raam

Er zit een groot getand wiel wat het raam omhoog duwt. Dat gaat zwaarder en misschien is het motorrondsel versleten.
Voor uitwisseling kan je even op de bekende sites zoals realoem en bmwfans.info kijken of de nummers kloppen.
Ik was laatst hier op de sloop en daar stonden 3 BMW 3 E36 series. Eentje had nog eenvoudige raamslingers!
Anyway, op de sloop haal je zo een nieuw motortje met rondsel.

Wat bedoel je met niet supermooi lopen?


a. Het toerental varieert koud
b. idem warm
c. Klinkt rauw
d. slaat over
e. loopt op 5 cilinders
f. Vanos kleppert
ect ect ect ect[/quote]
Sorry voor de late reactie, laptop stuk laten vallen en nieuwe moeten kopen, vandaar.
Het "nieuwe" blok loopt goed, nieuwe Castrol olie, nieuwe bougies, filters enz.
Toch, als je op de bestuurdersstoel zit voel je toch wat sidderingen, en lijkt het blok niet zijdezacht te lopen.
Dat deed het vorige blok ook niet, is dat inherent aan het M50 blok?
Of moet hij als een naaimachientje lopen, dat je hem haast niet hoort draaien en ook niet voelt van binnen?

Er zit een goede andere raammotor in, loopt gesmeerd naar boven en beneden, maar weer iets irritant, hij stopt een cm voor het boven-eindpunt pfffff.
De cm omlaag en omhoog bij openen en sluiten doet hij perfect, alleen niet hoog genoeg dus.

Bedankt weer voor eventuele reacties.

Gr. Ruud

MJ (0) PRO, 13 jaar geleden

Dus dat betekent dat het gaat inregenen.... Misschien zit het tandwiel-rondsel iets verschoven? Je zou die 1 of 2 tanden hoger op kunnen zetten.
Moeilijk te zeggen waarom die minder mooi loopt. Als alles ok is zoals de vonk en geen luchtlekken, zou je de compressie kunnen meten.
Mijn M52B25 met Vanos en 244 k op de teller loopt wel mooi rond. Ik weet niet hoeveel die van jou gelopen heeft.

Ruud_Delft (0), 12 jaar geleden

Hallo even een update:

Het raam is weer gemaakt, blijft echter het probleem dat het blok niet echt mooi rondloopt.
Blijft netjes op 700 toeren stationair, maar je voelt gewoon resonanties in de auto, en buiten hoor je ook dat ie niet mooi vlak loopt.
Het blok liep bij de vorige eigenaar wel als een naaimachientje, dus is het waarschijnlijk iets wat er van mijn auto op aangesloten is, slangen, LMM, lambdasonde enzo.

Iemand een idee?

Bedankt alvast

Gr. Ruud

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.