BMW 530D: Onregelmatige trilling

Bouwjaar: 2000

Beste,

De BMW heeft een trilling vanaf 95 tot ongeveer 125 km/uur, maar niet altijd. Dan weer kilometers tijdje wel, tijdje niet, tijdje wel, tijdje niet en dan weer kilometers lang niet. De wielen zijn goed gebalanceerd. De wielophanging heeft geen speling. Ik vertrouw de aandrijfas niet. De rubberen schijf is pas vervangen nadat die bijzonder veel speling had. Maar hetvreemdst blijft voor mij het onregelmatige.

Wie weet wat?

Case1543

Geplaatst door Case1543 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 5-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

guido3865 (0), 18 jaar geleden

zijn de achterste wielen goed uitgebalanceerd en zijn er geen vervormingen aan de banden

Arnold684 (0) PRO, 18 jaar geleden

wat voor banden zitten eronder? merk en snelheidscodering?

Case1543 (0), 18 jaar geleden

Beste Guido / Arnold,

De wielen zijn goed uitgebalanceerd en er zijn geen vervormingen van de banden. Wel is er een kleine geleidelijke slag in de hoogte aan de binnenzijde van het rechter voorwiel. Is dat te verhelpen (terug vervormen?).
Het zijn nieuwe Fulda 225/55/ZR16 banden. Ik heb de auto een maand geleden gekocht, het zou mijn keuze niet geweest zijn.
Inmiddels heb ik regelmaat gevonden: het komt, gaat, komt gaat en lijkt door het asynchroon lopen van de wielen. Als wielen onbalans hebben kan de onblans elkaar het ene moment versterken en het andere moment compenseren. Het wordt merkbaar als ik er een paar kilometer mee heb gereden.
Ik vermoed (en hoop) dat er onbalans zit door de remschijven en morgen gaat de auto weer naar de garage (banden speciaalzaak) om gebalanceerd te worden terwijl ze op de auto zitten (rollenband).
Overigens vind ik het een bijzonder fijne auto die wel erg gevoelig is voor kleine oneffenheden in de weg, maar dat hoort bij het type geloof ik en ik was Franse auto's gewend.

Bedankt voor jullie reactie en morgen laat ik het weten.

Groeten,
Kees

Case1543 (0), 18 jaar geleden

Beste,

N.a.v. eenander bericht dat ik lees over trillen en aanspannen van de wielbouten. De bouten waren oorspronkelijk veel te vast aangedraaid (nauwelijks los te maken). Daarna heb ik ze los gemaakt en opnieuw aangespannen met 100 Nm. Kan dit invloed hebben en zo ja wat te doen?

Case1543 (0), 18 jaar geleden

De wielen zijn op deauto uitgebalanceerd (achter, beide kanten 15gram). De trilling is ver weg, zo ver dat het niet meer opvalt maar alleen te merken is als je erg goed oplet. Oorzaak is erg waarschijnlijk de band, volgens de garage. Die wou trouwens geen geld omdat hij het probleem niet helemaal opgelost kreeg: service. Het wordt nude band afrijden tenzijer eerder weer trillingen komen, dan worden ze eerder vervangen en welldoor een ander type.

Groeten,

Kees

Arnold684 (0) PRO, 18 jaar geleden

de E39 met name is zeer gevoelig voor het type band er gebruikt word, ik had laatst dezelfde klacht van een klant van ons waar pirelli banden onder zaten, met een W-codering, dus daar lag het niet aan. Nadat ik michelins gemonteerd had was het probleem 100% over.

Case1543 (0), 18 jaar geleden

Het werden Mmichelins.

Er is nog een set oude (kale) banden opgegaan om zeker te stellen dat het in de banden zat en niet in iets anders. Het was gelijk weg. Nu liggen er Micheliis op, en afkloppen, maar het is nu over.

Arnold684 (0) PRO, 18 jaar geleden

dat bedoel ik, fijn dat je het gevonden hebt kees.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.