Wij hebben hier een BMW 735i uit 1987 met een probleem in de rembekrachtiging. Deze auto heeft een rembekrachtiger die hydraulisch werkt op de stuurbekrachtigingspomp. Wij hebben nog nooit zo'n systeem bij de hand gehad en kunnen er ook geen enkele documentatie van vinden.
De rembekrachtiger werkt wel, maar alleen bij het insturen van een bocht. Bij rechtuitrijden en remmen is het pedaal keihard en de remvertraging minimaal. Als je de motor stationair laat draaien, met het stuur in de middenstand, zakt het pedaal helemaal tot de bodem bij flinke pedaalkracht. Wij zitten met de handen in ons haar, de klant wil het perse opgelost hebben!
De auto heeft ook nog last van een flinke lekstroom, waardoor de accu elke keer leegloopt. We hebben uiteraard de gangbare procedure gevolgt en alle zekeringen één voor één verwijderd. Ook heb ik alle relais verwijderd en de verschillende ECU's één voor één gedemonteerd. De dynamo hebben we ook compleet ontkoppeld, lekstroom blijft....Iemand een idee?
Moet er nog bijvertellen dat we de motor ECU hebben vervangen door een tweedehands, omdat deze onder de paravan in water heeft gestaan. Auto wilde toen niet meer starten. Naast de motor ECU zit de ABS ECU, omdat deze hoger zit is die niet vernieuwd. Wel hebben we deze uit elkaar gehaald, gecontroleerd en ingespoten met vochtwering. De storing van de rembekrachtiger zat er daarvoor overigens al in. Ik weet niet of deze computer iets regelt voor de rembekrachtiging?
Bij voorbaat dank voor jullie reactie's
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het systeem heeft een druk resevoir en die is waarschijnlijk lek. Moet je ff kijken in de linker wielkuip of daar ook olie lekt.
Heeft deze auto ook een uitgebreide boord computer? Deze kan op startonderbreking staan als je de computer vervangt.
gr Martin
het druk systeem ( rem-accumulator ) hoeft niet te lekken. kan ook inwendig stuk zijn. vergelijkbaar met veerbollen van Citroën.
Meestal is inderdaad de accumulator stuk en anders de stuurpomp. die levert de druk voor het systeem.
De computer zit gekoppeld aan de boordcomputer en aan het dashboard. zitten als het goed is code kaartjes in.
14 jaar
Bedankt voor jullie reactie's. Ik heb mijn verhaal over de lekstroom geloof ik niet zo goed geformuleerd. De motor start gewoon na het vervangen van de ECU. De oude had volledig in het water gestaan en was dus compleet gecorrodeerd. De startonderbreker is dus niet actief. Het enige probleem is dat de accu steeds leegloopt vanwege een forse lekstroom, die onvindbaar lijkt!
Wat betreft de rembekrachtiger; jullie denken dus dat die zwarte "veerbol" kapot is, als ik het goed begrijp?
ja, inderdaad. dat is de rembekrachtiging. is alleen helaas een duur ding en bijna alleen nieuw te krijgen, kost om en nabij de 200,-
en de stuurpomp moet voldoende druk leveren. op de pomp staat hoeveel druk hij levert. 100 bar, 125 of nog meer.
de computer regelt niets voor de rembekrachtiging, alleen het abs blok.
onder de achterbank en in de kofferbak ook alle stroompunten nagelopen?
14 jaar
Bedankt voor alle reactie's. Het was inderdaad de accumulator (drukvat). Vervangen en alles weer prima. Lekstroom nog niet gevonden, auto is een lang project....
bedankt voor de feedback!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 7-serie of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar