auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

BMW 3-Serie: Oliepomp vermoedelijk verstopt/kapot

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 325

Hallo.
Ik heb al een aantal dagen een motor die flink kan gaan tikken.
Als ik 's ochtends de auto start maken de klepstoters meestal geen geluid,heel soms hoor je weleens een rammeltje van de klepstoters met de start maar dit is gezien de leeftijd en km stand van de auto niets raars en het houd hooguit 2/3 seconden aan.
Het maakt niet uit of de motor koud of warm is, de klepstoters zijn stil totdat ik de motor uitzet en opnieuw start.
Dan gaan de klepstoters enorm tekeer en dit houd ook een aantal minuten aan.
Als de auto dus gewoon rijd of stationair loopt heb ik nergens last van...ook niet na een tijdje,het is echt alleen als ik de auto uitzet en opnieuw start.
Ik denk zelf dat dit een combinatie is van te dunne olie (heb er op dit moment volsinthetische olie inzitten) en een oliepomp die kapot begint te gaan en/of het roostertje dat vervuilt is...
anny sugestions?

Groetjes Richard

Geplaatst door

Rheykoop (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

olie druk meten
en eventueel het zeefje controleren
en als de druk te laag blijft opsporen war de druk verdwijnt
olie pomp
lagers
nokkenassen /lagering

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Ten eerste had je nu niet moeten overstappen op een volsynthetische olie, je hebt kans dat het olieverbruik nu flinkt stijgt e.d.

Verbruikte hij al olie ?

Een 10w40 half syntheet is prima!

Heb nog geen verstopt aanzuigzeef gezien bij deze motor..

De carterpan eronderuit halen is ook niet 123 gebeurt, omdat het subframe voor in de weg zit.

Je zou de oliedruk eens kunnen meten om wat uit te sluiten.

Ik neem aan dat het olielampje niet brand ?

Ook zal deze geen Vanos hebben ? Die zou je ook nog kunnen horen, maar ik denk niet dat je dat erop hebt zitten gezien het bouwjaar..

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hey
Ik ben niet onlangs overgestapt op volsyntheet,rij er namelijk al dik 2 jaar op..
Heb dit soort problemen nog niet eerder gehad met de wagen.
Het olieverbruik is ongeveer een litertje op de 4000 km ( niet raar bij een auto van dit bj en met 248000 weg dacht ik )
Het olielampje brandt niet maar werkt wel en het is geen vanos motor ( dan zou je waarschijnlijk verder van huis zijn )
Mischien is het blok nu dan toch aan het verslijten en loopt de dunne volsyntheet te snel uit de klepstoters?
Is denk ik idd maar wijs om er 10W40 in te gaan gooien inplaats van volsyntheet.
En om het carterpan eronderuit te halen hoeft alleen de stabalisator los dacht ik,kan ernaast zitten hoor maar hoop stiekum nog
steeds dat er iets met het zeefje is want begin me toch een beetje zorgen te maken nu.
Ben volgende week een weekje vrij en hoop het op te kunnen lossen.
Alle suggesties zijn welkom want ik weet het niet meer.
Bedankt voor jullie reactie tot dusver
Gr Richard

Rheykoop 0

14 jaar

Richard

Ik heb er zelf ook een aantal gehad, En die verbruikte wel een liter op 1000km, heb er nu nog ene, een E36 325 Turbo en die loopt wel op vol synthetische olie en verbruikt amper wat ( revisie )

Ik heb toen de carterpan verwijderd d.m.v. de motorsteunen los te draaien en de motor zo ver mogelijk omhoog te trekken, anders krijg je de carterpan nooit eronderuit, hij valt wel een stukje omlaag, maar je moet hem enigzins kantelen omdat hij anders achter de oliepomp blijft hangen en je hem dan nog niet eruit krijgt.

Welke olie heb je er nu inzitten ?

Ik zou voor de zekerheid eens de oliedruk meten, dan weet je al een stuk meer.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo
Vandaag even bezig geweest om een aantal dingen uit te sluiten.
De motor geflushed met een goeie flush en daarna olie en filter vervangen (10w 40)
Heeft nog steeds hetzelfde probleem.
Oliedruk gemeten en lijkt in orde,bouwt wel langzaam op.
Volgende stap: Veertje + kogeltje voor de overstort in de pomp vervangen ( bedient de klep voor de overstort in de pomp) en het filtertje reinigen.
Het veertje+kogeltje zijn voor 8 euries bij de dealer verkrijgbaar dus is het proberen waard.
Daarna eventueel de complete pomp vervangen ( kosten 260,- incl )
Ik hou jullie op de hoogte.
Bedankt tot dusver.
Gr Richard

Rheykoop 0

14 jaar

kleppen deksel er af halen loop een dun buisje over heem en die spuit het oli over de kleppen heen kan zijn dat die verstopt zit of bijna niks door laat

gr dennie

dennie24 0

14 jaar

Welk dun buisje Dennie ?? En : olie over de kleppen heen ???? Volgens mij bedoel je het plastice piemeltje voor op het kleppendeksel, maar dat is voor de carterontluchting en daar komt geen olie doorheen!

[url=http://img515.imageshack.us/i/dsc01258qp...][img]http://img515.imageshack.us/img515/6905/...[/img][/url]

@ Richard,

Mocht je oliepomp naar de $(*@&$# zijn, ik heb er nog ene liggen voor je M50B25, dus ook van een E36 2,5 24V

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

hij zal een oud type hebben met enkel nokkenas
sommigen hadden een sproei buis

CARS&MOTORS 0
badge

14 jaar

Dennie heeft het over een oude e30 2500 en die hebben vaak een oliesproeier voor de nokkenas. Richard heeft volgens mij een 24 klepper anders kan ie de klepstoters niet horen.

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Richard zal dezelfde motor hebben dan mijne op de foto..M50B25 of heeft hij één van de laatste modellen E30 met riem ?

stefan84 0

14 jaar

Dat zal ie zelf wel weten maar als het een e30 is met riem zal ie nooit klepstoters kunnen horen tikken denk ik.

Berichten worden gewoon niet gelezen door een hoop mensen.

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Richard,

Ben je inmiddels al verder gekomen, de carterpan moet er nu toch wel al onderuit liggen ???

stefan84 0

14 jaar

hallo,

ik ben ook overgestapt van half naar vol syntheet maxlife van valvoline in een 320d uit 99 en wil echt geen andere olie meer.

niet alleen maakt ie stuk minder geluid ook het brandstof en olie verbruik is juist afgenomen.

rij nu met +- 50 liter 1250 km voorheen haalde ik de 1000 nooit

en olie is ongeveer een halve liter per 25.000 km

Deze heb ik zelfs gewisseld zonder te flushen gewoon half eruit vol erin en dat was 75.000 km geleden

ik heb nog een renault kangoo 1.9dti uit 2001 deze gewisseld met volsyntheet en precies het zelfde !

Veel minder lawaai getik is met 40% afgenomen en brandstof scheelt ook een stuk.

vonker 0

14 jaar

250 km of meer rijden met andere olie in de motor zal hem tussen de 'oren' zitten..

stefan84 0

14 jaar

Ik wou hier toch nog even op reageren:

250 km of meer rijden met andere olie in de motor zal hem tussen de 'oren' zitten..

Ik rij met de 320d zo'n 1400km per week elke week en ook +- dezelfde route's snelheid e.d. (veel op cruise)

vanaf de eerste keer dat ik heb gewisseld met maxlife reed ik al op de eerste tank al 200 km meer....

van 10w-40 high performance half syntheet (geen troep) naar 5w-40 valvoline maxlife vol syntheet

ik weet het stefan het lijkt echt ongeloofwaardig ik zou het ook niet geloven maar een andere verklaring heb ik er niet voor.

alleen olie+filter gewisseld lucht bij de volgende wissel ook brandstof filter en luchtfilter meegenomen en hoppa 250 km meer als voorheen

bij de kangoo kan ik niet precies zeggen omdat hier verschillende routes mee worden gereden en verschillende chauffeurs maar scheelt per tank ongeveer 100 km.

kijk eens op de site van kroon olie of valvoline daar kan je zien welk product in welke wagen hoort.

een bekende van mij werkt al 30 jaar in een autogarage en die gooit overal de zelfde olie in zoals in vele garage's

ik ben van mening dat voor de meeste wagen het product advies redelijk klopt waar je toch vaak op volsyntheet uitkomt.

ik hoop dat er mensen zijn die ook zijn gewisseld van half naar vol syntheet en de voordelen hebben ondervonden.


maar goed dit is een beetje afgedwaalt denk....

-----------------------------------
320d e46 uit 99 km 325000

vonker 0

14 jaar

Je kunt helemaal geen vergelijk trekken als je een 320d uit 99 vergelijkt met een motor uit 92, die oudere motoren zijn er meestal niet bij gebaat om met een vol synteet te gaan rijden, zeker omdat je dan juist extra lawaai uit de klepstoters krijgt en er vaak meer olie wordt gebruikt, ik heb het zelfs wel meegemaakt dat er keeringen gaan lekken. En zoals wel meer dingen op het web het kroon olie het ook lang niet altijd bij het juiste eind

gr Martin

GJBAutos 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.