BMW 3-Serie: Onregelmatig stationair lopen

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 320d

Beste allemaal,

Ik heb een BMW 320 diesel automaat van november 2002, 150pk.
Vorige week zijn nieuwe gloeispiralen en gloeirelais geplaatst. Zo ook een of ander relais omdat de opvoerpomp niet altijd werkte.
Dit is geconstateerd doordat mijn auto is uitgelezen en deze melding(en) gaf. Starten doet hij direct zonder enige problemen. Verbruik is ongeveer 1:13. Rookt niet en is behoorlijk pittig. Rijdt gewoon super.
Het enige minpunt is dat deze af en toe onregelmatig stationair loopt(warm en koud). Omdat ik ook altijd met licht rijd zie ik ook een hele kleine afwijking, trilling in de lichtbundel. M.a.w. als ik voor het stoplicht sta voor een voorganger zie ik op de achterzijde van z'n auto mijn lichtbundel iets of wat trillen. Het lijkt wel of de dynamo geen constante spanning afgeeft.
Bosch service heeft mijn auto uitgelezen en gerepareerd en concludeerde dat o.a. de hoge drukpomp 100% oke was. Heeft verder de kabelboom gecheckt en verstuivers.
Wie herkent dit probleem(en)?

marlyn

Geplaatst door marlyn (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Bimmer Specialist (0) PRO, 10 jaar geleden

Heeft de motor ook are geluiden? Je motor hoort een geluid te hebben als dat van een naaimachine. Als je rare geluiden hoort? Laat me dat weten. Heeft de auto een grote vibratie? Zodat je het goed kan voelen?

marlyn (0), 10 jaar geleden

Hoi Bimmer specialist,

Auto heeft verder geen rare geluiden. Koude motor loopt iets rauwer. Auto maakt dit "gebaar" op het moment als je van gas geven naar gas loslaten gaat(een soort gepruttel). Geen vloeiend iets. Slaat niet af. Dat dit zo gebeurt is ongeveer 25%(Koude toestand iets meer).
Het geluid zoals een naaimachine, je hoort wel een lichte klop tijdens het stationair draaien. Is dit het typisch dieselgeluid?
Auto heeft geen grote fibratie. Reageert direct op het gasgeven. De retour van de diesel vanaf de verstuivers zou misschien niet vlekkeloos kunnen verlopen?
Een maand geleden nieuwe olie(5W30), oliefilter en automaatbak olie gekregen.
Pomp in de tank maakt iets geluid maar dit zou volgens Bosch niet erg zijn, zou je nog jaren mee kunnen rijden volgens hun.
Kan misschien het luchtfilter of de EGR klep(wordt veel over gepraat in het forum), dichtzittende slangen een eventuele oorzaak kunnen zijn?

Verder wil ik graag de binnenbekleding van de achterklep, model touring, loshalen maar zit nog vast met twee schroeven aan de binnenzijde in de buurt van de wissermotor vast. Ik ben bang dat ik door forcering iets afbreek. Deze moet ik uit elkaar halen omdat de wissermotor vastzit.
Km. stand is 204000

Bimmer Specialist (0) PRO, 10 jaar geleden

Hoi Marlyn,

Wat meestal voorkomt bij 3 en 5 serie's is je nokkenas sensor en je vanos. controleer al deze dingen:

1. je nokkenas sensor

2. vanos

3. Luchtmassa meter

4. stuivers controleren.

5. Controleer je Filter of dat hele behuizing. Daar wilt wel eens een gat erin zitten.

En over dat binnen kleding moet je zeker secuur aan het werk gaan. Doe het voorzichtig aan, en het gaat je zeker lukken.

Laat dit doen altijd bij een dealer of bij een specialist. Niet elke garage kan een BMW begrijpen of repareren. Laat me weten na deze dingen of het al opgelost is.

marlyn (0), 10 jaar geleden

Hoi Bimmer specialist,

Deze 6 punten laat ik zeker checken. Zal na de Kerst worden i.v.m. grote uitgaven.
Punt 5 en 6 wil ik als het me lukt zelf doen. Punt 4 is gecheckt bij de Bosch service, dus ik ga ervan uit dat dit oke is. LLM is bij uitlezen niet aan de orde gekomen, maar zal dit toch meenemen. Heeft mijn inziens geen vermogenverlies en houd niet in.
Punt 1 en 2 laat ik zeker checken.
Ik zal tevens de motorsteunen checken.

Achterwissermotor(asje) zal wel vast zitten van binnen. Binnenbekleding heb ik bijna eraf op die twee vervelende boutjes aan de andere kant. Lukt me wel ik doe het voorzichtig.
Bedankt voor de snelle reactie, resultaat laat ik weten.
gr,

Marlyn

GJBAutos (0) PRO, 10 jaar geleden

Wat versta jij onder onregelmatig stationair draaien? Gaat de toerenteller op en neer? Een diesel met 2 ton op de klok hoeft niet net zo rustig te lopen als een nieuwe, om te beginnen zou ik de carter ventilatie laten vervangen en controleren of de egr klep schoon is en of de klep vrij open en dicht gaat. Verder helpt het vaak om de motor eens te spoelen met een olie reiniger (Toevoegen voor een olie wissel en de motor een kleine 20 minuten stationair laten draaien voordat je de olie aftapt. Meestal gaan deze motoren hier een stuk rustiger van lopen.

gr Martin

marlyn (0), 10 jaar geleden

Hoi GJBAutos,

Toerenteller blijft constant op zo'n 750 toeren draaien, dus geen onregelmatigheid. Verder zal ik jou adviezen zeker uitvoeren. Carterventilatie vervangen zal geen probleem opleveren denk ik, zo ook de EGR klep. Ik heb in ieder geval tussen Kerst en Nieuwjaar iets te doen. Tenminste geen dure adviezen.
Bedankt voor deze antwoorden.
gr,

Marlyn

marlyn (0), 10 jaar geleden

Hoi allemaal,

Vandaag een afspraak gemaakt met een Bosch center in de buurt.
Auto loopt stationair als een tractor met bijbehorend schudden.
A.s. dinsdag wordt de auto uitgelezen. Ben benieuwd wat het is. Ik laat dit weten.

De achterwisser met sproeier is weer als nieuw. Asje zat vastgeroest in de behuizing. Ik heb een kunststof ringetje ertussen geplaatst als een beetje afdichting.

Accu is verder vernieuwd en het is heel raar, display geeft een verbruik aan van 6.6l/100km. terwijl eerder dit 7.4l/100km. was.

marlyn (0), 10 jaar geleden

Het was één verstuiver die vervangen moest(cilinder één). Motor loopt weer fatsoenlijk stationair.
Andere drie zijn gecheckt en goed bevonden. Echter het komt veelvuldig voor dat de andere erop zullen volgen(uitspraak van Bosch). Ik hoop het niet.
Bij de huidige diesels wordt gebruik gemaakt van een common rail systeem(ook mijn BMW). Onderdelen(verstuivers en pomp) gaan schijnbaar niet zo lang mee vanwege een verhoogde pompopbrengst e.d. Dit snap ik dus niet, komt dit door de electronica?

Echt 100% soepel vind ik hem echter niet, maar dat kan komen door mijn km. stand. Kan zijn dat ik voorheen Volvo en Mercedes gereden heb en daarmee vergelijk.
Pompopbrengst is gelukkig goed.
Is een stuk pittiger geworden.
Hiermee lijkt het probleem verholpen te zijn en bedank ik me voor jullie inbreng.

MJ (0) PRO, 10 jaar geleden

Volgens mij is dit nog een model met het euvel van de vaak afbrekende swirlflaps in het inlaattraject. Velen halen die eruit voordat het te laat is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.