close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

BMW 3-Serie: op snelweg motortemperatuur te hoog

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: M40B16

Ik zit nu al een poosje met hetvolgende probleem.

Als ik op de snelweg rij wordt na zo'n 15 minuten rijden m'n koelvloeistof te warm, de meter loopt dan langzaam richting het rode gedeelte. Als ik ongeveer 100 km/u rij loopt te temperatuur langzaam terug. Ook als ik de kachel aan doe loopt de meter snel terug om netjes op 90 graden te gaan staan. Ook als de motor lang stationair draait wordt ie te warm. De ventilator begint direct te draaien na het starten en het koelwater circuleert prima! Bij 80-100 km/u heb ik nergens last van en blijft het koelwater precies op 90 graden.

Iemand een idee wat de oplossing zou kunnen zijn?

Bij voorbaat dank,

KR

Geplaatst door

dupl-u-10286-5dd147ceba1f5+KR (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je luchtfilter al een keer nagekeken?

ja, net. Het luchtfilter is schoon, of moet er iets anders te zien zijn? Lees hier en daar ook dat het de Visco kan zijn, maar ik weet niet hoe ik die kan testen..?

Op de snelweg zou de visco niet hoeven te werken.
Mogelijk zit de radiator (gedeeltelijk) verstopt.
Voel eens of de HELE radiator warm wordt (wel voorzichtig!). Heb je de beschikking over een infrarood thermometer dan kun je koude plekken snel opsporen.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

zou eens naar je waterpomp kijken,ik neem aan dat het koelvloeistofpeil op peil is en er geen lucht in je systeem zit.?

@Wilbert,

wat heeft het luchtfilter hiermee te maken ??

Stefan

stefan84 0

17 jaar

@Paulus, dit zal ik vanmiddag even controleren en dan posten.

@Stefan, De waterpomp lijkt mij goed, als de motor stationair draait en ik draai de dop van het koelvloeistofreservoir eraf dan stroomt het koelwater er aan de bovenkant weer in, als ik dan gas geef dan zie ik het er met een straal uitkomen, hoe meer gas hoe meer koelwater er uit de retourleiding komt. Het lijkt mij dan dat de waterpomp goed werkt of hoeft dit niet het geval te zijn?

Ik neem aan dat als er lucht in het systeem zou zitten het koelwater niet constant uit de retourleiding zou komen, maar dan weer een beetje koelwater en dan weer even niets. Of heb ik dat mis?

Als het buiten warm is is het probleem wel duidelijk erger en loopt de temperatuur sneller en hoger op.

Bedankt voor de reacties,

KR

Paulus, ik heb net de motor 15 minuten stationair laten draaien, de meter gaf netjes 90 graden aan, de radiator is aan de bovenkant wel iets warmer dan aan de onderkant, maar niet veel.Over het algemeen is de hele radiator niet echt heel warm. Aan de linkerkant en rechterkant is ie ook iets warmer. Als ik in de slangen knijp links en rechts van de radiator komt er in het reservoir wel een straal koelwater uit.

Vaak 'n kwestie van 'n (gedeeltelijk) verstopte radiateur of losse raten tussen de waterkanalen.
Hierdoor kan de radiateur de warmte niet snel genoeg afvoeren.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

@stefan:

al meerdere malen meegemaakt.
met een zwaar vervuild luchtfilter op de snelweg;veel lucht nodig door het hogere toerental en het niet kunnen krijgen.
snelheid daalt,minder toeren en lucht nodig;probleem weg.

Hoe kan ik de radiateur weer open krijgen dan? Of moet er in dat geval gewoon een andere op?

Vervangen dus.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hmm, oke. Is er geen manier om erachter te komen dat het zeker de radiateur is?

Je schrijft zelf dat, wanneer je het koelvermogen vergroot ( kachel aan ), de temperatuur goed is. Dus er blijven 2 mogelijkheden over: OF de radiateur OF de viscokoppeling ( Als deze auto dat tenminste heeft ).
Aan jou de keus.



Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Oke, klinkt inderdaad logisch. Hoe kan ik de visco testen?

Laat de motor goed op temperatuur komen.
Hou het toerental rond de 2500 tpm en als de temp.meter in de buurt van het rode vlak komt, zul je duidelijk moeten kunnen horen EN voelen dat de koelventilator ECHT begint met meedraaien en koelen d.m.v. veel meer lawaai en luchtverplaatsing.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Hoi,

Helaas heb ik hetzelfde probleem, echter met een 405.

Alles wat jij schrijft heb ik ook.

Ik wilde in eerste instantie de thermostaat even verwijderen, maar dit ging niet (geen afdichting meer).

Toch nog even gestart, en proberen te luisteren en te voelen of de thermostaat open gaat. Nu blijkt dat zelfs de slangen naar de kachel (die bij mij via de gasverdamper loopt) niets eens warm wordt.

Dus ik heb geen stroming van het koelwater, misschien kun jij dat ook nakijken.

De oplossing heb ik nog niet.


Erik

secure 0
badge

17 jaar

@petje, de ventilator draait met het starten al, maar hoe warm het koelwater ook wordt, hij begint niet ECHT te draaien, geen verandering in geluid en niet meer windverplaatsing. Kun je mij uitleggen hoe zo''n Viscokoppeling werkt. Iets met vet dat warm wordt en daardoor gaat de visco werken? of heb ik het helemaal bij het verkeerde eind?

@Secure, hetkoelwater circuleert prima, de slangen worden warm en met gas geven voel ik dat er meer koelvloeistof door gaat lopen, dus dat is bij mij niet het probleem. Waarschijnlijk is het bij mij de Visco of een (gedeeltelijk) verstopte radiateur

Bedankt voor de reacties!

KR

Ik merk net dat als de motor warm is de slangen van en naar de radiateur helemaal hard zijn, is dit normaal? Ze worden allebei wel warm. De radiateur wordt redelijk warm, maar pas als ik de motor afzet wordt ie helemaal warm en kan ik hem aan de bovenkant niet meer met de hand aanraken.

indien de thermostaat,waterpomp en circulatie in orde is,dus ook geen lucht in je systeem,ben ik bang voor een lekke koppakking,een gescheurde kop komt bij deze modellen niet zo veel voor.

daarom worden jou koelwaterslangen ook zo 'hard' van de druk.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

Als ik de motor start dan moet de slang die naar de radiateur loopt niet meteen warm worden, maar pas als de thermostaat opgaat of niet? kan ik bij de dealer de koppakking laten testen of is dit erg duur, kan ik dit ook zelf testen?

Ik heb net de thermostaat vervangen, de oude stond volgens mij half open en zat vast, getest met kokend water. Maar nu moet ik ontluchten, er komt alleen stoom uit het ontluchtingsventiel, als ik een poosje gas geef komt er wat schuim, als ik het gas los laat krijg ik weer alleen stoom. Had de kachel in de auto aangezet en de aanjager op 4. Of kan dat ontluchten heel erg lang duren en moet ik de koelvloeistof aan het begin bijvullen, tot de normale max.? of moet dit tussendoor ook nog bijgevult worden?

De kachel moet voluit staan, maar zet je kachelaanjager maar uit. De kachelaanjager koelt de motor weer zodat de thermostaat niet open gaat en de radiator niet ontlucht raakt.

Succes,
Paul

Paulus8636 0
badge

17 jaar

de thermostaat was wel opengegaan, eerst kwam er helemaal niets en toen de thermostaat openging werd de radiateur warm en kwam er dus af en toe kvs uit het ontluchtingsventiel, soms met een beetje lucht of schuim. Maar heb hem wel 15 minuten aan het lopen gehad en af en toe gas gegeven, maar er veranderde niets

als ik nu de auto start met een koude motor met de kvs op peil, dan komt er als de motor warm wordt alleen maar stoom uit het ontluchtingsventiel en ook echt veel. heb 10 minuten zo gedraaid, maar er veranderd niets. Als ik de dop van het kvsreservoir eraf haal terwijl de motor loopt dan komt de kvs steeds hoger en borrelt, na ongeveer een halve minuut komt het zelfs over de vulopening. wat doe ik verkeerd.

Dus als ik de kvs dop er gewoon op heb en het ontluchtingsventiel open dan komt daar alleen maar stoom uit en als ik de kvs dop eraf doe dan stroom het uit de vulopening.

vervang je koppakking maar
arjan

arjan593 0

17 jaar

Zeker?? Was er al bang voor. Heb nu koelvloeistof in de bovenste slang gegoten, ging ongeveer 1,5 liter in. Nu lijkt het probleem opgelost. Water circuleert weer en de kachel wordt weer warm.

Nou Arjan,

je moet wel zeker van je zaak zijn geweest om meteen te zeggen dat hij zijn koppakking vervangen kan.

met een beetje geluk was het systeem dus niet goed ontlucht.

Stefan

stefan84 0

17 jaar

ja sorry ik heb het zelfde gehad met 518 slangen werden telkens hard en bleef ook maar stoom uit ontluchting komen en bij mij was t toch echt de koppakking. ging er eigenlijk wel van uit dat alles ontlucht was. maar hoop dat t probleem dus is opgelost
suc6

arjan593 0

17 jaar

Het lijkt opgelost, heb hem een poos stationair laten lopen totdat ie bijna bij het rode vlak kwam(ja ja ik moet de visco ook nog vervangen) ben toen gaan rijden en met 2 minuten was ie weer netjes op bedrijfstemperatuur. Gisteren en vandaag op de snelweg ook helemaal geen last gehad.

Mn oude thermostaat zat vast en stond altijd half open, ik had dus wel circulatie, maar blijkbaar niet genoeg(dus dacht niet meteen aan thermostaat). Mn radiateur wordt nu ook veel warmer als eerst. Nu de temperatuur niet meer zo hoog oploopt zijn de slangen ook veel minder hard.

Bedankt voor alle reacties!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.