Goedenavond,
Zoals hierboven omschreven gaat het om een 320d met een raar probleem omtrent de koppeling.
Normaal gezien uit een versleten koppeling zich meestal door het typische slippen of andersom door
dat bepaalde versnellingen niet kunnen ingeschakeld worden.
Bij deze kar uit zich dit doordat het zeer moeilijk is om schokvrij te schakelen. Soms lukt dit wel (koude
of warme motor maakt niet uit), vaak ook niet. Het is dan ook zeer irritant om telkens het pedaal heel
traag te laten opkomen en het gas extreem harmonieus in te drukken. Dit is een werkwijze die ik bij
geen enkel ander voertuig (noch een BMW noch een ander merk) dien toe te passen.
Wanneer ik bij deze wagen zoals bij een andere auto zou optrekken, dan word je getrakteerd op een
flinke schok. Als ik dan krachtig vanuit stilstand wil accelereren, dan moet ik toch eerst voorzichtig
de auto al laten rollen en dan pas gas geven (=tijdverlies). Zoniet schokt de auto extreem en/of valt
gewoon stil.
Een ander symptoom is ook dat als ik de koppeling meer dan tweederde indruk, deze nogal sponzig
aanvoelt. Als ik de koppeling laat komen, heb ik de indruk dat deze pas begint te koppelen (voor zo-
ver je dit koppelen kan noemen) als het pedaal al bijna viervijfde opgekomen is.
Stiekem verdacht ik al het tweemassavliegwiel. Maar deze maakt (nog) geen lawaai bij het uitschakelen
van de motor. Ik ken trouwens auto's met defect vliegwiel en zelfs deze maakten dit schokken nog niet
bij het koppelen, deze hadden de neiging tot trillen bij het rijden zelf.
De motorsteunen zijn vervangen, baksteun is nog in orde.
Wat zou dit eigenlijk kunnen zijn? Internet leerde ook dat er een Clutch Delay Valve op zou zitten, maar
deze zou net moeten dienen om schokken te voorkomen. En het gaat hem echt niet om een typisch scha-
kelschokje. Met een andere 320d rijd ik schokvrij zoals met elk ander merk.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
BMW heeft een hydraulische koppeling. Jouw probleem lijkt op lucht in de leiding. dat geeft dat sponzige gevoel. Als de olie te oud is wordt het watergehalte te hoog en als dit mengsel van olie/water wordt samengedrukt krijg je ook dat sponzige gevoel.
Je koppeling komt gewoon niet helemaal vrij, blijft plakken dus. vandaar schokken met schakelen.
Bedankt voor je vlotte respons!
Water in de olie... Dus er zou water in de remvloeistof moeten zitten, omdat ik denk dat ze het zelfde
potje delen? Nochtans remt deze auto nog perfect waardoor ik denk dat de vloeistof nog in orde is
en vrij is van water. Maar je hebt me alleszins op de goede weg geholpen. Het zou inderdaad kunnen
dat er iets fout is met de hydrauliek. Zou het het pompje kunnen zijn dat zijn beste tijd gehad heeft?
En welk eentje? Die aan het pedaal of die tegen de koppeling zelf? Hoe kan ik dit best uittesten?
Alvast erg bedankt voor je gegeven antwoord. Ik zou er zelf nooit opgekomen zijn.
12 jaar
Denk ook eens aan andere oorzaken, lmm, erg klep , lambda, scheur luchtslang ,vacuum probleem.
12 jaar
Ik heb de wagen laten uitlezen door BMW specialist met BMW software en de enige fout die er was,
was iets met gloeibougies of het element dat het aanstuurde en dat de originele radio er uit is.
En tijdens het rijden zelf zijn er geen inhoudingen of wat dan ook.
Vanaf het moment dat hij gekoppeld zit rijdt hij zoals een BMW moet rijden. Het is enkel bij het kop-
pelen. Ok, de turbo maakt lawaai (en flink zelfs), maar de wagen gaat er nog steeds vinnig vandoor.
En vooral het feit dat dat koppelingspedaal zo sponzig aanvoelt en de schokken tijdens het schakelen
doen me vooral vermoeden dat het probleem daar moet liggen. Alleen weet ik niet goed hoe het ver-
der te diagnosticeren.
Hoe dan ook, ik stel je raadgeving op prijs. Dingen uitsluiten moet je inderdaad altijd doen.
Groetjes,
BMW320d19
12 jaar
Ik zou eens controleren of de pomp tegen de versnellingsbak niet lekt
12 jaar
Ik heb een aantal problemen gehad met het koppelen met de volgende symptomen:
Koppelingsplaten versleten: tijdens het optrekken doorslippen en tijdens het rijden ging de motor toeren maken zonder in snelheid toe te nemen.
Hulpcilinder lek op de bak : 's ochtends bij het vertrekken helemaal niet meer kunnen schakelen. pedaal was helemaal slap en geen oliedruk aanwezig.
Na vervangen van deze hulpcilinder moest ik weer druk op bouwen, schakelen lukt in dat geval juist met pedaal helemaal ingetrapt en kwam toen langzaam terug tot 4/5.Mij lijkt dat als deze bij jou bij 4/5 opkomt er dus genoeg druk in het systeem zit.
Stotterend en schokkend optrekken : er zat toen een scheur in de slang tussen luchtmassameter en luchtinlaat.
Misschien heb je er wat aan.
Succes.
12 jaar
Met opkomen bij 4/5 de bedoelde ik eigenlijk dat ik het pedaal al vanuit ingedrukte
stand 4/5 de moet laten opkomen voor die aangrijpt.
Maar de koppeling slipt niet!
Ok, stel dat ik uit volle kracht optrek naar honderd, dan schiet het toerental bij het
schakelen een heel klein beetje omhoog en dan direct weer terug om dan weer voor-
uit te gaan. Maar het gaat slechts om een heel klein beetje en enkel bij absolute vol-
gas. Is dit slippen? Mijn andere BMW heeft dat ook, maar schakelt anders wel schok-
vrij terwijl die al 300.000 km dezelfde koppeling heeft.
Er moet iets zijn met die koppeling of diens entourage. Ik vroeg al raad aan profes-
sionelen, maar die weten enkel te zeggen dat het iets raar is en dat die niet slipt.
Wanneer ik bvb gewoon rijd in om het even welke versnelling, het toerental laat
zakken naar ongeveer 1000 toeren en terug gas geef... dan trekt die normaal (niet
bijster snel natuurlijk) op.
Wat moet ik hiermee doen? Voor passagiers schaam ik me rot. Het lijkt wel alsof ik
niet kan koppelen zoals het hoort.
Het kan natuurlijk nooit kwaad om de koppelingsplaten etc te vervangen, maar het
lijkt me echt in het pedaal te zitten. Die voelt als je die over de helft indrukt zo doods
en sponzig aan.
En het hoort natuurlijk niet, maar bij wijze van test duwde ik de koppeling in terwijl
ik licht gas gaf. Ik voelde het koppelingspedaal trillen. Is dit normaal?
12 jaar
Welk pompje van deze zou ik best vervangen? Ik heb hier nl een link
naar een schema van het hydraulisch systeem.
http://realoem.com/bmw/showparts.do?mode...
Nog een prettige avond iedereen
12 jaar
Een pomp vervangen om het schokken op te lossen zal wel niet gaan helpen, de koppeling bediening werkt gewoon hetzelfde of je er nu wel of geen kar achter hangt, verdenk eerder het vliegwiel maar dat kun je eigenlijk niet eerder controleren als de bak er achter vandaan is. Het klepje in de leiding van de koppeling is er voor om de koppeling geleidelijk terug te laten komen, als je hier niet aan gewend bent kan het ook dit soort problemen veroorzaken, wordt heel vaak verwijderd.
gr Martin
Het vliegwiel (zeer prijzig) was ik ook al bang voor. Ik moet wel zeggen dat de motor zelf
niet echt symptomen vertoont van een defect vliegwiel. Ook bij het uitschakelen van de
motor gaat dit allemaal zonder bijgeluiden of schudden ed. Hoewel, het kan natuurlijk.
De drukgroep zelf vervangen: daar ga ik me niet aan wagen. Dit zou ik overlaten aan een
professioneel al was het maar omdat die een hefbrug heeft. Los van de prijs voor de kop-
pelingsset moet ik ook denken aan de vele arbeidsuren. Het zou aan de ene kant jammer
zijn om deze kosten te doen terwijl de koppeling zelf misschien nog best in orde is en het
vliegwiel ook nog even mee kan.
Maar het schokken bij het koppelen kan dus niet liggen aan de pompjes? Ik blijf het raar
vinden dat het pedaal vanaf iets over halverwege indrukken sponzig aanvoelt, ook als ik
bij stationair toerental het pedaal bedien. Zou het vliegwiel daar voor iets tussen zitten?
Goedenacht iedereen
12 jaar
En dat klepje in de leiding. Dat is vermoedelijk de Clutch Delay Valve? Is er ook maar
enig ander merk dat dit ding gebruikt? Ik zal proberen het te verwijderen. Of moet ik
dat stukje gewoon uitboren en dan terug plaatsen?
Andermaal goedenacht gewenst
12 jaar
Een 2 delig vliegwiel is niets meer als 2 schijven die onder veerdruk ten opzichte van elkaar kunnen draaien, als dit verslijt kan hij te veel gaan verdraaien, speling krijgen etc, dit hoef je niet altijd te horen. Zeker onder belasting kun je dan problemen krijgen. het verwijderen van de versnellingsbak is niet zo heel erg veel werk als je het vaker hebt gedaan, uurtje of 4 totaal.
Deze motoren hebben een SAC of een zelf stellende koppeling hierdoor blijft het koppel/ontkoppel moment praktisch de gehele levensduur van de plaat gelijk. Als daar iets aan veranderd zit er bijna altijd een probleem in 1 van de onderdelen.
gr Martin
Die klep kan er gewoon tussen uit gehaal worden.
gr Martin
Dus in feite is de koppeling zeker al stuk? Dus een nieuwe koppelingsset monteren?
Vliegwiel kan je dus pas zien als de bak eraf is. Het probleem is dan wel dat als dat
stuk nog niet besteld is de wagen daar waarschijnlijk even een paar dagen op de brug
staat. In Nederland krijg je misschien standaard een vervangwagen, hier is dat principe
(België) nog niet altijd doorgedrongen. Er is dus geen enkele manier om op voorhand
te merken dat het vliegwiel zijn beste tijd gehad heeft?
En dat sponzig gevoel in het pedaal zou afkomstig zijn van een versleten drukgroep?
Alvast bedankt
12 jaar
Nee dat beweer ik niet. Ik zeg alleen dat de kans groot is dat er een probleem is met je 2 massa vliegwiel en dat dat alleen gecontroleerd kan worden door de bak er achter vandaan te halen, ik weet niet hoe ze dat in belgie regelen maar dit soort reparatie doen wij gewoon in 1 dag. Gewoon een kwestie van een goede onderdelen voorziening.
gr Martin
ok, ik zal mijn garagist vragen om dit te doen. Ik heb vandaag trouwens de wagen langs alle kanten opgekrikt
en ik merkte ter hoogte van het differentieel dat daar een soort van rubber precies gescheurd is, een soort
rubber dat het differentieel ondersteunt. Waarschijnlijk zal dat de schok versterken. De wagen in kwestie
heeft al flink wat kilometers met originele koppeling. Als de bak er toch af moet is het misschien zonde om
alsnog geen nieuwe drukgroep etc te monteren. Als ik er zo over nadenk, wacht mij een aardig kostenplaat-
je. Er moet waarschijnlijk binnenkort ook een nieuwe turbo op want die van mij klinkt al 30.000 km als een
sirene.
Wat dat vliegwiel betreft: bestaat er een mogelijkheid om er een vast op te zetten zoals bij die TDi's van
Volkswagen of is dat hier weer niet mogelijk? Zo een 2-massa kost makkelijk 800 euro plus koppelingsset
en arbeid...
Ik zal mij mentaal voorbereiden.
Bedankt alvast voor het deskundig advies.
12 jaar
Voor sommige 2.0d motoren zijn volgens mij van de valeo setjes te koop. Maar als er een achterste diff rubber gescheurt is dan kan dat ook het schokken veroorzaken, tenminste dat was wel altijd zo bij oudere BMW's die deden dat dan bij fors optrekken, lijkt me niet onverstandig om daar eerst naar te kijken.
gr Martin
Je weet blijkbaar veel van BMW. Ik zal dat rubber (laten) vervangen. Ik ga zelf
misschien kijken om dat klepje ervan tussen te halen; alle beetjes zullen toch
ook wel helpen, denk ik. Nu, het sponzig pedaalgevoel zal waarschijnlijk niet
echt verdwijnen daarmee. Dat zou dan alsnog zijn oorzaak kunnen vinden in
een defecte drukgroep/vliegwiel? Pompjes mag ik ongemoeid laten?
Ik zal zoals gezegd beginnen met het rubber. Heel erg bedankt voor het mee-
denken. Ik zal posten hoe de situatie vordert met de verschillende stappen.
Erg bedankt alvast!
12 jaar
Ondertussen is remvloeistof vervangen en met het warmere weer heb ik de indruk
dat het koppelen iets beter gaat. Desondanks zal ik iets voor de winter een nieuwe
koppelingsset en vliegwiel laten plaatsen en het ophangingsrubber van het differen-
tieel laten vervangen.
Iedereen alvast bedankt voor het meedenken en de zeer bruikbare raad.
12 jaar
Dit topic mag gesloten worden, zoals supra vermeld gaven de topicbijdragers
goede raad om het probleem op te lossen.
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar