Hallo,
Mijn eerste bericht en ik hoop op goede hulp en kennis!
BMW 520 Touring (E39)
Bouwjaar 1999
KMstand 253.700
Voor het eerst een BMW gekocht. Van een eerlijke particulier, die de auto altijd goed heeft onderhouden. Ik ben de tweede eigenaar en de auto heb ik puur als gezinsauto gekocht. Onderhoudshistorie is aanwezig en de laatste is van februari dit jaar.
Ik heb de auto nu ruim een maand en toch komen nu een paar problemen naar boven drijven. Wie o wie kan me adviseren/helpen?:
Probleem 1)
Bij een koude start komt het nu vaker voor (dus niet altijd), dat de motor niet lekker stationair draait. Ongeveer 4 minuten lang, hoor je de motor om de 10 seconden even diep naar beneden duiken waardoor de motor bijna uitslaat. Het komt nu vaker voor dat de motor zelfs uitvalt.
Ik heb `t nu een paar keer gehad, dat ik met een koude motor direct ging rijden en halverwege dat ik mijn wijk was uitgereden opeens niet meer kon sturen, omdat de motor dus was uitgevallen. In het geval dat ik dit rijdend heb meegemaakt, gebeurde dit tijdens het intrappen van de koppeling.
Probleem 2)
Als de motor net gestart is, hoor ik een soort van "compressor' geluid onder de motorkap (denk ik) vandaan komen. Je hoort `t niet hard, maar het is wel aanwezig. Zodra ik meer gas geef, hoor je het "compressor" geluid ook versnellen. Na ongeveer 6a8 minuten verdwijnt het geluid weer. Ik hoor `t niet elke dag, maar een paar keer per week komt het wel voor. Ik dacht eerst dat `t geluid ergens achter de dashboard vandaan kwam, maar toen ik m`n raam opendraaide, hoorde ik `t buiten harder dan binnen en het kwam bij de motor vandaan.
Probleem 3)
Het airbaglampje op het dashboard blijft nu constant branden. De eigenaar vertelde mij, dat dit lampje nogal last had van knipperen, maar de garage had tegen de vorige eigenaar gezegd dat het systeem gewoon goed functioneert en dat bij de APK in januari het probleem verholpen zou worden. Het airbaglampje heeft de eerste 2 weken sinds ik de auto heb, niet geknipperd, maar brandt nu constant.
Probleem 4)
Rem probleem. Het leek alsof er zonder remschijven geremd werd. Het rempedaal schokte en trilde en ik hoorde een schavend geluid. Remmen ging niet 100%. Een probleem dat gelukkig maar 1 keer is voorgekomen, maar ik schrok me kapot. Was gelukkig rustig op straat.
Ik ben rustig naar huis gereden en daarna is het gelukkig nooit meer gebeurd.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als het airtbag-lampje brand dan is er een storing geconstateerd en een foutcode opgeslagen. Zolang het lampje brand werkt het volledige systeem totaal NIET.
Laat de airbag-computer door de dealer uitlezen en daarna de storing repareren.
Als je er dan toch bent kunnen ze gelijk de remmen nakijken, abs uitlezen en de motor uitlezen en koelwater-temp signaal controleren.
Moet je de auto wel de avond van te voren brengen, want het probleem heb je als de motor koud is.
Bedankt Oldford,
Moet dit bij een BMW dealer of kan het bij een goede garage?
Zoals gezegd is dit m`n 1e BMW en aan de verhalen rondom hier in de omgeving, is het een dure investering als de auto naar de BMW garage moet. M`n buurman heeft een lease BMW en hij schrikt altijd weer als hij bij de garage is geweest en de rekening heeft gezien. Klopt het ook dat voor de kleinste controles en/of reparaties hoge absurde bedragen wordt betaald bij de BMW dealer?
Hoe groot zijn de verschillen in prijs eigenlijk als je dit vergelijkt met bv. VW?
Er wordt wel altijd gezegd: BMW rijdt lekker, maar wacht maar totdat je bij de garage bent geweest. Is dit fabeltje of is het verschil écht groot?
Weet jij of iemand anders een goed(koop) en eerlijk adres voor m`n BMW?
15 jaar
Dave
Uitlezen hoeft niet perse bij de dealer.
Ik ben het deels met je eens,als je naar de dealer gaat en ze lang moeten zoeken, kan dat een duid kosten, mede door het uurtarief wat ze rekenen..Bij vw en andere dealer zal dat niet veel verschillen.
Daarbij heeft de dealer soms veel betere apperatuur of kennis van zaken van specifieke problemen,dus het heeft allemaal zijn voor en nadelen.
Rij zelf al 8 jaar o.a Bmw en het rijd heerlijk..en de kosten vallen tot nog toe ook mee.
Gr Stefan
15 jaar
Als je zo bang bent voor hoge rekeningen van de dealer, dan had ik dat uitgezocht voordat ik de auto kocht.
In principe kan een universele garage met de juiste uitlees-apparatuur de motor, het Abs en de Airbag wel uitlezen.
Maar vaak ontbreekt net dat laatste stukje kennis om het goed en goedkoop te repareren, de goede universeel niet te na gesproken.
Bedankt Oldford en Stefan,
Bang is een groot woord in deze. Maar omdat deze auto van een betrouwbaar en eerlijk persoon is geweest én omdat de auto een goede onderhoudshistorie heeft, ben ik over de drempel getrokken om deze BMW te kopen. Nu ik ruim 5 weken later tegen diverse problemen aanloop, had ik niet kunnen verwachten dat ik nu al naar de garage moet. Ik dacht, dat komt in januari wel met de APK.
Offtopic, ik weet `t maar ik beknibbel nu een beetje, omdat ik net nádat ik deze auto had gekocht, helaas ontslagen ben bij m`n werkgever. Geheel onverwacht, dus financieel heb ik `t voorlopig niet zo breed en moet ik een beetje oppassen met de centen. Aan de andere kant wil ik hier echt niet op bezuinigen, want ik wil gewoon een veilige auto hebben. Maarja, elke euro is een euro en als een universele garage dat net zo goed kan als de duurdere BMW dealer,.. Vandaar dus mijn vraag waar er een goede universele garage te vinden is.
Misschien dan toch maar naar de BMW dealer. Zeker als de auto daar de avond ervoor al moet staan vanwege de koude motor en z`n probleem. Kan ik sowieso met de fiets naar huis. Dan wordt dan anders als er een goede univerele garage ergens ver in het land is.
15 jaar
De BMW dealer heeft m`n auto uitgelezen en komt met onderstaand.
Voor de rest is er niet gekeken en ik vraag me nu af of dit wel de goede oplossing is.
Probleem 1)
Advies BMW dealer
Het uitlezen gaf aan, dat er iets (lucht ofzo) met de 6e cilinder aan de hand was.
Oplossing zou een nieuwe bobine zijn. Kosten inclusief montage 120 euro.
---------------------------------
Probleem 2)
Ik ben er nu achter gekomen dat het geluid ergens in `t midden onder de auto vandaan komt. Het is geen compressor geluid, maar er trilt iets dat op de ritme meetrilt zodra er gas gegeven wordt en alleen met de eerste 5a8 minuten van de koude start. Kan het de schilt zijn van de katalysator?
---------------------------------
Probleem 3)
Advies BMW dealer
Het uitlezen gaf aan, dat de stoelmat van de passagier defect is.
Oplossing is een nieuwe stoelmat. Kosten inclusief montage 215 euro.
---------------------------------
Probleem 4)
Advies BMW dealer
De remmen zijn nagekeken en het uitlezen gaf geen fout aan. Dus geen oplossing. Gelukkig is het tot nu toe niet meer voorgekomen.
---------------------------------
Andere vraag:
Sindskort heb ik `t probleem, dat bij een koude start heel moeilijk geschakeld kan worden. Zodra ik rij, en naarmate de motor warm is, gaat het gewoon weer soepel. Wat kan ik hier aan doen?
15 jaar
Jammer dat je niet de exacte foutcodes (tekst en/of nummers) hebt. Zou ik misschien iets meer kunnen zeggen.
Probleem 1
Als de bobine inderdaad defect is, zou ik die gewoon laten vervangen. Doorrijden kan dan je katalysator beschadigen en die zijn erg duur.
Het zware schakelen na de koude start komt omdat de olie in de bak koud is. Kennelijk is dit vrij dikke olie.
Enige "oplossing" is dunnere olie, maar of dat nou zo goed is voor je bak? Gewoon aan wennen, zou ik zeggen.
Thanks Oldford voor je snelle reactie!
Deze week staat de reparatie van de bobine gepland, dus ik hoop dat het probleem hiermee is opgelost.
Het probleem met moeilijk schakelen,.. kan `t niet opgelost worden met nieuwe olie erin? Ik weet niet wanneer het voor het laatst ververst is.
15 jaar
Gisteren is de auto bij de dealer geweest. Ze hebben de bobine vervangen, nogmaals uitgelezen en geen fouten kunnen ontdekken.
Vanochtend voor `t eerst weer gereden ná de reparatie van gisteren. Meteen weer het probleem in de eerste 4 minuten dat de motor bij stationair draaien om de 10 seconden bijna uitvalt. Daarbij voelde ik de auto trillen alsof ie op 5 cilinders liep.
Gebeld met de dealer en op advies direct er naartoe gereden. Dat was bijna niet te doen, want het trilde als een gek.
De monteur hoorde `t meteen en hij zei dat ie op 5,5 cilinders liep. Met draaiende motor direct aangesloten en uitgelezen, maar helaas geen fouten. Alle waardes zijn normaal. Uiteindelijk hebben ze m`n auto gereset en hij draaide meteen weer goed op 6 cilinders.
Het vervangen van de bobine was dus niet nodig, want het probleem dat ie niet stationair draait in de eerste 4 minuten, is er nog steeds.
De dealer wil de auto volgende week aan `t eind van de dag daar hebben, zodat ze de volgende dag met de koude start het kunnen uitlezen.
Ik hoop dat het iets oplost.
Groet,
Dave
15 jaar
Is de goede aanpak om de auto de avond te voren naar de dealer te brengen.
Maar ergens begrijp ik een aantal zaken niet.
Storing komt erin met koude motor en dan valt kennelijk een cylinder weg. Vervolgens rij je naar de dealer en loopt ie nog steeds op 5 cylinders, maar dan is de motor niet koud meer. Dat zegt mij dat de motor-computer een injector heeft uitgeschakeld om de kat te beschermen als gevolg van een misfire. Daar hoort altijd een foutcode bij, anders is dit een gigantische bug in de motor-software. Ander symptoom wat hierop ook wijst is dat na het resetten de motor weer op 6 cylinders loopt.
Maar zelfs zonder foutcode weet je zo welke cylinder het is, kwestie van even 1 voor 1 de injectors loskoppelen. Is dat gedaan?
Laat ze ook even controleren of er update beschikbaar is voor de motor.
Ik zelf zou de brandstofdruk controleren en de injectors ultra-soon laten reinigen en daarna de opbrengst meten. Dat kan door elk behoorlijk revisie-bedrijf gedaan worden. Het minste wat er gedaan moet worden is het sproeipatroon van de injectors controleren, maar reinigen en dan controleren is beter.
Idd,.. ff een correctie. Heb net nog ff gebeld om een ander klein probleem te bespreken.
Er was idd een storingsmelding, maar dat zag de monteur maar 1x. Na wat testen verdween de melding, terwijl de auto nog steeds op 5 cilinders liep. Ik vroeg naar de foutcode, maar dat wist hij niet meer. Volgens mij bewust.
Vanochtend zei de monteur idd dat de motor zo liep om de kat te beschermen. Als het weer voorkomt adviseerde hij me om de auto uit te schakelen en na 16 minuten weer te proberen. Dit vanwege de slaapstand.
Het hoofdprobleem met de koude start dat de motor niet stationair draait, staat volgens mij helemaal los van het probleem dat ik nu voor `t eerst heb meegmaakt dat ie op 5 cilinders liep. Aan de andere kant is `t wel toevallig dat ze gisteren een nieuwe bobine hebben vervangen en nu dus het probleem met de 5 cilinders heb.
Ze hebben vandaag alleen maar uitgelezen en niets onder de motorkap gedaan. Ja, het aansluiten van de computer dan!
Waar ik voor belde is `t volgende:
Afgelopen zondag had ik m`n olie gecheckt. Deze kwam tot 5mm onder de eerste markering. Te weinig dus.
Ik heb toen bij de Shell 2x 1 liter Ultra Extra 5w-30 gekocht á 24,95. Ik heb bijna 1,5 liter bijgevuld. Precies tot aan het eind van de tweede markering.
Vanochtend en vanmiddag heb ik weer gecheckt en beide keren stond het nét tot de tweede markering, dus de tweede markering mist het zowat aan olie dat ik zondag heb bijgevuld. De dealer zegt dat ze niets aan de olie hebben gedaan en zagen ook geen lekkages o.i.d. Onder de motorkap ziet het er goed uit, zei hij. Ikzelf kan ook geen lekkage ontdekken, want alles ziet er keurig droog uit.
De vorige eigenaar heeft er 10w-40 in gedaan. Nu vul ik het aan met de dure Ultra Extra 5w-30.
Kan dit het probleem zijn en wat adviseren jullie welke olie erin moet?
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar