BMW 3-Serie: Relais ruitenwisser achter

Bouwjaar: 1996, Brandstof: Benzine, Motorcode: 318i

Goedemiddag,

Ik heb ergens een sluiting zitten in mn E36 touring.
Ben er ondertussen achter dat het ergens zit in de aansturing naar de achteruitwisser motor/bekabeling.
Zodra ik de hendel voor de achteruitwisser bediening naar voren duw (om hem in te schakelen) klapt de zekering eruit.
Hendel naar boven voor wissermotor voorraam blijft de zekering zitten.
Ik heb alles al los aan de bijrijders kant, en daar alle connectoren al los gehad van die zwarte units (die grote zwarte blokken), maar blijkbaar bevind zich alleen daar het relais voor de ruitenwisser voorzijde.
Onder de kappen bij de bestuurders kant, kan ik niets vinden aan relais.
Kan iemand mij vertellen waar het relais voor de achteruitwismotor zich bevind?otor voorraam. (waarschijnlijk onder de motorkap dan, moet alleen het juiste relaisnummer nog even weten)


Mvgr,

Rick

Speedrazor

Geplaatst door Speedrazor (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

Speedrazor (0), 12 jaar geleden

Update:
Zodra ik de motor start, vliegt alsnog die zekering eruit, zonder dat ik ook maar een functie of hendel bedien.
Enige wat over die zekering gaat:
Ruitenwisser
Pompje ruitensproeivloeistof
Radio

voyager (0), 12 jaar geleden

Dan koppel je los eerst je ruitenwisser los van.Start je auto nog eens.Kijk of je zekering kapot gaat dan.Zo ja koppel losje ruirnwissermotor.Kijk of je zekering dan ook kapot gaat.Er kan een storing zittern in de motor van de ruienwisser alsook ruitensproeier.Zo kun je eenvoudig vaststellen waar het vandan komt.Verder zoeken is daarna makelijker.

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij de E36 is de kabelboom linksachter bij de kofferbak berucht. Die draden slijten door en/of maken sluiting door het open en dichtgaan van de klep. Ik heb een sedan zonder achterruitenwisser, maar had daar ook problemen. Oa. centrale vergrendeling zit er ook in die boom. Repareren kan maar beter is een heel nieuw stuk. Stuk of 10 draden krimpkous erover en monteren. De BMW dealer levert een kant en klare kabel.
In de zekeringenkast staat een plattegrond met de plaats van de relais. Of even eruit trekken merk je gauw welke voor de wisser is. De wiswasmodule zit achter het handschoenenvakje.

Speedrazor (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de reacties,

Dit is wat ik allemaal gedaan heb.

Alle stekkers van de ruitenwis motoren,lampjes interieur verlichting los gekoppeld.
Alles 1 voor 1weer aangesloten, en zoals het nu lijkt, bleek dat inderdaad het pompje van de ruitensproei vloeistof de veroorzaker was...maar nu.

Als ik de lampjes achter in de kofferbak verlichting (in het plafond) terug doe, en doe de auto op slot met CV, dan springt de zekering van de CV eruit.

Als ik de auto via centrale deurvergendeling op slot doe, gaat het oranje airbag symbooltje (kindje in kinderstoel naar airbag) branden, mn boordcomputer gaat aan, mn parrot begint te spelen (loopt via de radio), en de digitale km-stand begint te branden.

Heb geprobeerd een afspraak te maken bij de dealer, maar die hebben niet eerder plek dan 3e week Januari.

Trouwens ook als ik de rechter hendel (ruitenwissers/sproei) van me af duw, (dan werkt het pompje en ruitenwisser achter niet, omdat die nog losgekoppeld zijn) dan zie je heel even het licht en instrumenten verlichting inzakken (lichtjes)

Ben al de schema's al aan het bestuderen, maar dat duurd wel ff voor ik door heb, wat waar weg komt, en waarom hij een spanning afgeeft naar mn radio als ik de auto op slot zet.

Speedrazor (0), 12 jaar geleden

Nou, ik ben er uit :)

Naar aanleiding van het evt. aanwezig zijn van versleten draden bij de het kofferbakschanier (wat niet het geval was), ben ik verder gaan kijken.
Bij het loshalen van het linkerzijpaneel in de kofferbak ruimte waar een kabelboom zit ,zag ik bij het demonteren van de stalen beschermplaat de boosdoener.
Een stekker (7 aderig geloof ik) die o.a dient voor de aansturing voor de ruitenwissermotor achter was stok verrot groen aangeslagen, wat resulteerde in versmeulde samen gebakken draden.
Vocht is hier de veroorzaker van geweest.

Heb alle slechte draden tot aan onder de achterbank weggeknipt (waarschijnlijk zullen de draden over de gehele kabelboom zijn aangetast), maar alle storingen die er waren zijn nu verdwenen, ook de ruitensproeipomp is gewoon weer aangesloten zodat reiniging van het voorraam geen probleem meer is.
Ook als ik nu de wisserhendel naar voren duw blijft de verlichting op normale sterkte branden.
En mn parrot gaat niet meer aan als ik de deuren dmv CV op slot zet.
Enige minpuntje:, mn kentekenplaat verlichting werkt nu niet meer (maar das bijzaak, en een goed gesprek met oom agent wel waard)

Zal op korte termijn de volledige kabelboom bij langs moeten gaan om de rest van de bedrading te checken, en een nieuwe stekker gaan plaatsen.

Voor de replyers, bedankt voor jullie input.

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Kentekenlampjes moeten wel branden voor de keuring, gewoon de draad volgen en even meten. Mooi dat de storing verholpen is. Nog gezien waar de lekkage vandaan kwam?

Speedrazor (0), 12 jaar geleden

Klopt, dat ze moeten branden weet ik.

Waar de lekkage vandaan is gekomen heb ik niet gezien, denk een vorm van temp. verschil (condensvorming in de stekker)

blurryilluzion (0), 12 jaar geleden

Hallo bezoekers!

Ik zie dat jullie het probleem hebben kunnen verhelpen bij SpeedRazor, mooi om te lezen!

Nu heb ik een 325tds touring uit 1997, mijn ruitenwisser achter doet he took niet. Maar de verwarring begint bij mij al bij de hendel aan de stuurconsole in de auto. Als ik deze namelijk van me af duw, gaat de sproeier achter aan, maar de wisser blijft stil. Dat de sproeier aangaat verrast me, ik had namelijk verwacht dat ik de hendel in 2 standen van me af kan duwen: 1. Wisseren, 2. wisseren en sproeien. Maar ik heb maar 1 stand in de hendel...

Mijn eerste vraag is dus:
Wie kan mij vertellen wanneer de achterruitenwisser aan moet gaan, gaat die mee met de wissers op de voorruit? En dan bij Alle standen (interval, normaal, snel, of alleen bij bepaalde standen?) Of gaat de wisser alleen maar aan als ik de hendel van me af duw en er dus ook gesproeid wordt?

Mijn tweede vraag is of ik een relais voor de achter wisser kan horen klikken, en waar dat relais dan precies zit. Als dat relais schakelt weet ik in elk geval dat het probleem daar achter zit, wellicht in de motor zelf, een verroeste as bijvoorbeeld. Ik zal ook even kijken of de kabelboom bovenaan de achterklep nog wel in orde is..

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen zodat ik de wisser kan repareren. :-)

Thanks alvast!!

Richard Homan

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

[url=http://www.uploadplaatjes.nl/plaatje.php...][img]http://www.uploadplaatjes.nl/plaatjes/11...[/img][/url]
Je kan de e36 betriebsanleitung als pdf downen daar staat alles in over de bediening van de auto.

Bij oude auto's van dit type de kabelboom achter checken.

blurryilluzion (0), 12 jaar geleden

Ik wil de kabelboom gaan checken door de draden bij de ruitenwissermotor te gaan doormeten, in plaats van de kabelboom de checken. Dan kan ik eventuele problemen met de motor zelf namelijk ook direct zien. Helaas heb ik geen idee hoe ik de binnenkant van de achterklep van de auto los krijg! Nergens een schroef te bekennen. Wie weet hoe ik het beste kan andelen om het los te krijgen, zonder mijn auto te mollen?

Thanks!

Oh, en MJ, thanks voor het plaatsen van de manual! Het is nu duidelijk, en ik weet waar ik het voortaan kan vinden! Toppie!

MJ (0) PRO, 12 jaar geleden

Bij een sedan zit een plaat met kunststofdoppen die je eruit kan halen. Geen idee hoe het bij een touring zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.