hier een filmpje van het ratel na de start als hij koud is.[url=http://tinypic.com/r/6r66af/6]View My Video[/url] als hij warm nergens last van en verders gewoon lekker rijden en geen ratel of niks.
zou dit aan de starterkrans kunnen zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan aan mijn oren liggen , maar ze zou er 2 dingen uit kunnen halen , startmotor die even blijft hangen en hydraulische klepstoters die op druk komen.
Als het geluid weg is , en je zet de motor uit , en start daarna meteen weer , is het geluid er dan nog ?
hoi,als ik hem koud start en daarna uit zet en daarna weer start is het iets minder ,en wordt het steeds minder
11 jaar
Zou dan hydraulische klepstoters kunnen zijn , maar luister eens onder de motorkap , kun je misschien aan het geluid een richting geven.
heb hem net even gestart en de temp was net boven het blauwe en hoorde niets.
11 jaar
hoi.
het is begonnen toen het koud werd,heb hem al eens weggebracht en ze dacht dat het te vanos was en hebben toen de motor gereinigt en nieuwe olie en zo erin gedaan.
het zou minder moeten worden maar het is nog zo.daarom dit filpmje en zo,maar als hij vanavond koud is zal ik nog eens broberen met nog iemand zodat we kunnen luisteren.
maar als het de kleppen zijn wat kun je daar aan doen.
11 jaar
Gebruik de zoekfunctie eens , vanos komt ook vaak voorbij .
Welke olie zit er in?
Ik gok op 10W40...
nee er is 5w30 volsentetich in gegegaan.
want hij dacht dat er altijd verkeerde heeft ingezeten,heb de auto ook pas vanaf begin januarie 2013
11 jaar
heb net gestart en hij ratelde weer,en het geluid kwam ergens midden van de motor,heb net gehoord dat het ook gewoon aan de olie kan liggen van de kou die nu heerst.
wil nu wachten dot het gaat dooien en dan eens kijken.
11 jaar
hoi,heb toch nog zitten denken als het de startmotor is zoals kaleido1 zegt moet hij toch ook ratelen als de motor warm is.
en hij rateld ook als ik hem twee keer achter elkaar koud start.
11 jaar
Probeer de 'potlood tegen het oor (én op de verdachte plek)'-methode eens om de bron beter te kunnen lokaliseren.
Geluid van boven op of opzij van het blok: Klepstoters.
Geluid van de voorkant van het blok*: Distributie ketting of vanos
Normaal gesproken moet een 5W30 olie geen problemen geven met de hydraulische klepstoters, tenzij de auto al heel wat km's achter de rug heeft. Vervuiling van de terugslagklepjes in de stoters kan ervoor zorgen dat de periode van op druk komen wat langer wordt. Misschien helpt hier een schoonmaakmiddel van Forté of van Wynn's voor in de motorolie.
Daarna weer snel verversen helaas, want dat spul is bedoeld om kort te gebruiken, vlak voor een olie-wissel ...
Een onvoldoende op spanning staande distributie-ketting kan ook bijgeluiden gaan maken. Het video-fragment geluid past het best bij deze oorzaak. Bij teveel speling tussen plunjer/ huis van de hydraulische spanner kan dit optreden, zeker in combinatie met de dunnere olie. Dat het alleen bij koude motor optreedt, 'past' helaas/ gelukkig weer niet ...
Of een te lage kettingspanning een rol speelt valt eenvoudig te testen door tussen veer en dop van de kettingspanner tijdelijk een aantal vulringen aan te brengen. Het geluid zou nu moeten afnemen.
*) Pas op voor de blower bij toepassing van de potlood-stethoscoop ...
11 jaar
hoi,de motor is helemaal schoongemaakt met forte en heeft toen de olie en filter ververst met die 5w30 olie en hij vertelde dat het nu minder moet gaan worden.maar dat is nu 1week geleden.km stand is 226duizend
het geluid kwam meer van de rechterzijde als je er voor staat een beetje achter niet helemaal van vooren.
11 jaar
Bij deze km-stand is een probleem met de klepstoters voor een 5 serie nog wat (te) vroeg.
Als een Forté spoeling geen effect heeft, was dat niet de oorzaak of zijn de klepstoters toch te ver versleten.
Dan helpt alleen vervanging daarvan om van de klacht af te komen.
Het geluidsfragment (kan er ook een wat langer durend fragment aangehangen worden ?) doet me in eerste instantie aan distributie-geluid denken. Bij speling op de stoters krijg je een meer tikkend geluid.
De beschreven test om een hogere (aanvangs-)spanning in de distributie-ketting te realiseren, kan zonder al teveel moeite uitgevoerd worden. Kan meteen gecontroleerd worden of de veer in de kettingspanner nog heel is.
Een kapotte veer heeft alleen effect op het geluid direct na het starten. De ketting hoort op spanning te worden gebracht/ gehouden door de oliedruk op de plunjer in de kettingspanner. Misschien eens proberen met alleen een nieuwe plunjer, want de spanner vervangen is heel wat meer werk ...
Na je laatste toevoeging van de lokatie van de mogelijke bron:
Op die plaats zitten de hydro-pomp van de stuurbekrachtiging en de dynamo.
Het geluid klinkt niet als komend van slechte dynamo-lagers, maar pas de 'potlood' stethoscoop-methode eens toe om uitsluitsel te geven.
Waarom begin je deze topic trouwens opnieuw (zie ik zojuist, na het schrijven van dit epistel ...) ?
11 jaar
hoi.
dankje ik zal deze week nog even afwachten en als het dan niet weg is zal ik weer terug gaan naar de garage waar ze de spoeling hebben gedaan en vragen of ze dan niet even naar de kettingspanner kunnen kijken. want het geluid is maar even en alleen bij heel koude motor .
11 jaar
Duw hem eens in gang ,als je dan niets hoort is er veel kans dat het de startmotor is.
hoi,maar als het de start motor is heeft hij het dan ook niet als hij warm is.
11 jaar
Als je het niet probeert ga je het niet weten, is nu toch geen grote moeite!!
hoi einstein brain.
sorry voor de laate reactie maar druk met werk.we hebben hem net aangeduwt en heeft dan geen rattel als hij aan slaat dus is het dan waarschijnlijk de startmotor toch.heb hem weer uitgezet en toen weer gestart en de ratel was er weer.
is de startmotor zelf te vervangen zoja waar kan ik die ergens vinden bij deze auto.
mvg
11 jaar
Op www.realoem.com kun je met carrosserie-type (E39 ?), bouwjaar (in dit geval dat van de motor: 1999) en motortype (520i = M52 ?) alle onderdelen vinden.
Als bovenstaande typering klopt, ziet de startmotor er uit als aangegeven op:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...
De startmotor zit gebout aan de rechterkant (ervoor staand) van het motorblok, tegen plaat no.7 in het ronde gat met de 'uitstulping' op het volgende plaatje:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...'
Bij veel andere BMW motoren zit de startmotor wel aan dezelfde kant, maar zodanig ver naar beneden dat je hem alleen van onderaf kunt benaderen. Hier lijk je er van bovenaf bij te kunnen .... als je pech hebt pas na verwijdering van het inlaatspruitstuk.
11 jaar
hoi,heb maar weer even contact opgenomen met de garage die de eerste keer naar heeft gekeken en uitgelegd wat ik heb gedaan ,en hij zij dat hij de eerste keer niet de startmotor hoorde ,maar hij wilde het nog eens hooren de koude start.
dus ga we maar deze week even langs.
laat het nog even weten
11 jaar
hoi,ben eens naar een andere garage gereden bij ons bij het werk,en vertelde mijn verhaal en zij koim eens mee ,en hij had zelf een bmw x5 en hij starte die en die had het ook,hij vertelde dat somige bmw's dit hebben vanwegen de ketting inplaats van een riem en dat dit geen kwaad kon.
11 jaar
hoi,sorry late reactie maar heb een andere startmotor erin laten zetten en is opgelost
11 jaar
Mooi dat het opgelost is , heeft even geduurd , maar dus toch de startmotor .
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 5-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar