BMW 3-Serie: rolgeluid achteraan - lagers / slang luchtaanzuig

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine

Beste,

2 vragen: Achteraan een rolgeluid, snelheidsafhankelijk. Volgens mij de lagers. Zelf vervangen of niet? Ik heb al meermaals lagers van vrachtwagenaanhangers gewisseld, maar nog nooit een remschijf gedemonteerd.

De slang tussen luchtfilter en inlaat is door een vorige eigenaar met silicone bijgewerkt. Deze vertoonde dus scheuren. Ik ben niet zeker of die nu wel dicht is en denk deze te vervangen. Op lpg rijdt de auto niet altijd even vlot, op benzine valt't soms ook tegen, vooral in de opwarminsfase wanneer de motor half warm is. Is ook meer bij koud en vochtig weer, minder in de zomerperiode.

luk vdv

Geplaatst door luk vdv (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor BMW 3-serie? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

jan T (10) PRO, 14 jaar geleden

luk voor dat je aan de lagers begint zou ik eerst goed de banden controleren als daar vlakjes op zitten dan geeft dat ook zo n geluid het zal niet de eerste keer zijn dat de lagers voor niks vervangen worden.

groetjes jan.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Achterwiellagers zijn niet fijn zelf te vervangen als je he thuis moet doen op een krikje. Met goed gereedschap is het nog wel te doen (Brug pers etc)

Luchtslang moet je zeker vervangen, helemaal als je veel op lPG rijd. Kijk voor het slechte lopen de stappenmotor/koudregeling na. Eventueel ruimte waar de computer inzit controleren op vocht (Computer eruit en controleren op er vocht tussen zit.

gr Martin

luk vdv (0), 14 jaar geleden

Achterbanden zijn nieuw, het geluid komt vooral uit de kofferruimte, dus ik vermoed de lagers. Een brug en pers heb ik zelf wel, alleen is't dan voor vrachtwagens... Maar de auto zal er wel net op kunnen.

De luchtslang ga ik maandag bestellen. Wat moet ik precies met die stappenmotor en waar zit die dan? Het klepje in de luchtinlaat, is volgens mij iets ivm lpg, ging vrij stroef. Heb de zaak schoongemaakt en gesmeerd, lijkt beter te werken. Dit lijkt gewoon een terugslagklep te zijn om backfire te voorkomen. Klopt dat?

De computer heb ik al's nagezien, die is dik in orde.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat voor een motor heeft je auto, dat zou het alweer een stukje makkelijker maker. Voor de stappenmotor moet je kijken naar een alu kleurig apparaat dat in een bypass van de inlaat zit.. 2 lucht slangen erop. Hier zit een schuif in die wel een wil blijven plakken. Deze moet je gangbaar maken.

Wat die terugslagklep weet ik niet wat je bedoel....

Het grootste probleem met achterwiellager is dat de aandrijfas heel er vast kan zitten. Sommige druk je er zo met de hand uit. Bij andere heb je een pers nodig die je op de naaf kan draaien zodat je met een hydrolische pers de as er uit kan persen. En die van een vrachtwagen zal wel niet gaan passen :-)


gr Martin

luk vdv (0), 14 jaar geleden

Als ik't goed gezien heb zou't een S52 zijn. Dat is een M3-type. Vandaar ook de lpg installatie. Ik heb hier niet meteen zo'n alu kleurig apparaatje gezien, maar zal nog's goed kijken. Er zit wel een plastic stuk in de luchtinlaat met daarop een fiche. Het onderdeel is vierkant bovenaan. Maar dit lijkt me eerder een sensor te zijn. edit: Het blijkt de luchtmassameter te zijn...

Wat me opvalt bij't proberen is dat de auto in lagere toeren, tot 3000rpm nogal loom reageert. In vrij krijg je, wanneer je het gas kort (en 3/4) intrapt een soort zuigend geluid van de motor en de toeren gaan slechts 500rpm omhoog om daarna heel rustig terug te dalen. De motor reageert als het ware niet snel genoeg. Bij het rijden moet je ook boven de 4000 rpm gaan om er echt te kunnen van genieten. tussen de 5500 en 6500 is hij pas echt wakker, maar dit lijkt me ook normaal. Tussen de 2000 en 3000rpm is er op de weg niet echt veel vermogen beschikbaar, dit zou meer moeten zijn. Beide bemerkingen zijn zowel op lpg als benzine merkbaar. Op lpg klinkt de uitlaat wel wat zwaarder hoewel het een originele is. Deze geeft een geluid alsof het een sportuitlaat is.



Als ik de lager met de as van de auto kan scheiden kan ik die eruit persen met de hydraulische pers, maar dat zal niet lukken zeker?

Mausx (0), 14 jaar geleden

[quote=luk vdv]Als ik de lager met de as van de auto kan scheiden kan ik die eruit persen met de hydraulische pers, maar dat zal niet lukken zeker?[/quote]
Gaat wel lukken, is alleen meer werk. dan moet je de complete draagarm er onder vandaan halen.

zet de auto eerst eens op de brug en controleer even goed of het je lagers zijn. kan namelijk ook nog uit het cardan vandaan komen.

GJBAutos (0) PRO, 14 jaar geleden

Als het echt een s52 is dan heeft ie onderin niet echt veel te vertellen, is echt een motor die het van hoger toerental moet hebben. Het is alleen op een forum een beetje moeilijk te bepalen wat en hoeveel trekkracht hij nog heeft.

Een S52 is ook niet echt fijn op gas. Alleen moet gewoon goed in orde zijn (Bougies, boibines, inlaat traject etcetc)

Als je een draagarm eronderweg haalt moet je er wel rekening mee houden dat de auto opnieuw uitgelijnt moet worden.

gr Martin

luk vdv (0), 13 jaar geleden

Lagers achteraan gewisseld, rubbers draagarm gewisseld, ineens ook schokdempers en een veer waarvan een tweetal cm was afgebroken.

Lambda sonde was stuk, daardoor ging de motor veel te rijk draaien waardoor die onderin weinig of geen trekkracht had. Nu loopt ie weer als een speer, met gemak 260.

Bedankt!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je BMW 3-serie of stel zelf een nieuwe vraag.