Ik lees regelmatig dat er mensen zijn die problemen hebben met de digitale cijferweergave in het dashbord (dagteller, km teller, buitentemperatuurmeter). Dit probleem schijnt zeer vaak voor te komen en mag dan ook gerust aangemerkt worden als een fabrieksfout van BMW. Het gaat tenslotte niet om het uitwisselen van een lampje maar om een aanzienlijke kostenpost. Ook ontstaat dit niet door slecht of weinig onderhoud.
Is dit probleem wel eens door iemand bij de importeur/BMW aangekaart of dit niet in aanmerking komt om deze fabrikagefout op kosten van BMW te laten repareren?
Wie weet hier meer van?
Ik lees het wel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Niet alleen BMW heeft er last van ,ook Mercedes heeft hetzelfde maar daar zijn ze iets coulanter als de auto niet zoveel heeft gelopen ]150.000 km].BMW wil nooit wat vergoeden buiten de garantie is mijn ervaring en deze problemen leveren wel een leuk omzetje op voor de dealer/importeur/fabrikant....
Kijk eens op www.7er.com/modelle/e38/pixelfehler/index.php. Daar wordt een uitleg gegeven hoe dit probleem zou kunnen worden opgelost. Mijn eigen klokkenunit (5-serie E39 uit 1997) eruitgehaald en ziet er inderdaad net zo uit. Overigens heb ik niet de daar beschreven oplossing geprobeerd, omdat ik al eerder klaar was (namelijk het vervangen van de dashboardlampjes). Er wordt overigens tevens op internet gesuggereerd dat contactspray (al dan niet in combinatie met nota bene videokoppenreiniger!) zinvol zou zijn. Zie
www.7er-forum.com/forum/showthread.html?t=7900&page=2
PAS DAAR WEL MEE OP, want ik begrijp uit reacties op deze tip dat dit kan leiden tot schade aan het display. Beschreven wordt namelijk dat het display kan scheuren of breken door - naar ik begrijp - de kou van de spray. Voorzichtigheid is dan ook geboden.
Over de vraag of BMW wel eens is aangesproken op dit falen, kan ik je zeggen dat het mij bekend is dat een belangenvereniging (althans een aantal belanghebbenden bij elkaar) kennelijk in de US een advocaat in de arm namen, maar dat dit daar kennelijk tot niets heeft geleid. Wel las ik (bron kan ik nu niet zo snel vinden en probeer ik nog op te zoeken) dat er in US dealers zijn die zonder meer coulant zijn in de door hen gerekende prijzen voor reparatie. Recente navraag mijnerzijds bij een Nederlandse BMW-dealer leidde tot de conclusie dat alleen een nieuwe klokkenunit uitkomst kan bieden. Daar moet dan wel 450 Euro voor worden neergeteld! Lijkt mij wat stevig aan de prijs.
20 jaar
Dat bedoel ik..onderdeel van een knaak er in en hup een rendabel ruilsysteem..
Op je vraag of de tellerunit opnieuw moet worden uitgelezen bij het ontkoppelen van de stekkers kan ik je antwoorden dat dit niet het geval is. Je hoeft overigens ook je stuur niet te demonteren, zoals je wel een leest. Het is eenvoudigweg een drital torxen weghalen boven de klokkenunit, het hout aan weerszijden weghalen (gewoon voorzichtig aan trekken). De rest wijst zichzelf eigenlijk wel.
Overigens moet je weten dat, hoewel de tellerunit vrij eenvoudig is te verwijderen en ook overigens weer gemakkelijk is terug te plaatsen, ik ook huiverig ben om met de display zelf te gaan sleutelen!
20 jaar
Ik heb de beschrijving op de site die Alex aangeeft gelezen en die komt er op neer dat het probleem opgelost kan worden door een speciale tape als extra drukverhoger in de display aan te brengen. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Arnold?
Want ik ben wel huiverig om de display los te maken.
Nog een andere vraag, als ik de tellerunit eruit haal en de stekker los koppel, moet de teller dan weer opnieuw ingelezen worden?
20 jaar
Nee,helaas niet maar zou het wel graag willen weten..
Teller kun je er zo in en uit halen maar je moet de auto niet op contact zetten tijdens je werkzaamheden want dan gaat je airbaglamp aan.
Nou, ik heb de tellerunit er uit gehaald en gedemonteerd zoals op de site stond die Alex aangaf. Toch nog een heel gedoe om de tellerunit verder te demonteren om bij de display te komen!
De display hen ik aan de voorzijde los gemaakt en een stukje tape aan de bovenkant tussen het glas en het metalen raampje aangebracht zodat de druk op het glas behoorlijk toenam.
De tellerunit weer gemonteerd en aangesloten.
Vol verwachting de contactsleutel omgedraaid en .....
Hetzelfde als voorheen, met dien verstande dat er pixels bij waren die veel feller gingen branden en andere die in blokken dof werden. Verder gaf de buitentemperatuurmeter -40 graden aan. Het hele spul weer gedemonteerd de tape er tussenuit gehaald, de voorkant van het metalenraampje wat verder omhoog gebogen om te zien wat er nu precies onder het glas van de display zit. Daar ligt dus een fexibel rubber matje onder met waarschijnlijk koolstof contacten. Het metalen raampje er compleet afhalen gaat niet omdat je niet bij de bevestiging aan de achterkant kunt komen. Hiervoor moet je de tellerunit nog verder demonteren en ook de wijzers eraf halen. Dat heb ik toch maar niet gedaan omdat ik grote twijfels heb, of deze er zonder stukken te maken af te halen zijn en vervolgens weer gemonteerd kunnen worden. De tellerunit heb ik weer gemonteerd en met schrik de auto weer op contact gezet in afwachting wat ik nu nog te zien zou krijgen. Gelukkig deed alles het nog als voorheen met zelfs een paar pixels meer als voorheen. Ook de buitentemperatuurmeter gaf weer de juiste waarde.
Al met al dus niets opgeschoten alleen weer iets geleerd.
Wel zou ik graag een oude of kapotte tellerunit helemaal willen demonteren om uit te proberen wat zonder problemen echt te demonteren is zonder stukken te maken. Misschien dat er dan met de opgedane kennis resultaat te behalen is. Dus als iemand nog een oude of kapotte tellerunit heeft dan houd ik me aanbevolen.
20 jaar
Heel leuk om deze beschrijving te lezen. Dank daarvoor! Voor zover het betreft het uit elkaar halen van zo'n unit; een beetje oppassen geblazen. Ook ik ben al eens op zoek geweest naar een tweedehands klokkenunit (via de bekende marktplaats.nl) en kwam terecht bij een (voor zoveel ik kan beoordelen) zonder meer betrouwbare onderdelenleverancier, die mij het een en ander vertelde over het plaatsen van een zeg maar andere klokkenunit op je eigen auto. Hij deed dat en het had tot gevolg dat de auto rare dingen deed, althans dingen die de bestuurder niet wilde. Hij noemde als voorbeelden het plotseling (veel te) hard blazen van de airco of de te voeren verlichting. Bovendien gaf de display kennelijk onterecht foutmeldingen. Dat is nu wat er onder 'inlezen' wordt verstaan. Daarbij worden alle autospecifieke kenmerken ingevoerd, zoals de accesoires. De oplossing zou kunnen zijn gelegen in een klokkenunit van een auto die EXACT dezelfde kenmerken heeft als je eigen auto. Maar probeer maar eens zo'n unit te vinden...
Enige voorzichtigheid is derhalve geboden, tenzij je met demonteren ook alleen maar demonteren bedoeld zonder hem ooit daadwerkelijk onder stroom te zetten. Maar dan leer je weer zo weinig!
20 jaar
Dat is correct wat hier boven staat,als je een andere of nieuwe monteert,doet die exact hetzelfde fout als die er uit komt,ook pixels en en andere [kennelijk]opgeslagen fouten...alleen dealer kan eenmalig goede gegevens inlezen,jammer maar helaas dus...
Ik heb nogmaals de display eruit gehaald en het één en ander geprobeerd. De bedrading is rechtstreeks aan het bovenste glas(display) vast gemaakt. Na het demonteren de stekkers weer aangesloten en het display (glas) losgemaakt. Dit bracht geen enkele verandering, ook de druk verhogen of totaal weghalen geeft geen enkele verandering. Het probleem zit dus niet in de display maar in de overige elctronica. De druk verhogen of verminderen is dus zinloos.
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar