Ik zit met een probleem. Ik heb een 320d gekocht met garantie.
De motor hield er recent mee op. In een keer had ik zwaar vermogensverlies en kon de auto geen constante snelheid meer aanhouden.
Veilig aan de weg, draaide de motor stationair met een soort gerammel.
De turbo was het niet, ik zag geen rookwalmen. De rook was veeleer transparant. Ik verdacht kort het massavliegwiel, maar dit kon ik ook vlug uitsluiten.
Ik opende motorkap en zag de motor schudden als gek (en dat ondanks vernieuwde motorsteunrubbers). Deze draaide op drie cilinders!
Snel de motor uit en laten takelen.
De boel uitgelezen: relevante fout (defecte gloeibougie). Dit lijkt me nogal sterk om een motor die al warm was zo te kunnen doen trillen.
Een digitale compressietest bracht een afwijking aan het licht aan de vierde cilinder (diegene die een foute gloeibougiemelding weergaf).
Inlaatspruitstuk afgenomen, motor gestart en de vierde cilinder spuwde zijn uitlaatgassen terug uit langs de inlaat! Gelukkig was mijn spruitstuk niet gesmolten.
Het inlaatspruitstuk heeft geen swirl valves (de beruchte, falende vlinderkleppen) meer, die werden preventief verwijderd.
De wagen had wel wat last van olieverbruik (en dat terwijl ik de wagen altijd een opwarmtijd van niet hoger dan 2000 toeren gunde gedurende de eerste 20km van elke rit, de wagen professioneel zijn onderhoud kreeg met materialen van de bekendere merken...)
Ik merkte op dat het oliepeil ook een stukje gezakt was sinds de laatste tweewekelijkse meting.
De oplossing is natuurlijk het claimen van garantie. Echter kwam ik net via via te weten dat mijn garagist in faling gaat en derhalve niet meer beschikbaar is. Hier sta ik dan, met een niet rijdende auto.
Is er iemand die weet wat dit zou kunnen zijn?
In het geval van een motorswap (wat ik graag zou vermijden), is dat iets wat ik zelf kan? Ik hoor graag commentaar van jullie.
Alvast bedankt en nogmaals prettige feesten!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je garantie van de leverende garagist of van een overkoepelende organisatie?
Qua storing denk ik heel snel aan een defecte verstuiver en daardoor evt misfires met bijbehorende zuiger/klepschade of een deel van de turbo losgekomen en aangezogen in 1 van de cylinders (evt cylinderwand beschadigd).
Onderzoek met endoscoop kan wellicht al relatief snel een oorzaak aantonen zonder dat de kop gedemonteerd hoeft te worden.
Succes met dit verhaal; bereid je voor op een moeizame tocht. Mocht het redelijk soepel opgelost worden dan valt t in ieder geval mee!
Bedankt Alex,
De turbo maakte bij het draaien geen ander lawaai, rookte niet...
Ik heb een injector verwijderd, deze zag er nog ok uit, ik heb een
endoscoop (goedkoop ding) tot tegen het injectorgat geduwd maar
ik zie niets raar aan de zuiger...
Gloeikaars uitgedraaid: niet beschadigd ofzo.
Zou een injector echt zo raar kunnen doen? De motor had altijd -
in ijskoude toestand (eens nog maar een beetje warm niet meer) -
moeite NA het starten. Deze bleef gedurende 7 a 20 seconden
wat schudden. Ik liet deze daarom al eens uitlezen en volgens
de livedata vertoonden de injectoren geen bijregeling...
Wat zou ik nu best als eerste kunnen doen?
Groetjes,
11 jaar
als dat allemaal echt klopt, lijkt het op een probleem met de kleppen van die cilinder. Als de motor inderdaad uitlaatgassen je inlaatkanaal induwt bij die ene cylinder, denk ik dat je inlaatklep niet goed sluit. Geen rook kan ook voorkomen als je een roetfilter hebt, door zijn werking maskeert hij voor ons handige diagnosekenmerken.
Ja, dat zou best kunnen! Aan de zuiger kon ik niet meteen iets verdacht zien, hoewel
de kwaliteit ook niet echt top is van die camera. Als er een gat aan de rand zit, dan
kon ik dat spijtig genoeg niet zien. Maar zou ik in het geval van een gat in de zuiger
geen rook moeten zien? Deze wagen beschikt niet over een roetfilter.
Ik vind het ook vreemd dat het oliepeil toch merkbaar gezakt is (koelvloeistof eigen-
lijk ook wat, hoewel dat ook te wijten kan zijn aan de beruchte bmwreservoirs met
haarscheuren).
Kunnen falende kleppen olie verstoken? Of zou het misschien een compressieveer
van de zuiger kunnen zijn waardoor er soort druk ontstaat in het carter en aldus
de uitlaatgassen terug stuwt op een of andere manier (en ook olie verbruikt).
Waarschijnlijk kun je zo een dingen pas echt zien als je demonteert. Ik kan wel wat
sleutelen, maar een motor openhalen, heb ik nog nooit gedaan. Is dat iets wat ik
als leek ook mag proberen? Uit financiële overwegingen alleen al heb ik niet meteen
veel keuze, de garagist in kwestie verleent geen garantie. Eventueel specifiek gereed-
schap wil ik best nog aankopen.
Sowieso alvast bedankt voor de gegeven adviezen!
11 jaar
Als je geen sleutel ervaring hebt is deze klus te hoog gegrepen.
De kop zal eraf moeten.
En dan nog de juiste diagnose stellen,want een lekke klep veroorzaakt geen olie verbruik,er is dus meer aan de hand.
11 jaar
Er zal niets anders op zitten dan het zelf te doen.
Ik heb sleutelervaring, maar niet aan motorblokken. Injectoren en gloeikaarsen
zijn er al uit (zonder afbreken, dus zo een kluns ben ik waarschijnlijk nog niet).
Ik had gewoon graag geweten waar ik moet op letten. Ik kan gans de behuizing
rond het kleppendeksel wegnemen, het kleppendeksel zelf afnemen (ik heb new-
tonsleutel om die correct terug aan te spannen).
Maar wat dien ik dan verder aan te pakken?
11 jaar
kleppendeksel demonteren maakt het mogelijk om te zien of je een reden kan zien voor het compressieverlies. Maar is de leverende garage al failliet of nog niet?
Zoals gezegd, het wordt lastig. Rechtsbijstand verzekering?
Deze is al failliet. Rechtsbijstandsverzekering in ons land (ik ben jullie zuiderbuur) dekt
enkel buitencontractuele aansprakelijkheid van de verzekeringsnemer of bij het vor-
deren van je rechten jegens de buitencontractuele aansprakelijkheid van een ander.
Aankoop wagen, garantieproblemen is contractueel en valt er niet onder.
De garagist in kwestie blijkt zelfs onvermogend te zijn. Zelfs al maak ik gebruik
van de diensten van een advocaat, dan nog duurt het makkelijk 1-2 jaar voor
mijn burgerlijke partijstelling aan de beurt zou zijn. Dat is het geweldig rechts-
systeem van dit land... En dan nog: een kei kan je niet stropen, dus ik verlies
dan alleen maar nog meer geld.
Het voordeel (nou ja) is dat ik mij een oud tweedehands wagentje heb aangeschaft
om voorlopig mobiel te zijn (huren kost klauwen geld). Ik heb dus wel een paar
weken de tijd om deze klus aan te gaan.
Het moeilijkste lijkt mij o.a. die ketting van de distributie krijgen en de kleppen
eruit halen. Eventueel kan ik ook nog de volledige kop binnenbrengen bij een
revisiebedrijf. Is er een mogelijkheid om de kop zo volledig mogelijk te verwij-
deren? Dus de kleppen ed. laten zitten?
Ik ben stiekem eigenlijk wel benieuwd.
11 jaar
Zit dit verhaal eens te lezen , en de antwoorden cq vragen die door diverse mensen gegeven/gesteld worden , komen toch erg overeen met wat ik gisteren als reactie gegeven heb , begrijp daarom niet waarom dit verwijderd is ?????
Hier zal een motorswap financieel gezien de beste oplossing zijn.
Alvast bedankt aan iedereen voor de tips en adviezen!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar