Het valt mij op dat mijn auto, in vergelijking met andere Touring-modellen, continu aan de achterzijde vrij hoog staat. Daarmee bedoel ik ongeveer 5 tot 7 cm verschil (schatting). Voor alle duidelijkheid: de auto heeft een automatische niveauregeling. Bovendien 'bonkt' de auto bij het rijden over met name de kleinere oneffenheden in het wegdek (bijvoorbeeld naden tussen wegdelen of bruggen, dan wel bij het rijden over diepliggende putdeksels of kleine heuveltjes). Dat bonken gaat gepaard met een voelbare 'dreun'. Het is niet heel erg, maar wel onaangenaam. De zgn. veerbollen (als ik het goed zeg) zijn ongeveer een jaar geleden vervangen en ook met de schokdempers/-brekers is volgens mij niets mis. Wat kan dit (in het ergste geval) zijn en kun je dit zelf oplossen? Iemand ervaring met de prijs van een eventuele reparatie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het gebonkt kan veroorzaakt worden door je stabilisatorstangen aan de voorzijde, komt daar het gebonk vandaan?
wat betreft de hoogte van je achteras: meet eens tussen de spatbord rand en het midden van je wiel, de afstand moet ongeveer 360mm zijn is dit meer dat kan de dealer een achterascompensatie uitvoeren waardoor de achteras zakt.
je kunt dit niet zelf doen door lucht te laten ontsnappen omdat de sensoren die bij de draagarmen gemonteerd zijn dan registreren dat de auto te ver ingeveerd is en zullen de luchtbalgen weer opgepompt worden en zal de auto de oude hoogte weer aannemen.
Dank voor je reactie! De herrie komt niet van de voorzijde van de auto. Het is heel duidelijk te horen dat het van de achterzijde komt. Kun je heel even uitleggen wat je bedoelt met 'het midden van het wiel'? Moet dat worden gezien als het midden van - zeg maar - de velg? Tenslotte; is het bekend wat het kost om een achterascompensatie te laten uitvoeren door een dealer? Weer heel erg bedankt voor eventuele reacties!
20 jaar
inderdaad het midden van de velg, als je een BMW logo in het midden van je velg hebt heb je het exacte middelpunt op de kruising van de lijnen.
wat het kost kan wisselen omdat je de tijd betaald dat ze er mee bezig zijn en dan is weer afhankelijk van het hoogteverschil, het laten zakken gaat soms in een aantal keren maar zal niet langer duren dan een half uurtje en het uurloon zal ongeveer 75 euro ex btw zijn.
als je dan toch bij de dealer bent laat ze dan even naar het gebonk luisteren/kijken.
Arnold, mag ik je andermaal danken voor je snelle reactie! Ga het vanavond na het werk even meten. Volgende week naar de dealer, waarna ik - voor de geinteresseerden - zal vermelden wat er nu aan de hand was en welke kosten daaraan verbonden waren.
20 jaar
Als beloofd: auto is naar de dealer geweest ter controle van de niveauregeling. Daar blijkt - merkwaardig genoeg - niets mis mee te zijn geweest. Er is een aantal handelingen verricht (zoals het vastzetten van een hitteschild en wat met het 'hondenrek'), maar verder niets. Vervolgens is een aantal malen proefgereden, waarbij geen bijzonderheden werden geconstateerd.
Al met al niet heel veel mee opgeschoten, dan behalve de mededeling dat alles geheel normaal is en dat de auto evenmin te hoog zou staan aan de achterzijde. Het zal allemaal wel en ik zal het er maar bij laten, vrees ik. Toch is het wel vervelend, omdat ik weet hoe het weggedrag zou behoren te zijn aan de hand van ervaringen in andere, zij het wat nieuwere Touring-modellen.
20 jaar
je had de hoogte toch opgemeten zoals ik je uitgelegd had?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar